huis betreden door ex

nre
Topic Starter

huis betreden door ex

#1 , 23 dec 2014 11:32

Valt het ongewild betreden van mijn woning door mijn ex onder huisvredebreuk? Ondanks afspraken met haar over het verloop van het wekelijks afzetten van de benodigdheden van de kinderen wijkt zij daar regelmatig van af. Zij komt op ongepaste tijdstippen, staat soms plots in de tuin, en komt de woning binnen als ik er niet ben (kinderen of poetsvrouw wel thuis). Ik heb haar herhaaldelijk gevraagd hiermee te stoppen, maar na een tijdje begint het opnieuw. Nu heb ik zelfs camera's geplaatst!
Tot op heden wou ik dit niet via juridische weg uitvechten, voor de gemoedstoestand van de kinderen, maar ik kan dit niet langer aanvaarden en overweeg dit nu toch te doen.
Is dit huisvredebreuk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2014 12:39

Is zij er nog gedomicilieerd? Neen, verander dan de sloten.

Turaki

#3 , 23 dec 2014 14:38

Belangrijkste vraag is dus of zij daar nog gedomicilieerd is. Indien niet, valt dit onder huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel (in de veronderstelling dat ze nog een sleutel heeft). Indien wel, mag ze ten allen tijde binnen, en mag ze zelfs de deur forceren indien nodig (je kan niet inbreken in je eigen woning).

In het eerste geval de sloten veranderen, in het tweede geval aangifte doen dat ze haar belangen niet meer op uw adres heeft (en dan de sloten veranderen).

Reclame

nre
Topic Starter

#4 , 24 dec 2014 11:36

Ze is daar reeds 3 jaar weg en is even binnen geglipt bij het afzetten van het materiaal van de kinderen terwijl één van m'n zonen een koffer was gaan halen in haar auto. Ze heeft dus zeker geen sleutel en is er absoluut niet meer gedomicilieerd!

Vandebos

#5 , 24 dec 2014 13:09

Dan heeft ze er niets te zoeken, tenzij met uw toestemming.

Franciscus

#6 , 24 dec 2014 13:58

Of de zoon is 18 en heeft toestemming gegeven maar anders is het huisvredebreuk.

j.demoor

#7 , 25 dec 2014 10:41

“Art.439.Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot driehonderd euro wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.”(Strafwetboek) = huisvredebreuk

‘en komt de woning binnen als ik er niet ben (kinderen of poetsvrouw wel thuis)’.

‘binnenkomen’ is geen ‘binnendringen’ met behulp van... of door middel van...en dus geen huisvredebreuk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#8 , 25 dec 2014 21:23

Kan ook over het tuinhek zijn geklommen.... 8_).

eylis

#9 , 26 dec 2014 10:52

toch denk ik dat het huisvredebreuk is. Ten eerste kan je met artikel 439 niet goed de huisvredebreuk door betreding van een tuin staven. Veel tuinen zijn namelijk tamelijk goed bereikbaar zonder rare toeren te moeten met valse sleutels. En toch is dat het verstoren van de huiselijke vrede. Bovendien maakt de vrouw maakt expliciet gebruik van een ogenblik waarop de eigenaar niet aanwezig is om binnen te komen. Ze doet dit in feite door misbruik van haar gezagspositie en het goed vertrouwen (tov de minderjarige kinderen) of personeel dat ook niet goed op de hoogte is van de relationele verhoudingen tussen de betrokkenen. Het is evident dat iemand uit de buurt het nooit in zijn hoofd zou krijgen om zomaar de tuin binnen te stappen van iemand die niet thuis is (tenzij het er brand natuurlijk) of door de deur binnenstappen wanneer de kinderen net even de deur hebben laten openstaan. Uit goed fatsoen doe je dat niet. en je verstoort er wel degelijk de huiselijke rust en "vrede" mee door dit wel te doen. Ik zou mevrouw een beleefd aangetekend schrijven doen dat u wenst dat ze uw woning en tuin niet betreedt in uw afwezigheid. Met de waarschuwing dat u de bewijzen heeft verzameld van haar onaangekondigd betreden van je woning en erf in uw afwezigheid en dat dit huisvredebreuk is. Dat u met aandrang wenst dat ze zich aan de wet houdt. Indien ze dit niet doet, dit strafrechterlijk vervolgd kan worden.

Franciscus

#10 , 26 dec 2014 15:44

j.demoor heeft echter correct het artikel aangehaald.
Binnenstappen in een huis zonder de in de wet gespecificeerde elementen is niet strafbaar.
Langs de ander kant kan men misbruik aanhalen gezien het openen van de deur door een minderjarige zoon niet direct als een toelating kan beschouwd worden om binnen te gaan.
Persoonlijk zou ik hier dit feit als misbruik beschouwen dus het openen met de sleutel als een vals voorwendsel dus een valse sleutel.
Dus hier een opzettelijke kwaadwillige daad. Of het strafrechtelijk vervolgd kan worden is weer iets anders maar als belaging/stalking zou k in die context toch wel iets zien.
Los van het feit dat het een manifest miskennen is van het vonnis dat duidelijk aan de ex-en rechten en plichten geeft o.a. elkaar gerust laten.
Het is voor mij dus niet alleen onaangekondigd maar zelfs moedwillig en zelfs kwaadwillig.
Natuurlijk als de ex gewoon in de gang blijft staan...

Dat van het tuinpoortje.. afgesloten en erover is inklimming.

Onaangekondigd... ik zou eerder schrijven zonder wettelijke toelating van een meerderjarige en misbruik van de argeloosheid van een minderjarige.

In veronderstelling dat we het ganse verhaal hebben.

nre
Topic Starter

#11 , 04 feb 2015 15:24

Ondanks dat ik haar heel uitdrukkelijk via mail heb verwittigd dit niet meer te tolereren, EN er haar op wijzend dat dit via bewakingscamera zichtbaar is, heeft ze dit afgelopen week alweer gedaan. Net op dezelfde manier. Ik kan nu toch niet anders meer dan juridische stappen te ondernemen?

Terug naar “Privacy-bescherming”