Foto's van dochter (4jaar) door derde geplaatst op Facebook

peperkoek
Topic Starter

Foto's van dochter (4jaar) door derde geplaatst op Facebook

#1 , 07 jan 2015 17:28

Beste,

Een derde persoon (ik veronderstel een nieuwe vriendin van mijn ex), plaatst foto's van onze 4-jarige dochter op Facebook.
Ik heb haar al gevraagd deze te verwijderen, doch weigert ze dit pertinent.

Foto is gerapporteerd aan Facebook, doch nog geen gevolg aan gegeven.

Wat valt er te doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2015 18:35

U en uw ex hebben het ouderlijk gezag over uw kind.
Derden hebben dat niet dus zal u dat met uw ex moeten opnemen en vragen dat hij de foto verwijderd.
Indien geen akkoord zal het via jeugdrechtbank moeten.
Weluw vraag via papier of mail niet telefoon zodat er fysieke bewijzen zijn.

peperkoek
Topic Starter

#3 , 07 jan 2015 18:51

Het is niet hij die de foto's plaatst, wel iemand die hij kent.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2015 18:52

Dat doet er niet toe ...hij zal al vader moeten optreden.
Indien die persoon ook tgo hem weigert kan u als beide ouders aangifte doen.

eylis

#5 , 07 jan 2015 19:02

ter aanvulling bij Fransiscus: als je contact opneemt met de vader van je dochter: leg hem uit dat NIET facebook, maar wel de vrouw die de foto's van julie minderjarige dochter plaatst op een publiek forum (en uw verbod negeert) strafrechterlijk vervolgd kan worden. Ook scholen moeten de toelating hebben van ouders als er foto's van de kinderen op de schoolwebsite geplaatst worden. Als één van de ouders zich daar expliciet tegen verzet, mogen de foto's wettelijk niet gepubiceerd worden. Leg hem dus uit dat hij best redelijkerwijs zijn partner overtuigt die foto's meteen te laten schrappen, wil hij niet dat zijn partner ook nog eens een mogelijke veroordeling (lees boete) oploopt. Welicht zal het lampje dan gaan branden....

peperkoek
Topic Starter

#6 , 07 jan 2015 22:55

De lamp gaat niet branden, ik heb het proberen aankaarten.

BloodNight

#7 , 08 jan 2015 08:01

Heeft de vader er problemen mee dat de foto online staat?

peperkoek
Topic Starter

#8 , 08 jan 2015 11:08

Ik vermoed van niet

BloodNight

#9 , 08 jan 2015 11:29

Als de vader zijn toestemming geeft....en het zijn geen onzedelijke foto's, dan zal u weinig kunnen doen.
U kan naar de rechterbank gaan en vragen dat de rechter een verbod oplegt. Maar of deze dit zal doen is nog iets anders. Beide hebben het gezag van het kind. De vader hoeft geen toestemming te vragen om een foto online te plaatsen. Het zou erg zijn moest het strafbaar zijn om bv een vakantiefoto op facebook te zetten zonder toestemming van beide ouders.
Wat is juist het probleem aan de foto? Zijn er eerdere problemen geweest tussen u en uw ex-partner?

BloodNight

#10 , 08 jan 2015 11:30

Beste ook eens lezen:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=59816" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Privacy-bescherming”