recuperatie loon bij scheiding?

dimi76
Topic Starter

recuperatie loon bij scheiding?

#1 , 29 dec 2014 20:27

Hallo,
ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner, maar we gaan scheiden. Ik heb de laatste vier jaar netto ongeveer 80.000 euro meer verdiend dan mijn partner (ongeveer 20.000 per jaar meer). Zij heeft die laatste vier jaar fulltime gewerkt als zelfstandige (dus niet fulltime voor het huishouden gezorgd) en haar zelfstandige activiteit proberen uitbouwen. Als we verdergaan in de tijd tot waar we het wettelijk samenwonend contract getekend hebben (in 2005) loopt dit bedrag nog hoger op. Het komt erop neer dat ik de laatste vier jaar ons huis quasi alleen met mijn loon afbetaald heb. Nu zou ik het huis willen houden en mijn partner uitkopen; wordt er juridisch gezien rekening gehouden dat ik financieel veel meer heb bijgedragen dan mijn partner. Ik had begrepen dat bij wettelijk samenwonenden loon (net als erfenis en schenkingen) ook eigen vermogen blijft.
Mvg,
Dimi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 dec 2014 07:55

van notaris.be:

Code: Selecteer alles

De regels bij wettelijke samenwoning zijn de volgende: Elk behoudt de goederen die hij/zij bezit bij de aanvang van het samenwonen. Elk behoudt de goederen waarvan hij/zij kan bewijzen dat hij/zij eigenaar is. Diegene op wiens naam een factuur is opgemaakt wordt geacht eigenaar te zijn van het aangekochte voorwerp, zelfs al heeft de andere de prijs betaald! De andere partner moet dan maar een verhaal uitoefenen voor de rechtbank… Elk behoudt ook de inkomsten van die goederen. Elk behoudt zijn/haar inkomsten uit arbeid of vervangingsinkomen. De rest wordt geacht in onverdeeldheid toe te behoren aan beiden, ingevolge het wettelijk vermoeden van onverdeeldheid. Elk wordt ook geacht eigenaar te zijn van een gelijk aandeel (namelijk elk voor de helft) in die onverdeelde goederen, tenzij anders overeengekomen of bewezen.
Je inkomsten uit arbeid zijn dus effectief voor jezelf, maar als je met die inkomsten uit arbeid een storting doet naar de gemeenschap, zal dit daarna in onverdeeldheid zijn en ben je voor de helft eigenaar van de gemeenschappelijke rekening, tenzij anders overeengekomen.

dimi76
Topic Starter

#3 , 30 dec 2014 10:15

van notaris.be:

Code: Selecteer alles

De regels bij wettelijke samenwoning zijn de volgende: Elk behoudt de goederen die hij/zij bezit bij de aanvang van het samenwonen. Elk behoudt de goederen waarvan hij/zij kan bewijzen dat hij/zij eigenaar is. Diegene op wiens naam een factuur is opgemaakt wordt geacht eigenaar te zijn van het aangekochte voorwerp, zelfs al heeft de andere de prijs betaald! De andere partner moet dan maar een verhaal uitoefenen voor de rechtbank… Elk behoudt ook de inkomsten van die goederen. Elk behoudt zijn/haar inkomsten uit arbeid of vervangingsinkomen. De rest wordt geacht in onverdeeldheid toe te behoren aan beiden, ingevolge het wettelijk vermoeden van onverdeeldheid. Elk wordt ook geacht eigenaar te zijn van een gelijk aandeel (namelijk elk voor de helft) in die onverdeelde goederen, tenzij anders overeengekomen of bewezen.
Je inkomsten uit arbeid zijn dus effectief voor jezelf, maar als je met die inkomsten uit arbeid een storting doet naar de gemeenschap, zal dit daarna in onverdeeldheid zijn en ben je voor de helft eigenaar van de gemeenschappelijke rekening, tenzij anders overeengekomen.
Ik heb iedere maand braafjes mijn loon op de gemeenschappelijke rekening gestort, mijn partner bijna niets (zij heeft een aparte business rekening waarop haar inkomsten komen). Van die gezamenlijke rekening wordt o.a. de lening van het huis betaald (+ eten, drinken, kinderen, verzekeringen enz). Dan is het toch duidelijk dat het vooral ik was die het huis die laatste jaren heeft afbetaald. Wordt daar geen rekening mee gehouden? Mijn loon werd op de gemeenschappelijke rekening gestort, maar is wel eenvoudig traceerbaar dat het van mij is.

Reclame

a162378

#4 , 30 dec 2014 10:58

Lees ook eens dit:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 25&t=60591" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit geldt immers ook voor wettelijk samenwonenden.
De gezinsuitgaven dienen proportioneel te gebeuren volgens uw inkomen.

Dit is eigenlijk maar normaal, jullie hebben een levensstandaard aangehouden op basis van jullie gezamenlijk inkomen.
Je kan nu niet zomaar je minder verdiendende partner daar volledig voor laten opdraaien.

Hoeveel van die 80000 is er nog over? (los van de lening)

dimi76
Topic Starter

#5 , 30 dec 2014 11:13

Lees ook eens dit:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 25&t=60591" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit geldt immers ook voor wettelijk samenwonenden.
De gezinsuitgaven dienen proportioneel te gebeuren volgens uw inkomen.

Dit is eigenlijk maar normaal, jullie hebben een levensstandaard aangehouden op basis van jullie gezamenlijk inkomen.
Je kan nu niet zomaar je minder verdiendende partner daar volledig voor laten opdraaien.
Dat wil ik ook niet. Feit is dat ik netto ongeveer het dubbele verdien van mijn partner. Stel nu dat de afbetaling van het huis 900 euro bedraagt; ik heb de voorbije vier jaar die 900 euro volledig betaald. Zou het dan niet eerder in de orde ik/zij 600/300 moeten zijn? Maw dat het bedrag van 4x12x300 in vermindering gebracht wordt als ik haar uitkoop?

a162378

#6 , 30 dec 2014 11:44

Ervan uitgaand dat jij dit kan bewijzen (zie citaat JPV), dan rest de volgende vraag: "Als je een gezamenlijke lening aangaat, waarbij de ene persoon meer afbetaalt dan de andere persoon, kan je dan het teveel betaalde recupereren?".

Uiteraard kan je maximum aanspraak maken op die 300, zoals je zelf voorrekende.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 dec 2014 13:23

Eens lezen:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”