gift vastgoed

d47fg
Topic Starter

gift vastgoed

#1 , 22 dec 2014 20:46

Beste,

misschien werd volgende vraag reeds beantwoord, mijn excuses, ik ga mij onmiddellijk inlezen. :wink:

Om hoge successierechten te vermijden willen mijn ouders mij een huisje schenken, het vruchtgebruik blijft van hen (huuropbrengsten van huurder), zij gaan ook de registratierechten betalen. Mijn broer krijgt op het moment dat ik het huisje krijgt niks. Wel zal er bij de notaris contractueel worden vastgelegd dat dit huisje een voorschot is op mijn erfenis. Momenteel is dit huisje maar een klein deel van hun vermogen, waardoor men zou kunnen verwachten dat bij de dood van mijn ouders mijn broer minstens een deel zal erven ter waarde van dat huisje.

Maar wat indien, na de schenking van het huisje, mijn ouders de rest van hun geld opgebruiken/verbrassen/weggeven... met als gevolg dat er na hun overlijden niks meer overblijft? Ik zit dan met een huisje en mijn broer heeft niks. Moet ik dan de helft van dat huisje afstaan aan mijn broer? Ik wil niet te veel problemen en overweeg om die schenking niet te aanvaarden. Zitten er anders adders onder het gras waardoor ik deze schenking beter zou weigeren?

vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 dec 2014 22:12

Moet ik dan de helft van dat huisje afstaan aan mijn broer?
Indien er bij overlijden van de ouders niets meer is, dan zou u de helft van de waarde die het huis OP DAT OGENBLIK heeft als vergoeding aan uw broer moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 22 dec 2014 22:25

Men kan dit oplossen door het huis aan beide te schenken plus een som geld. Daarna koop jij de helft van uw broer over. Misschien zijn op die manier de schenkings- en regsitratierechten minder. Bovendien heeft elke broer evenveel en hetzelfde ontvangen. Zo komen er later geen problemen.
Als het zou gebeuren dat uw broer niets meer kan erven, dien jij hem een som te betalen ter grootte van de helft van de waarde van de woning op het moment van overlijden van uw ouders. Niet van de huidige waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

d47fg
Topic Starter

#4 , 23 dec 2014 17:19

ok, dank u

ze willen het huisje niet aan ons 2 schenken, dit zou voor problemen kunnen zorgen in de toekomst. Geld zullen ze niet wegschenken, dat gaan ze nog nodig hebben.
Maar goed, wat ik vooral wou weten was of ik de helft van dat huisje misschien wel zou kunnen verliezen bij overlijden van mijn ouders en wanneer er geen geld meer zou over zijn. Zo stom, dan denk je dat het huisje van jou is en dan blijkt dat dit toch niet het geval is.

Ik heb net een artikel gelezen over het onterven en misschien is het volgende dan mogelijk: Mijn ouders geven mij het huisje en mijn broer niets, bij de notaris wordt er niet over een voorschot van erfenis gesproken en mijn broer geeft toestemming! Hij zal ons graag zien afkomen :lol:

wanton

#5 , 23 dec 2014 18:03

Daarom de normale oplossing : huis schenken aan beide kinderen. Daarna de ander uitkopen.
Dan ben je zeker dat je het huis kan behouden. En zullen er later over dit geen problemen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

d47fg
Topic Starter

#6 , 24 dec 2014 15:21

Daarom de normale oplossing : huis schenken aan beide kinderen. Daarna de ander uitkopen.
Dan ben je zeker dat je het huis kan behouden. En zullen er later over dit geen problemen zijn.
ok,

bedankt voor de reacties, ik weet genoeg.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”