Oneerlijke verdeling van geld

Guyproc
Topic Starter

Oneerlijke verdeling van geld

#1 , 31 dec 2014 10:57

Dag,
Mijn zusters hebben beide een bedrag van 295.000 euro gekregen van mijn ouders en ik niets.
Is dat wettelijk en kan ik daar iets tegen ondernemen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 dec 2014 11:44

Men kan schenken wat men wil, afhankelijk van hoe de schenking is gebeurd, kan bij een eventuele erfenis wel dat bedrag in mindering gebracht worden van hun deel van de erfenis. Jij zal uiteindelijk 1/4e van de totale erfenis (afhankelijk van de situatie inclusief die bedragen van 2x 295k).

Ouders zijn tijdens hun leven enkel onderhoudsplicht aan jou en dat gaat dan niet over dergelijke bedragen.

wanton

#3 , 31 dec 2014 12:26

In mensentaal : elke schenking is een voorschot op de erfenis. Bij de afhandeling van de nalatenschap van uw ouders zullen die geschonken bedragen meegeteld worden om ieders deel van de erfenis te bepalen. Normaal is dat voor ieder evenveel, maar men kan in de schenkingsakte bepaald hebben dat de schenking 'buiten erfdeel' valt. Dit mag echter slechts 1/4 van het totaal bedragen zodat u minstens 1/4 moet krijgen. U kan echter pas bij het overlijden van uw ouders actie ondernemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Guyproc
Topic Starter

#4 , 31 dec 2014 18:18

Hartelijk bedankt voor de informatie. Ik wens je het beste voor 2015 :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”