(wederzijdse) slagen en verwondingen

help123
Topic Starter

(wederzijdse) slagen en verwondingen

#1 , 08 jan 2015 03:38

Enkele maanden geleden ging ik uit met enkele vrienden. Toen we buiten het café kwamen kreeg een vriend van mij problemen. De vriend in kwestie kreeg ruzie met een jongen en zijn vrienden (zeker 15) omdat hij een relatie heeft en had met één van de jongens hun vriendin (zij bedroog de jongen dus met mijn vriend). Ze stonden allemaal in een kring rond hem en begonnen hem te duwen. De situatie leek dan ook te gaan escaleren dus probeerde ik er tussen te komen door te vragen of ze ergens anders wilden gaan staan en de twee personen onder vier ogen te laten praten. Dit lukte echter niet en 1 van de jongens begon me uit te schelden. Ik ging weg van de jongen en ging aan een andere vragen of hij z'n vrienden weg kon brengen omdat wij ook gewoon wouden feesten. Op dat moment passeerde er een combi en maakten wij (ik, de vriend die de ruzie had en nog 2 andere vrienden) daarvan gebruik om weg te gaan.

Toen we enkele cafés verder stonden kwam echter deze hele groep luid roepend achter ons aan gerend. Ik zag meteen ook dat de portier van dat café versterking riep. Ik zag ondertussen twee van mijn vrienden van hen een boks in het gezicht krijgen. Ik was met een meisje dat bij hun was aan het praten en vroeg haar om de jongens weg te brengen zodat we gewoon allemaal apart konden gaan feesten. Hierop viel echter de jongen die eerder al ruzie zocht me aan en sloeg me in mijn buik waardoor ik bijna achterover viel. Hierop sloeg ik hem in het aangezicht (in paniek aangezien ik schrik had dat ik meerdere klappen ging krijgen zoals mijn vrienden en dacht dat ik nog maar even moest volhouden voor de versterking van de portier er was).

Daarna hadden we elkaar vast en volgde er een worsteling waarbij ik op de grond belandde (het ging allemaal heel snel het zou kunnen dat iemand me langs achter aan viel). Hierop vielen ze met 9 aan (ik lag op de grond) en kreeg ik enkele klappen en stampen in het aangezicht en buik. Ik probeerde zo goed mogelijk mijn gezicht te beschermen maar kreeg enkele stampen recht op mijn neus. Dit bleef enige tijd doorgaan 1 van m'n vrienden is zelfs op mijn hoofd gaan liggen zodat ze er niet meer tegen konden trappen. Nog stopten ze niet.
Tot er een hele groep portiers ter plaatse kwam en het grootste deel van hen vluchtte. Kort daarop arriveerde de politie het eerste wat ze zeiden was dat er niks te zien was op de camerabeelden. Wat ik zeer vreemd vond aangezien er verscheidene camera's bij het café hangen. Ze vroegen me of ik klacht wou indienen ik vroeg aan hen of ze dachten dat mijn neus gebroken was. Ze antwoorden nee aangezien hij niet scheef stond. Nadien vertrokken ze weer.

De volgende dag ging ik dan naar de dokter die zei ook dat mijn neus niet gebroken was. Omdat ik last bleef hebben ging ik na enkele dagen naar het ziekenhuis waar ze zeiden dat hij wel degelijk gebroken was (zelfs verbrijzeld) en geoppereerd moest worden. Weer enkele dagen ging ik dus klacht indienen bij de politie. Ik heb nadien te horen gekregen van 1 van de jongens die erbij was dat ze zeiden dat hun vriend (die ik geslagen had in het aangezicht) een gescheurde lip had omdat ik met mijn sleutel zou geslagen hebben. Ook zeiden ze dat hij me aanviel omdat ik zogezegd zijn vriendin was aan het versieren. Het feit of ik met sleutel geslagen zou hebben of niet weet ik zelf niet om eerlijk te zijn. Het ging allemaal heel snel en ik weet wel dat ik eerder een sleutel in m'n hand had maar weet niet zeker of dat nog zo was op het moment dat hij me aanviel. Ik weet wel dat toen ik opstond na de klappen gekregen te hebben mijn sleutel gewoon in m'n zak zat maar echt met zekerheid kan ik het niet zeggen.

Het grote probleem is nu dat ik student rechten ben (2e bach) en me afvraag of ik hiervoor een strafblad zou kunnen krijgen. Zou ik beter mijn klacht intrekken? Ik heb gehoord dat de anderen een foto van de jongen z'n gescheurde lip zouden hebben. Ikzelf had ook enkele blauwe plekken op m'n hoofd waardoor ik me alles niet 100% herinner. Ik heb nog een blanco strafblad. En heb ondertussen mijn neusoperatie gehad maar mijn neus is nog steeds 2 keer zo dik als voordien. De dokter vertelde me dat ik nog een operatie zal moeten doen hiervoor maar dat hij niet zeker is dat hij hem weer zoals vroeger krijgt.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2015 18:08

2de bachelor ....en niet weten dat u een stafklacht niet kan intrekken... ?

help123
Topic Starter

#3 , 12 jan 2015 14:03

Strafrecht wordt pas in 3de bachelor gegeven. Dus ik kan nu eigenlijk niks meer doen en moet gewoon afwachten? Ik neem aan dat het waarschijnlijk geseponeerd zal worden als er geen beelden en/of onafhankelijke getuigen zijn?

Reclame

Franciscus

#4 , 12 jan 2015 19:37

Als u aangifte hebt gedaan en er zijn verwondingen waar er meer dan enkele dagen arbeidsongeschiktheid is zal het parket niet zo vlug seponeren.
Zijn de privébeelden wel opgevraagd door parket?

mjers

#5 , 06 feb 2015 14:29

Zaak zal inderdaad niet zo vlug geseponeerd worden. En al zeker niet als u er blijvende verwondingen aan overhoud.

Als ze met 15 personen op u afstormen om u te slaan en te schoppen, Dan vallen ze u ten eerste aan en verhinderen ze u om weg te lopen.

Om beroep te kunnen doen op wettelijke zelfverdediging moeten enkele voorwaarden voldaan worden:

- je kan niet weglopen (volgens uw verhaal is dit dus zo). Je mag dus nooit zomaar terugslaan. Ook al heeft de tegenpartij de eerste slag toegediend.Je mag nl niet zelf rechter spelen.

- De verdediging is in proportie met de aanval. Voorbeeld: u mag niemand neerknallen omdat hij u een vuistslag heeft toegediend.

- Wettelijke zelfverdediging kan enkel aangesproken worden voor verdediging van personen of hun eerbaarheid, dus niet voor goederen.

Dus in uw geval hebt u alle recht om u te verdedigen. U wordt aangevallen door een grote groep personen, dit wordt gezien als levensbedreigend en u mag u dus verdedigen met alle middelen die u voorhanden hebt.
Dus het al dan niet gebruik van uw sleutels is niet relevant en dus wettelijk toegelaten.

Ook wat u aan het doen was met zijn vriendin doet er niet toe. Hij mag u niet aanvallen omdat hij vreest dat je zijn vriendin aan het versieren bent.

Hun verhaal is kinderlijk, een rechter zal er dan ook geen rekening mee houden.

Indien het verhaal dat u neerpent de werkelijkheid is zou ik de klacht zeker niet laten vallen.

Franciscus

#6 , 06 feb 2015 23:56

Dus wettige verdediging of zelfverdediging.
Ter info, wel wat leesvoer:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/7 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”