verdeling bvba

SweetInstigator
Topic Starter

verdeling bvba

#1 , 08 jan 2015 12:20

Beste,

ik ben officiëel gescheiden en nu moet de vereffening gebeuren bij de notaris.

Er is een bvba die opgericht is tijdens het huwelijk.
We waren gehuwd onder het wettelijk stelsel.
De bvba is een ebvba met mezelf als enige zaakvoerder en als enige aandeelhouder. Mijn ex-vrouw heeft nooit meegewerkt in de zaak.
Ik verleen diensten, de bvba heeft daarom geen stock, geen gebouw, geen investeringen. Hij bestaat dus uit mezelf en mijn computer.
Nu begint de discussie over de waarde van de bvba, die is namelijk nihil als ik er niet ben. Zonder mijn aanwezigheid, zijn er geen inkomsten, geen omzet. Hoe wordt nu de waarde bepaald en heeft zij wel recht op iets van die waarde?
Ga ik best langs bij een bedrijf als Ernst&Young voor advies of zijn er mensen die hier al ervaringen mee hebben?
Laat ik de bvba in vereffening gaan of zet ik hem gewoon stop om zo de vereffening te vermijden?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 08 jan 2015 13:10

Als jij enige aandeelhouder bent, zie ik geen probleem?
Of bekijk ik het hier weer te simpel.

Mijn man en ik hebben ook een zaak, zelfde scenario (diensten, alleen hij, ...) met als grote verschil dat wij beiden voor de helft aandeelhouder zijn, net om mij veilig te stellen. (Ik laat op prpfessioneel vlak een pak dingen om hem te ondersteunen en doe ook wel zijn administratie. Mannen, weet je ...) Het lijkt me dan ook niet dat je vrouw ergens recht op heeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2015 15:21

EVBA
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4100,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;

de naam zegt het zelf EENPERSOONS vennootschap beperkte aansprakelijkheid.
In principe kan u dat beschouwen als uw werkgever die u werk geeft... Als u die stopt komt de waarde (dus nul) in de vereffening. De opbrengsten vallen zoals uw wedde en die van haar onder de regels van wettelijke stelsel huwen.
En daarna start u een bvba op ...

Reclame

a162378

#4 , 08 jan 2015 19:33

Sorry, maar een vennootschap die stopt is zelden nul euro waard...
Het feit dat die vennootschap zonder u niks waard is is niet relevant.
Een vennootschap heeft meestal ook een rekening bij de bank.

En het klantenbestand, dat is ook eigendom van de vennootschap.
Hebt u tijdens uw vennootschap een groot klantenbestand opgebouwd? Dan moet dat geschat worden in waarde...
Hebt u ooit goodwill ingebracht in de vennootschap?

Ook het pensioensparen dat u deed via uw vennootschap dient verdeeld te worden, maar dat staat hier eigenlijk los van.

In vereffening gaan of stoppen of gelijkaardig, zal de discussie met uw vrouw niet oplossen...
Ik stel voor dat je eens met je vrouw babbelt en enkele toegevingen doet.

Franciscus

#5 , 08 jan 2015 19:35

Betreft als ik goed heb gelezen een eenmanszaak.

a162378

#6 , 08 jan 2015 19:42

http://www.bvbastarter.be/site/bvba-ebvba.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.boekhouder.be/accountancy/21 ... king-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk niet dat een eenmanszaak hetzelfde is als een ebvba
De laatste letters staan immers voor Beperkte aansprakelijkheid, iets wat met een eenmanszaak toch niet kan? Of vergis ik me?

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 jan 2015 20:21

http://www.bvbastarter.be/site/bvba-ebvba.html
http://www.boekhouder.be/accountancy/21 ... king-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk niet dat een eenmanszaak hetzelfde is als een ebvba
De laatste letters staan immers voor Beperkte aansprakelijkheid, iets wat met een eenmanszaak toch niet kan? Of vergis ik me?
Het is een vennootschap met slechts één aandeelhouder.
Maar wel een vennootschap, dus een rechtspersoon die te onderscheiden is van de natuurlijke persoon die de enige aandeelhouder is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#8 , 08 jan 2015 20:27

Klopt mijn fout ...ik geef zelf de definitie.

denlowie

#9 , 08 jan 2015 21:16

Een EBVBA is een BVBA maar met één aandeelhouder, volstort kapitaal moet minstens 12.400 EUR te bedragen ipv 6.200 EUR voor de gewone BVBA, dus bij ontbinding is er zeker nog activa, bankrekening, eventueel een wagen en kantoormateriaal..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#10 , 09 jan 2015 12:27

Als de (e)bvba werd opgericht tijdens het huwelijk en er is geen huwelijkscontract dat het anders regelt, vallen de aandelen hoogstwaarschijnlijk in de gemeenschap en zal er een verdeling moeten gebeuren. Het lijkt mij dom om de bvba daarom te vereffenen en opnieuw op te starten. Nihil is die nooit. De aandelen hebben toch een boekhoudkundige waarde die makkelijk kan uitgerekend worden. Daar zijn talloze formules voor.

egeltje

#11 , 09 jan 2015 20:33

1. Kan u bewijzen dat het gestort kapitaal afkomstig is van uw eigen middelen bv geld van voor het huwelijk of uit schenking of erfenis. Indien ja zijn de aandelen van u alleen. Indien u dit niet kan aantonen zijn de aandelen gemeenschappelijk.
2. Waarde van de aandelen is gestort kapitaal + opgebouwde reserves. Eventueel rekening houden met belastinglatenties zoals liquidatiebonus bij latere stopzetting. Afhankelijk van uw activiteit kan er goodwill zijn.
3. Waarom naar e&y? Als u een deftige boekhouder hebt weet hij wel een waarde te plakken op uw vennootschap

wanton

#12 , 11 jan 2015 09:38

Het is niet omdat er maar één aandeelhouder is , dat alles van die persoon is. Indien het startkapitaal afkomstig is uit de gemeenschap dient bij stopzetting/vereffening dezelfde verdeling te gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”