Overlijden moeder

jedisparkle
Topic Starter

Overlijden moeder

#1 , 06 jan 2015 11:01

Mijn moeder is vorige week overleden.
Mijn vader leeft nog en ze waren getrouwd met een gewoon huwelijkscontract.
Ik heb nog 1 zuster.

Hoe zit het nu met het erfrecht, is het waar dat ik en mijn zuster de naakte eigendom krijg van het huis en dat mijn vader daar het vruchtgebruik van krijgt.

Ze hadden samen maar 1 rekening die nu geblokkeerd is.

Ik ben zelf feitelijk samenwonend met mijn partner.

Mijn vader was naar de notaris geweest, en die zei dat het beter zo zijn dat we "wettelijk" zouden samenwonen, dit in verband met de erfenis??

Ik weet eigenlijk niet wat hij hiermee bedoelt.

Heeft iemand hier soms ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 jan 2015 11:07

Indien het huis van beiden was erven de kinderen de helft van dat huis in blote eigendom en verkrijgt de vader het vruchtgebruik van die helft.
De andere helft blijft gewoon van hem.
Of u nu wettelijk of feitelijk samenwoont heeft geen enkele invloed op de erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jedisparkle
Topic Starter

#3 , 06 jan 2015 11:16

Indien het huis van beiden was erven de kinderen de helft van dat huis in blote eigendom en verkrijgt de vader het vruchtgebruik van die helft.
De andere helft blijft gewoon van hem.
Of u nu wettelijk of feitelijk samenwoont heeft geen enkele invloed op de erfenis.
ok bedankt alvast voor deze info

Reclame

Rica

#4 , 06 jan 2015 11:31

"..Ze waren getrouwd met een gewoon huwelijkscontract": bedoelt u hiermee dat ze GEEN huwelijkscontract hadden en dus getrouwd waren onder het wettelijk stelsel? In dat geval behoort het huis, indien verworven tijdens het huwelijk, zoals roharro reeds schreef, voor de helft tot uw vader en voor de helft tot uw moeder. Vader behoudt de helft in volle eigendom, want het is van hem. De helft van moeder wordt verdeeld onder de 2 kinderen: zij krijgen elk de blote eigendom (dus elk de helft van moeders deel of 1/4 van het hele huis in blote eigendom). Vader krijgt het vruchtgebruik van moeders helft. Vader blijft dus eigenaar (volle eigendom) van zijn helft en krijgt het vruchtgebruik van de andere helft, zijnde moeders helft.
De geblokkeerde rekening behoort voor de helft tot vader en voor de helft tot moeder. Moeders helft komt in blote eigendom naar de 2 kinderen en vader behoudt het vruchtgebruik.
Als u wettelijk gaat samenwonen geniet u een zekere bescherming mocht uw partner bijvoorbeeld overlijden. Wettelijke samenwoning geeft uiteraard nog niet dezelfde rechten als in een huwelijk, maar regelt toch al belangrijke zaken. Indien u feitelijk samenwoont geniet u geen enkele wettelijke bescherming. (Maar dit staat dus los van het overlijden van uw moeder).

jedisparkle
Topic Starter

#5 , 06 jan 2015 21:48

"..Ze waren getrouwd met een gewoon huwelijkscontract": bedoelt u hiermee dat ze GEEN huwelijkscontract hadden en dus getrouwd waren onder het wettelijk stelsel? In dat geval behoort het huis, indien verworven tijdens het huwelijk, zoals roharro reeds schreef, voor de helft tot uw vader en voor de helft tot uw moeder. Vader behoudt de helft in volle eigendom, want het is van hem. De helft van moeder wordt verdeeld onder de 2 kinderen: zij krijgen elk de blote eigendom (dus elk de helft van moeders deel of 1/4 van het hele huis in blote eigendom). Vader krijgt het vruchtgebruik van moeders helft. Vader blijft dus eigenaar (volle eigendom) van zijn helft en krijgt het vruchtgebruik van de andere helft, zijnde moeders helft.
De geblokkeerde rekening behoort voor de helft tot vader en voor de helft tot moeder. Moeders helft komt in blote eigendom naar de 2 kinderen en vader behoudt het vruchtgebruik.
Als u wettelijk gaat samenwonen geniet u een zekere bescherming mocht uw partner bijvoorbeeld overlijden. Wettelijke samenwoning geeft uiteraard nog niet dezelfde rechten als in een huwelijk, maar regelt toch al belangrijke zaken. Indien u feitelijk samenwoont geniet u geen enkele wettelijke bescherming. (Maar dit staat dus los van het overlijden van uw moeder).
ik bedoel inderdaad dat ze getrouwd waren onder het wettelijk stelsel.

wat betreft "geblokkeerde rekening behoort voor de helft tot vader en voor de helft tot moeder. Moeders helft komt in blote eigendom naar de 2 kinderen ".

Ik krijg nu dus de helft van mijn moeders deel in blote eigendom, wat wil dat concreet zeggen?

jedisparkle
Topic Starter

#6 , 12 jan 2015 14:11

ik bedoel inderdaad dat ze getrouwd waren onder het wettelijk stelsel.

wat betreft "geblokkeerde rekening behoort voor de helft tot vader en voor de helft tot moeder. Moeders helft komt in blote eigendom naar de 2 kinderen ".

Ik krijg nu dus de helft van mijn moeders deel in blote eigendom, wat wil dat concreet zeggen?
Na wat opzoekwerk ben ik het volgende te weten gekomen:
op mijn 1/4de deel van het huis moet ik blijkbaar dus successierechten betalen.

Nu komt dit zeer ongelegen en kan ik dit momenteel onmogelijk betalen.

Kan ik daarom gebruik maken van art 79 uit het Vlaams wetboek successie?
Ik zou dan deze betaling kunnen uitstellen tot het overlijden van de vruchtgebruiker?
Dus eigenlijk tot mijn vader overlijdt?

roharro

#7 , 12 jan 2015 14:17

U zou dat kunnen doen.
Maar wordt weinig toegepast want de remedie is meestal erger dan de kwaal.

Indien u de geldelijke middelen niet heeft om de erfenisechten nu te betalen zal u een hypotheek moeten nemen en jaarlijks intresten betalen.

Kunnen de erfenisrechten niet uit de erfenis of door je vader betaald worden? Meestal, als het enigszins kan, doen ouders dat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#8 , 12 jan 2015 15:15

Je erft ook in principe de blote eigendom van het aanwezige geld, ook voor 1/4. Als dat om een serieus bedrag gaat kan je vragen dat dat geld , na betaling van successierechten, op uw naamgezet wordt.
Alvorens over een concrete belasting te betalen : hoeveel is de waarde van het huis (ongeveer)? En hoe oud is uw vader?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#9 , 12 jan 2015 18:32

Artikel 79 van het Wetboek Successierechten is afgeschaft (en niet vervangen) indien we over het Vlaams gewest bezig zijn, sinds 1/1/15.

jedisparkle
Topic Starter

#10 , 18 jan 2015 12:33

Je erft ook in principe de blote eigendom van het aanwezige geld, ook voor 1/4. Als dat om een serieus bedrag gaat kan je vragen dat dat geld , na betaling van successierechten, op uw naamgezet wordt.
Alvorens over een concrete belasting te betalen : hoeveel is de waarde van het huis (ongeveer)? En hoe oud is uw vader?
Vader is 76 jaar.
Huis is +/- 300.000 euro waard.
Successierechten zullen waarschijnlijk tussen de 5000-8000 euro zijn.

wat bedoel je eigenlijk met "Als dat om een serieus bedrag gaat kan je vragen dat dat geld , na betaling van successierechten, op uw naamgezet wordt."

Als ik de blote eigendom heb, kan ik toch niet echt nu al beschikken over dat geld, of wel?

wanton

#11 , 18 jan 2015 13:16

Bij een waarde van 300.000 € voor het huis, komt nu slechts 150.000 € in de nalatenschap van moeder. De waarde van het vruchtgebruik is 24.000 €, voor vader = Geen successierechten. Blijft 126.000 € voor de blote eigendom = 2 x 63.000 €. Successierechten 2670 € per kind , totaal 5340 €. ( Te betalen met de gelden uit de nalatenschap)
Zelfde berekening voor het geld. Indien uw deel daarin een serieus bedrag is, laat het blokkeren op uw naam in BE , met vruchtgebruik voor vader. U kan er idd niet over beschikken maar het is uit het vermogen van vader. Hij wel. Als die overlijdt en uw geld staat nog op zijn naam , betaalt u SSR op uw eigen geld.
Uw vader kan bovendien de facto afzien van het vruchtgebruik op dit geld, zodat u het wel kan gebruiken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”