voorwaarden in erftestament

Cathrina
Topic Starter

voorwaarden in erftestament

#1 , 30 dec 2014 17:13

Mijn vader is kortelings overleden en was getrouwd met mijn nog in leven zijnde en kinderloze stiefmoeder die nog één zuster heeft.
Normaal gezien erf ik en mijn andere zuster niet van stiefmoeder aangezien wij niet geadopteerd zijn .
Andere zuster heeft wel een veel betere band met stiefmoeder en is altijd wel voorgetrokken geweest.
Nu blijkt dat mijn andere zuster samen met stiefmoeder naar notaris geweest is om testament op te maken als stiefmoeder komt te overlijden , zodat wij alsnog erven of toch een deel.
Maar volgens zuster is er een voorwaarde aan gekoppeld door notaris .
Namelijk dat wij stiefmoeder in haar oude dag moeten verzorgen , een soort zorgingsplicht.
Het is wel dat mijn zuster een buitenlandse man heeft en lange periodes in het buitenland zit , hierdoor komt alle zorg voor stiefmoeder op mijn schouders terecht .
Niet dat ik dit niet wil doen , maar ik voel mijn vrije tijd hierdoor wel serieus benadeeld ten opzichte van de hare.
Ik moet mijn zuster dus maar op haar woord geloven ivm die voorwaarde die zogezegd zou bestaan.
Kan dit eigenlijk wel dat er een dergelijke voorwaarde in dat testament zou staan ?
Had ik daar dan niet voor moeten tekenen ofzo ?

Ik vind het toch allemaal zeer raar .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 30 dec 2014 19:31

De begunstigden van een testament moeten geen akkoord geven.
Het testament is een eenzijdige daad van de erflater.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mi Sueno

#3 , 31 dec 2014 11:19

Een testament wordt toch pas bekend gemaakt bij overlijden? Hoe kan je dan als erfgenaam op voorhand weten dat er een zorgingsplicht instaat? En hoe gaat de notaris bewijzen dat je dit niet deed. Ik vind dit maar raar. Of je stiefmoeder moet de dag voor haar sterven snel nog een ander testament opmaken als je effectief niet voor haar zorgde. Maar hoe weet je wanneer je sterft?

Het is toch niet omdat je zus dit zegt dat dit zo is? Als je twijfels hebt zou ik met een andere notaris hier even over praten.

Reclame

Cathrina
Topic Starter

#4 , 31 dec 2014 12:37

Dat is nu net ook wat ik raar vind.
Zus doet net of ik dit verlicht ben , maar ik heb toch niets ondertekent?

Nochtans heeft stiefmoeder dit bevestigd dat zus erbij was bij notaris + 2 getuigen

roharro

#5 , 31 dec 2014 12:40

Hangt ervan af hoe het geformuleerd is.
Zo kan in het testament vermeld zijn dat ze niet erven indien ze niet voor haar hebben gezorgd (moet dan wel specifiëren wat daaronder wordt verstaan).
En daarover kan die stiefouder de stiefkinderen al wel inlichten bij leven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Cathrina
Topic Starter

#6 , 02 jan 2015 22:29

Maar dat is het nu net.
Stiefmoeder zegt hier niets over en zwijgt als de dood .
En zuster zegt enkel dat we voor haar moeten zorgen .
Tevens zwijgt zuster over andere dingen die in het testament zouden kunnen staan.
Wanneer ik er naar vraag antwoord ze dat ze van de notaris heeft te horen gekregen dat ze hier niets over mag zeggen want dat ze er normaal niet mocht bijzijn .

patjebrussel

#7 , 02 jan 2015 22:40

Toen ik mijn testament ging opmaken, vroeg de notaris mij dat ook, zelfs om te voldoen in alle onkosten enzo,...
Ik heb daar toen niet op doorgevraagd, en heb dat geweigerd. Mijn 'legatarissen' weten zelfs niet dat ik een testament heb op hun naam, en we zien elkander zo goed als nooit meer. Ze moeten voor mij niet zorgen, ik verbind daar niets aan.
Maar, inderdaad, een goede vraag, hoe zou dat praktisch geregeld moeten worden ?

wolf2

#8 , 03 jan 2015 10:33

Roharro, heb je soms een voorbeeld van zo een clausule?

In een testament van een familielid van lang geleden (toen men nog 12 kinderen had en een 'voorplaats' die alleen op zondag open ging) heb ik wel ooit een formule gezien dat het kind (1 of meerdere) beloonde dat in het ouderlijk huis bleef samenwonen met vader en moeder en zo voor hen zorgde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”