#4 , 27 dec 2014 17:43
Alvast dank voor uw reacties !
Mijn vader, zoon van mijn grootmoeder is overleden in mei 2008.
Mijn zus en ik zijn daarom rechtstreekse erfgenamen van mijn grootmoeder, maar zij kan 1/2 van haar vermogen wegschenken.
Ik ga proberen te antwoorden op uw vragen wolf2 :
Vermogen grootmoeder op datum van overlijden lijkt mij eerder minder te zijn dan op datum van de schenking (maart 2013) omdat 1) ik onlangs een overzicht opvroeg van de laatste 10 jaar en ik precies weet wat er nog op haar rekeningen staat 2) zij inmiddels is opgenomen in een rusthuis waarvoor zijn een 750 € per maand dient op te leggen op het pensioen dat zij ontvangt 3) zij heeft naar mijn weten geen familieleden meer waarvan zij kan erven 4) zij nooit meedoet aan kansspelen 5) er sinds kort een voorlopig bewindvoerder werd aangesteld en zij dus ook geen geld kan verkwisten, mijn zus - die volmachthouder was van haar rekeneningen sinds 2008 - kan nu ook geen misbruik meer maken van vertrouwen zoals zij dat in het verleden (maandelijks !) deed door gelden af te halen met grootmoeders bankkaart.
De kans dat haar vermogen vergroot is dus eerder nihil, het zal eerder verkleinen gezien de opleg die zij per maand moet doen.
Voor het miljoen frank dat ik ontving (in contanten, niet via een bankoverschrijving of cheque !) heb ik een schuldbekentenis ondertekend.
Ik weet niet precies wat u bedoelt met "formaliteiten ondernomen" maar als u bedoelt of dit document officieel werd geregistreerd, dan is het antwoord neen.
Er stond verder niets in over voorschot op erfenis, noch dat het een schenking zou zijn, noch over maandelijkse terugbetalingen .... enkel dat ik haar die som verschuldigd ben en dat ik die dien terug te betalen op haar eerste verzoek (althans dat dacht ik mij te kunnen herinneren, heb zelf nooit een exemplaar van het document gehad)
Voor haar was die schuldbekentenis eigenlijk enkel nodig om zodoende het geld te kunnen terugeisen als ik gekke dingen zou gaan doen.
Maar eigenlijk heeft zij die meermaals gebruikt als "dwangmiddel" om bepaalde dingen te laten verlopen zoals zij dat wenste.
Dus ja : waaronder rangschikt men zoiets ?!
PS : ik weet ook niet met zekerheid of mijn schuldbekentenis al dan niet bij de notaris ligt of dat grootmoeder er een kopij van aan mijn zus gaf ... ik veronderstel dit alleen maar ... ?
De schenking aan mijn zus is gebeurd via de notaris, dat is alles wat ik weet want dit alles is achter mijn rug gebeurd.
Het is ook nooit de bedoeling geweest dat ik dat te weten kwam.
Ik ben erachter gekomen door het opvragen van het overzicht van haar bankrekeningen : slechts 1/9 van haar aandeel uit de verkoop van haar huis werd op haar rekening gestort, de rest was op dat ogenblik voor mij "spoorloos".
Omdat mijn zus had gezien dat er 50 € was afgehaald van mijn grootmoeders rekening, wist zij dat grootmoeder met mij naar de bank was geweest en dat ik dus wist dat er geld "verdwenen" was.
Het was de eerste keer in 8 jaar dat zij erin toestemde om met mij naar de bank te gaan - waarschijnlijk omdat ze op dat ogenblik nogal verward was en niet besefte wat er aan het licht zou komen - dat besef kwam pas nadien toen ik haar vroeg om ook mee te rijden naar de notaris waar de verkoop van haar huis beschreven was. Ze wilde niet meegaan, naar eigen zeggen omdat ze een schuldgevoel had naar mij toe;
Vervolgens heeft mijn zus aan de voorlopig bewindvoerder meegedeeld dat er een schenking was gedaan aan haar kinderen.
Omdat haar kinderen nog te jong zijn (12/14) heeft zij die schenking in hun naam moeten aanvaarden, althans dat is wat mijn grootmoeder mij verteld heeft.
Maar aangezien zij de laatste 8 jaren al zoveel tegen mij heeft gelogen, weet ik niet meer of ik daar nog op mag vertrouwen.
Mijn zus heeft misbruik gemaakt van de situatie : grootmoeder moest na een ongeval met open-beenbreuk tot gevolg, 3 maanden revalideren.
Zij nam grootmoeder bij in huis - ik heb met mijn zus al meer dan 5 jaar geen contact meer - en bespeelde haar emoties met haar kinderen.
Ze zouden ook meermaals gezegd hebben dat wij het geld over de balk gooien door te reizen, dat hebben we van grootmoeder zélf vernomen.
Daar dan nog eens bijgenomen dat ik geen kinderen heb en via een testamentmijn zus heb onterfd en alles overmaak aan mijn levenspartner .... genoeg stof om een oud mensje van 87 te overtuigen dat zij best alles hun kinderen geeft.
Voor mij heeft mijn zus alleszins de nieuwe armoedegrens bereikt : die van de geestelijke armoede !
Ik zie uw reactie(s) graag tegemoet.