onterven

sleper
Topic Starter

onterven

#1 , 06 jan 2015 19:50

Mijn kinderen zie ik niet of amper .ik ben hertrouwd met vrouw die een dochter heeft .
Het huis waarin we wonen behoort aan mezelf .Op welke wijze kan ik mijn kinderen onterven
en "stiefdochter" alles achterlaten .Kan ik eigendom verkopen en aan "stiefdochter" schenken ?
Ik heb reeds een appartement verkocht en geld op naam van mijn huidige echtgenote geplaatst .
Kunnen mijn kinderen daar na mijn overlijden nog heibel overmaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2015 20:21

Je kan je kinderen niet onterven. Ze blijven recht hebben op hun deel, en zouden dat later kunnen opeisen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 jan 2015 20:36

Heibel is zwak uitgedrukt.
Ze kunnen de onrechtmatige bevoordelingen via schenking gewoon terug opeisen van de onrechtmatig bevoordeligden.
U speelt met vuur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sleper
Topic Starter

#4 , 07 jan 2015 06:22

Ze kunnen de onrechtmatige bevoordelingen via schenking gewoon terug opeisen van de onrechtmatig bevoordeligden.
U speelt met vuur.
dank voor duidelijk antwoord !

sleper
Topic Starter

#5 , 07 jan 2015 10:59

U speelt met vuur.
Toch nog een vraagje;
hoe ver in de tijd kan er desgevallend terug gegaan worden ?

wanton

#6 , 07 jan 2015 11:33

Onbeperkt!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Topic Starter

#7 , 07 jan 2015 12:10

Onbeperkt!
kan men dan onbeperkt bankverrichtingen nagaan?

wolf2

#8 , 07 jan 2015 19:02

Banken bewaren "maar" 10 jaar de gegevens van hun klanten.

-------------------

Men kan er over discussiëren waarom kinderen een voorbehouden deel zouden moeten hebben, maar het staat in de Belgische wet. Er bestaat geen legale manier om in geval van een tweede huwelijk, te beletten dat de kinderen uit het eerste huwelijk zullen meeërven. Een illegale manier zou zijn er voor te zorgen dat alle geld spoorloos verdwenen is bij het overlijden. Dan zou zo iemand al zijn onroerend goed moeten verkopen; eventueel op lijfrente met behoud van vruchtgebruik want men wil toch woonzekerheid tot zijn laatste snik; en zou al het geld alleen mogen bestaan in cash of in goud. Ik citeer hier uit zo een geval: 6 jaar voor het overlijden had die man nog 500.000 euro na verkoop van 2 appartementen; op zijn aangifte van nalatenschap was nog 5.000 euro vermeld en al de rest is spoorloos. De kinderen kunnen doen wat ze willen: de stiefmoeder beweert niet te weten wat hij heeft gedaan met zijn geld (ze waren getrouwd met scheiding van goederen en hadden elk een pensioen). Enkel één onroerend goed had hij niet verkocht, omdat de kinderen daar al medeëigenaar van waren. Duidelijk méér dan een fiscaal misdrijf.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”