compromis getekend, verborgen gebreken

limelight

Re: compromis getekend, verborgen gebreken

#16 , 30 dec 2014 11:00

En zij hebben expliciet gezegd dat er geen enkel probleem is
Maar wie zegt dat er vandaag een probleem is? Stel nu nog dat het ooit verzakt is... maar nu stabiel staat. Dan spreken die mensen dus de waarheid. Er is geen probleem (meer). We geven hier echt juridisch advies he... of het huis nu al of niet verzakt is doet er niet echt toe.
Tot nu toe heb je geen bewijs dat er NU nog steeds een probleem is. Enkel als het huis verder aan het verzakken zou zijn, en je kan bewijzen dat de eigenaars daarvan weten zou het ene verborgen gebrek zijn aangezien er dan bedrog in het spel is. Maar... als alles nu stabiel is... zie ik echt niet in hoe je daar onderuit kan raken... zeker aangezien het gewoon zichtbaar is. Als uw logica gevolgd wordt kan geen enkel huis in centrum Brugge of Gent nog verkocht worden. Die staan zo goed als allemaal scheef.

Dus... wil je er echt onderuit... speel dan vooral op het feit dat er bouwovertredingen op zitten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jana_90
Topic Starter

#17 , 30 dec 2014 11:21

En zij hebben expliciet gezegd dat er geen enkel probleem is
Maar wie zegt dat er vandaag een probleem is? Stel nu nog dat het ooit verzakt is... maar nu stabiel staat. Dan spreken die mensen dus de waarheid. Er is geen probleem (meer). We geven hier echt juridisch advies he... of het huis nu al of niet verzakt is doet er niet echt toe.
Tot nu toe heb je geen bewijs dat er NU nog steeds een probleem is. Enkel als het huis verder aan het verzakken zou zijn, en je kan bewijzen dat de eigenaars daarvan weten zou het ene verborgen gebrek zijn aangezien er dan bedrog in het spel is. Maar... als alles nu stabiel is... zie ik echt niet in hoe je daar onderuit kan raken... zeker aangezien het gewoon zichtbaar is. Als uw logica gevolgd wordt kan geen enkel huis in centrum Brugge of Gent nog verkocht worden. Die staan zo goed als allemaal scheef.

Dus... wil je er echt onderuit... speel dan vooral op het feit dat er bouwovertredingen op zitten.
Persoonlijk vind ik het straf dat dat als zichtbaar is bestempeld, ik wil je gerust foto's laten zien van het huis hoor..
Soit het kan inderdaad dat er geen probleem meer is momenteel. Maar als het werkelijk al is verzakt, en zij hebben er weet van, dan is het toch een verborgen gebrek? Wat ik wel ga proberen te bekomen is de "rechtgelegde vloer" te herbekijken, die zou in 2008 recht gelegd zijn, dus als het niet verder zakt, dan zou die nog altijd waterpas moeten zijn denk ik.. (wederom, ze hadden geen waterpas, wij hadden er ook geen bij, noch een app op de gsm, en euh ja dan werd het duidelijk dat we door moesten gaan.. )
Mijn vriend ging er vooral van uit dat wanneer de fundering scheef ligt, dat ze niet scheef verder bouwen en dat het al dan nog recht zou moeten staan.

(ff offtopic, als leek verbaast het me wel enorm dat er blijkbaar zoveel huizen scheef liggen dan? Bij vrienden, familie,.. heb ik nooit zoiets gezien of geweten. Maar blijkbaar komt een scheefstand veel vaker voor dan dat ik dacht dus ? )

Ja die bouwovertredingen zijn we nu aan het nagaan, we hebben telefonische bevestiging dat die overtreding er is etc.. Maar we hebben nu een aanvraag gestuurd om de documenten te krijgen. Zodat we ook met zekerheid de datums enz kunnen nagaan zodat we weten dat zij die regularisatie heeft aangevraagd.

Toekers

#18 , 30 dec 2014 11:27

Haha grappig die naam
Nu indien dit huis al vroeger gezakt zou zijn denk ik dat u nu zeer zeker geen vrees meer moet hebben,want dan zou het (volgens mij) al verder weggezakt zijn maar idd vroeger misschien de dekplaat.
Ik begrijp ook wel de bezorgdheid persoonlijk maar denk dat u mits misschien aanpassing op het éérste verdiep u wel idd wel beter verder gaat.
Ken nu niet de afwerking binnenshuis
Wat bouwovertreding betreft is andere zaak maar opgepast misschien is deze overtreding al opgelost en is het een oudere?
wordt vervolgd

Reclame

Jana_90
Topic Starter

#19 , 30 dec 2014 11:35

Haha grappig die naam
Nu indien dit huis al vroeger gezakt zou zijn denk ik dat u nu zeer zeker geen vrees meer moet hebben,want dan zou het (volgens mij) al verder weggezakt zijn maar idd vroeger misschien de dekplaat.
Ik begrijp ook wel de bezorgdheid persoonlijk maar denk dat u mits misschien aanpassing op het éérste verdiep u wel idd wel beter verder gaat.
Ken nu niet de afwerking binnenshuis
Wat bouwovertreding betreft is andere zaak maar opgepast misschien is deze overtreding al opgelost en is het een oudere?
wordt vervolgd
het zou er in 1998 wel eens overstroomd geweest zijn, nog voor het wachtbekken van Diest er was.
Maar inderdaad, het is vooral een enorme bezorgdheid naar de toekomst toe. Mijn vriend is wat ouder dan mij en hij zei ook "jij moet er langer in zitten als ik he, en als ik er niet meer ben, dan moet je nog altijd veilig een dak boven je hoofd hebben".
De afwerking binnen is niets op aan te merken, het enige storende is bvb dat drempeltje beneden waar ge wel gemakkelijk over kunt struikelen en dat de badkamer boven ook op een serieus verhoog staat. Dat zijn zaken die we wisten uiteraard, maar nu pas zeiden dat het komt door scheefstand :/ is wat anders als "er moesten nog buizen bij gelegd worden". Het huis werd in 2008-2010 dan ook volledig gerenoveerd. Dus dat is nog vrij recent en kan nog veel "verstoppen" denk (vrees) ik dan :(

Wel we hebben informatie bij de stad gevraagd wat die overtreding juist inhoudt en of deze er momenteel nog is. Ze spraken toen toch dat er 2 regularisaties werden aangevraagd en beiden afgekeurd. Dus we hebben de vraag gesteld hoe oud ze zijn & wat het inhoudt. (Wij hadden gebeld voor verzakkingen en toen kwamen ze hier mee op de proppen).

sloeberken

#20 , 30 dec 2014 14:40

Als die woning op 5 meter bijna 10cm afdraagt naar een kant is er zeker een probleem, en zeker wat de waarde betreft.
Dan is het alleen niet de vloer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

limelight

#21 , 30 dec 2014 14:57

Vraag is of het een verborgen gebrek is... antwoord daarop is meer dan waarschijnlijk neen.

Laten we het eens in enkele voorbeelden gieten:

Situatie 1: Huis is 50 jaar geleden gebouwd. Stond toen al wat scheef. Slechte vloerder legt zonder pas uit te zetten een tegelvloer.. die ligt dus jaren scheef. Met de jaren gaan de balken boven ook wat doorhangen. Bewoners leggen een nieuwe vloer beneden enkele jaren geleden. Vloeren liggen dus niet recht, maar het huis staat momenteel niet te verzakken.
Verborgen gebrek? NEEN

Situatie 2: Huis is 50 jaar geleden gebouwd. 10 jaar geleden wordt bij straatwerken water gepompt. Resultaat, huizen verzakken enkele cm. Na de werken stabiliseert alles. Enkele jaren later wordt beneden een nieuwe vloer gelegd.
Verborgen gebrek? NEEN

Situatie 3: Huis is al enkele jaren aan het verzakken, en het blijft maar verzakken. Eigenaars kiezen eieren voor hun geld, en leggen snel een nieuwe vloer, her-pleisteren muren om de scheuren te camoufleren etc.. Dit met de bedoeling de prijs op te drijven en dus bedrog te plegen.
Verborgen gebrek? JA

Dat een scheef liggende vloer een invloed heeft op de waarde is misschien wel correct. Maar niet aan de orde. Men is verplicht zelf een grondige inspectie te doen vooraleer tot de aankoop over te gaan. Eenmaal bod geaccepteerd is de koop gesloten. Een scheef liggende vloer is (meestal) geen verborgen gebrek (tenzij we over situatie 3 of zo praten). Het is zichtbaar en zelfs zichtbaar voor een leek (wie weet nu niet hoe een waterpas werkt?)

Jana_90
Topic Starter

#22 , 30 dec 2014 15:11

Als die woning op 5 meter bijna 10cm afdraagt naar een kant is er zeker een probleem, en zeker wat de waarde betreft.
Dan is het alleen niet de vloer.
Is maar een ruwe schatting hé, kan goed zijn dat het weeral gezichtsbedrog is.. expert zal het zeggen zeker?

Maar we hebben eindelijk een oplossing!
Er gaat een expert gevraagd worden die al dan niet gaat vast stellen of er een verzakking is. En op basis daarvan gaan we verder zien.

Dus we kunnen er wel vanuit gaan dat als blijkt dat het van een verzakking is, dat wij in ons recht zijn (en dan hebben zij hun laten vangen..). En als het geen verzakking is maar iets anders, dat we dan een 'zekere zekerheid' hebben dat het de komende 10 - 20j ook geen probleem zal worden. (Je weet natuurlijk nooit met een huis vandaag den dag, we lezen ook wel vaker van een zinkgat of andere dingen.. maar dan weten we wel dat het niet hiervan komt en dat het puur ongeluk is)

Ergste vanal is dat de immo makelaar er van op de hoogte was (van de scheefstand).. En wij hebben echt al die informatie gevraagd aan hem. Of het scheef staat, of het verzakt is, of er andere problemen zijn zoals onteigening, of er grote werken gepland zijn... (wij zaten al een dik uur bij de immo nog voor ze eigenaars toekwamen en we waren toen ook al aan het gissen naar alles). Had hij hier trouwens niet op moeten antwoorden??
We hebben hem al meermaals betrapt op zaken te vertellen die niet echt helemaal waar zijn.. Zaken verdraaid etc. Ook gisteren zou hij dat deels gedaan hebben. Wat 1 van de redenen is waardoor wij zeker enorm waren 'opgejut'. (meldingen als: verkocht is verkocht en 't is allemaal zo erg niet, daar hebben wij geen boodschap aan. Wij willen een zekerheid/oplossing geen melding als 'too late').

Ivm die bouwovertreding: die is er geweest maar is er nu niet meer. Had te maken met water in de tuin en de stad heeft toen ook zaken moeten herstellen waardoor het "bouwmisdrijf" kon verwijderd worden. Heeft de eigenares ook net uitgelegd (ook weer iets waarvan ik denk dat die immo dat had moeten zeggen?)

To be continued, maar eindelijk een gerust hart dat er eerst een vaststelling door een expert zal gebeuren en dat we zekerheid gaan hebben naar de toekomst toe..

edit: we hebben dus rechtstreeks contact met de eigenaars gehad! Ze begrijpen onze bezorgdheden zeker en vast, vandaar ook dat de expert een goed voorstel is. Heb nu wel nog minder vertrouwen in die immo-kerel daarentegen. Maar denk dat het belangrijker is om met de eigenaars er uit te komen ipv die immo, die kiest toch enkel voor zen geld denk ik. Ben ergens wel opgelucht dat de eigenaars onze bezorgdheden begrijpen zelfs deels delen. Zij vertrouwden ook op wat de gemeente toen zei & de vorige eigenaar. (maw, de uitkomst zou wel kunnen zijn dat zij in't zak werd gezet toen..).
lesson learned, niet vetrouwen op een immo en die ook niet aanspreken als 'bemiddelaar'. Gewoon met de juiste mensen spreken kan veel doen.. (ook mijn vertrouwen in de mensheid is lichtjes terug hersteld, kreeg echt het gevoel dat de wereld naar de knoppen is en iedereen elkaar maar loopt te bedriegen en te beliegen. Al is deze uitdrukking nu wel overdreven, maar ik denk dat jullie het punt wel begrijpen)

yannick3201

#23 , 30 jan 2015 13:36

hallo

ik weet niet of ik juist zit want het is en redelijk moeilijk probleem!!!

mijn vrindin en ik hebben en nieuwbouw gekocht aktedatum 24dec 2014 tot daar alles in orde behalve dat de bouwheer niet altijd goed meewerkt

1) we hebben voor ons huis tussen verschilende keuzen vloeren moeten kieze 3daarvan waren in de prijs inbegrepen wij hebben dan deze gekozen zodat we geen extra kosten hadden nu krijgen we factuur waar ze wel extra voor aanrekenen nooit en papier ontvangen dat er extra kosten gingen zijn en nooit offerte afgetekend ook niet voor het vloer indien er geen document is dat ik wist dat ik zoveel extra moest geven moet ik het normal niet betalen vertelde me klop dit ??

2) en offerte van bouw heer zelf ontvangen voor badkamer meubels dit komt op 500 euro btw in en op factuur 840 euro ik heb en offerte getekend van hun en hij ook voor 500 euro niet voor 840 dus zou ik dit ook niet moeten betalen

3) is akte is er papier opgemaakt en getekend door bouwheer en wij dat alle werken (veel) die niet in orde waren door de verkoper zullen uitgevoerd worden op de kosten van de verkoper is zo gezet bij mij akte dus kan hyij me nu geen meer prijs vragen voor de herdaan werken ???,

4) we hebben modeling akkort gehad dat de aansluiting kosten 2200 euro gingen zijn nu zijn deze 3100 kan ik daar iets aandoen ??

en 5 we hebben week geleden factuur ontvangen van ons huis met daar voldaan op is dat niet en bewijs dat er dan geen andere kosten Mogen komen want die normal er inbegrepen zijn ???

wie kan me antwoord geven op deze vragen sorry voor de schrijfouten ik ben franstalig en boos en dan kan zijn dat er en enkelen fouten instaan

mvg

yannick

Lanox
Juridisch actief: Nee

#24 , 30 jan 2015 13:53

U zit verkeerd: nieuw probleem, nieuw topic.

Terug naar “Kopen”