misschien werd volgende vraag reeds beantwoord, mijn excuses, ik ga mij onmiddellijk inlezen.

Om hoge successierechten te vermijden willen mijn ouders mij een huisje schenken, het vruchtgebruik blijft van hen (huuropbrengsten van huurder), zij gaan ook de registratierechten betalen. Mijn broer krijgt op het moment dat ik het huisje krijgt niks. Wel zal er bij de notaris contractueel worden vastgelegd dat dit huisje een voorschot is op mijn erfenis. Momenteel is dit huisje maar een klein deel van hun vermogen, waardoor men zou kunnen verwachten dat bij de dood van mijn ouders mijn broer minstens een deel zal erven ter waarde van dat huisje.
Maar wat indien, na de schenking van het huisje, mijn ouders de rest van hun geld opgebruiken/verbrassen/weggeven... met als gevolg dat er na hun overlijden niks meer overblijft? Ik zit dan met een huisje en mijn broer heeft niks. Moet ik dan de helft van dat huisje afstaan aan mijn broer? Ik wil niet te veel problemen en overweeg om die schenking niet te aanvaarden. Zitten er anders adders onder het gras waardoor ik deze schenking beter zou weigeren?
vriendelijke groet