Moeder van 3 wil 165km verder gaan wonen - omgangsregeling

Bezorgdeouder
Topic Starter

Moeder van 3 wil 165km verder gaan wonen - omgangsregeling

#1 , 04 jan 2015 20:29

Beste allen,

We zitten met een vraag waar we tot op heden vooral veel uiteenlopende antwoorden hebben gekregen en zouden via deze weg nog wat extra info willen inwinnen vooraleer we verdere stappen gaan ondernemen.

Korte voorgeschiedenis:

6 jaar terug is mijn man er vandoor gegaan met een toenmalige werkneemster van hem en is bij de echtscheiding een omgangsregeling door mij bekomen ( alle 3 de kinderen bij mij 2 weken/ 1 weekend; ze zijn respect. dochter 11j ; dochter 9j en zoon 6 jaar)

Tot op heden zijn er in deze regeling weinig problemen ontstaan.
Er is zelfs een toestemming van mijn zijde dat de papa elke woensdagmiddag de kinderen van school ophaalt om deze dan donderdagmorgen terug op school af te zetten.

Ik heb echter een kleine 3 jaar terug een man leren kennen die 165km verderop woont. Nu zijn we in deze relatie al dermate gegroeid dat de drang om samen te wonen groot is. We hebben de papa van de kinderen ( als gezaghebbend ouder) gevraagd om toestemming een klein jaar terug om te mogen verhuizen.
Deze weigert echter hiermee in te stemmen. Zelfs na ons voorstel om de kinderen heen en terug te voeren tbv dit weekend.

Nu heb ik daaromtrent 2 vragen:

- Enerzijds zou ik graag weten in hoeverre ik opnieuw kan weigeren om de kinderen de woensdagmiddag van school af te halen daar dit niet in de omgansregeling is voorzien? Is dit een zogenaamd 'verworven recht' daar deze de mondelinge toestemming van mij gekregen heeft om dit te doen? of geldt hetgeen in het vonnis werd geschreven nog steeds, zelfs als deze reeds meer dan 6maand de woensdagen extra toegekend is geworden door mij.

- Anderzijds wil ik graag weten hoe ik kan ingaan tegen het 'niet' akkoord zijn van de ex om te verhuizen. Kan deze ( wederom) mijn geluk in de weg staan? Wat zijn de eventuele stappen waarmee ik aan de slag kan om dit opgelost te krijgen.
Mijn oudste dochter ( 11j) gaat vlgd schooljaar naar de middelbare school en eens deze leeftijd bereikt zou ik liever niet meer van school hoeven veranderen. Vandaar mijn hoop dit geregeld te krijgen voor de aanvang van volgend schooljaar

Notabene:

Wij zouden graag ook trouwen, maar als we dit doen valt het leefgeld die me werd toegewezen ( te betalen door mijn ex) weg en kan ik bijgevolg mijn huidige woonsituatie niet behouden.
daarom zou het al noodzakelijk zijn dat we kunnen samenwonen... maar indien ik mijn kinderen niet kan mee nemen is dat uiteraard niet de situatie waar ik me het best bij voel...

ik hoop hier wat wijzer te worden en zie daarom ook uit naar jullie reactie's.

Een bezorgde ouder...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 jan 2015 20:48

-Indien dit niet in het vonnis staat, kan hij dit niet afdwingen. Hij kan wel aan de rechter gaan vragen om het vonnis aan te passen aan de werkelijke situatie. Als daar dan uitkomt dat u uw toestemming hiervoor terugtrekt als drukkingsmiddel om verder weg te gaan wonen, en dus het contact met de kinderen als pasmunt gebruikt, komt u er wel slecht voor bij de rechter. Maar tot het vonnis is aangepast, heeft hij dus geen poot om op te staan.

-Zoals bij alles, als u er onderling niet uitkomt, zal u bij de rechtbank moeten passeren. Kans is daar groot dat, als u daar zelf de nodige maatregelen voorstelt om enige overlast die uw ex hiervan zou hebben teniet te doen, de rechter u wel gelijk zal geven. Voorzie eventueel ook iets extra in uw voorstel om zijn verlies van de extra woensdag goed te maken, om te laten zien dat u echt van goede wil bent.

Daarnaast loopt u wel het risico dat uw ex voor een klassieke verdeling gaat (week-week), of argumenteert dat hij hiernaartoe wil werken, en dan zal de rechter al minder enthousiast zijn om mee te werken. Een week-week regeling is namelijk zeer moeilijk indien de ouders 165 km van elkaar wonen...

Bezorgdeouder
Topic Starter

#3 , 04 jan 2015 21:09

*Alvast mijn dank voor je antwoord, het is natuurlijk wel even in onze gedachtengang voorgekomen om dit als pasmunt te gaan gebruiken, hoewel we de kinderen niet willen opzetten tegen de papa.
Maar dit blijkt indd geen goed idee ....zeker niet als we naar de rechtbank willen toestappen...

* We willen uiteraard zelf instaan voor heen en terug vervoer, maar kunnen moeilijk iets extra voorstellen? Of het zou een mindering kunnen zijn van wat de papa nu dient te betalen per kind? ( 2 oudste 175€ / jongste 125€ )

* Daar de papa tijdens de regeling van de echtscheiding steeds beweerd heeft niet te kunnen instaan voor de zorg van zijn kinderen daar hij aan het hoofd staat ( eigenaar) van verschillende bedrijven en in die periode zelf +/- 150km verderop ging wonen met zijn nieuwe vriendin, werd de omgangsregeling verkozen( inmiddels is deze terug verhuist naar mijn omgeving samen met zijn vriendin)
Naderhand heeft de papa toch via de jeugdrechter co-ouderschap trachtten afdwingen en werd dit hem ontzegt wegens de te grote verantwoordelijkheden aan het hoofd van zijn bedrijven ( tijdsgebrek)
zou dit +/- 4 jaar later dan toch nog kunnen worden gegoten in een klassieke verdeling?? ( week-week) Wij zijn van mening dat zijn situatie niet verandert is en hij nog steeds een druk bezet man is...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”