Co-Ouderschap - Voordelig voor mij of niet ?

RadelozePapa
Topic Starter

Co-Ouderschap - Voordelig voor mij of niet ?

#1 , 12 jan 2015 11:33

Hallo allemaal. Ook mij is het overkomen, na ettelijke tijd samen het licht niet meer zien ... We proberen echter een regeling te bekomen die voor ons beiden voordelig kan zijn.

Zij is me aan het overtuigen om tot een regeling van fiscaal co-ouderschap te komen, maar ik weet niet zeker of dit voor mij een goede regeling zal zijn.

De concrete situatie : we zouden ons kindje om de week laten afwisselen. Echter : als zij werken is, zal haar moeder op het kindje (1 jaar oud) passen. Als ik ga werken, dan moet ik echter beroep doen op een onthaalmoeder.

Hoe gaat dat praktisch in zijn werk. Kan ik deze kosten 100% aftrekken en kan zij dan genieten van de vrijstelling voor kinderen onder de 3 jaar ? Of zullen de kosten 50/50 verdeeld worden tussen mij en haar, hoewel zij geen beroep doet op de kinderopvang ?

Ik zit hier al dagen op de zoeken, maar nergens kan ik een eenduidig antwoord vinden. Het lijkt me wel een belangrijke factor om tot een correcte financiele regeling te komen.

Enorm bedankt voor enige hulp die jullie kunnen bieden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 12 jan 2015 12:13

Bij fiscaal co-ouderschap kan jij als je beroep doet op een onthaalouder ook opvang inbrengen in je belastingen. Je zal hiervoor ook een fiscaal attest ontvangen, deze zal normaal gezien enkel op jouw naam staan.
Fiscaal co-ouderschap is wel tot aan 18 jaar van het kind.

RadelozePapa
Topic Starter

#3 , 12 jan 2015 13:08

Voor 100% ?

En voor haar, kan zij beroep doen op de forfaitaire som (voor kinderen onder 3 jaar), en dat ook voor de volle 100% ?

Ik heb de indruk dat informative hierrond nogal ambigu is.

Opnieuw bedankt !

Reclame

VDG2

#4 , 12 jan 2015 14:43

Alle info kan u hier vinden: http://financien.belgium.be/nl/particul ... uderschap/" onclick="window.open(this.href);return false;

RadelozePapa
Topic Starter

#5 , 12 jan 2015 17:13

Als ik bovenstaande link goed begrijp (en dat is niet altijd simpel in financieel jargon) :

* De belastingvrije som gaat 50/50 verdeeld worden (dus 1.500 EUR/2 = 750 per person)
* De ouder die geen kinderopvang nodig heeft krijgt 50% van 560 EUR (= 280 EUR).
* De opvangkosten voor kinderopvang langs mijn kant : niet duidelijk :-(

Indien dit juist is, dan is het nog niet helemaal duidelijk of ik de opvangkosten voor 100% kan inbrengen. De reden waarom ik dit vraag : bij een normale belastingstoeslag kan je nooit én het voordeel voor geen kinderopvang combineren met het voordeel van aftrek van kinderopvang.

Sorry voor de vele vragen ... De bomen en het bos ...

duma

#6 , 12 jan 2015 17:17

Er staat toch letterlijk
Bij fiscaal co-ouderschap mag elke ouder, onder bepaalde voorwaarden, zijn kosten voor kinderopvang voor kinderen jonger dan 12 jaar (of 18 jaar indien het kind een zware handicap heeft *), aftrekken.

Persoonlijk: wij hebben ook fiscaal co-ouderschap en trekken de opvangkosten af.

RadelozePapa
Topic Starter

#7 , 12 jan 2015 17:41

Klopt ook, maar de specifieke situatie van de combinatie van de twee (de ene ouder die geen opvang aangeeft en geniet van de belastingsvrije som en de andere die wil opvang aangeeft), leek me gewoon onverenigbaar. Daar het een specifieke situatie is, leek het me veiliger om hierover info te vragen. Het gaat per slot van rekening om een redelijke som.

VDG2

#8 , 12 jan 2015 18:17

Elke ouder geniet verhoging van de belastingvrije som. M.a.w. elke ouder krijgt de helft van toeslag:
Wanneer de belastingvoordelen worden verdeeld, worden de toeslagen op de belastingvrije som voor kinderen ten laste voor de helft aan elke ouder toegekend. Deze toeslagen worden vastgesteld zonder rekening te houden met de eventuele andere kinderen in het gezin waarvan zij deel uitmaken.
DAARNAAST geniet elke ouder OFWEL de verhoging voor kind -3j waarvoor geen opvang wordt ingebracht OF de aftrek van de opvangkosten.
Bij fiscaal co-ouderschap mag elke ouder, onder bepaalde voorwaarden, zijn kosten voor kinderopvang voor kinderen jonger dan 12 jaar (of 18 jaar indien het kind een zware handicap heeft *), aftrekken. Voor aanslagjaar 2015, inkomsten 2014, bedraagt het maximum af te trekken bedrag 11,20 euro per opvangdag en per kind. Is dat kind jonger dan 3 jaar, dan heeft de ouder die zijn kosten voor kinderopvang niet aftrekt, recht op een verhoging van de belastingvrije som.
Een toeslag van 560 euro (aanslagjaar 2015, inkomsten 2014) voor elk kind jonger dan 3 jaar wordt voor de helft toegekend aan de ouder die geen uitgaven voor de opvang van de kinderen in kwestie aangeeft.
Dus:
Ouder A én B krijgen elk de helft van de toeslagen op de belastingvrije som. --> 1 kind ten laste = 1.500€ / 2= elk verhoging van 750€
Ouder A geeft opvangkosten aan voor een kind -3j --> Kan de kosten inbrengen a rato van 11.20€/opvangdag/kind.
Ouder B geeft geen opvangkosten aan voor een kind -3j --> Krijgt de toeslag op de belastingvrije som voor de helft . 560€ / 2 = 280€.
(Ouder B krijgt de toeslag niet want die geeft zijn opvangkosten in.)

Ter info: je bent niet verplicht om uw opvangkosten in te brengen voor kinderen -3j. Je kan ervoor kiezen om de verhoging van de belastingvrije som te nemen. (Reken via tax-on-web uit welke piste voordeliger is en pas die toe. Bij ons was de verhoging voor -3 jaar voordeliger omdat de opvangkosten voor het kind -3j niet zo hoog waren.

RadelozePapa
Topic Starter

#9 , 12 jan 2015 18:30

Zeer duidelijk, VDG2. Is altijd makkelijker als er een voorbeeld helemaal uitgewerkt is. Indien beide ouders dan ook niet opnieuw gehuwd zijn of niet opnieuw wettelijk samenwonen hebben ze volgens mij ook elk nog eens recht op een extra voordeel van 1.500 EUR, right ?
Een toeslag van 1.500 euro (aanslagjaar 2015, inkomsten 2014) wordt ook toegekend aan de ouder die de helft van het belastingvoordeel voor kinderen ten laste krijgt, op voorwaarde dat hij alleen wordt belast.

VDG2

#10 , 12 jan 2015 18:51

Neen. Dit wordt per ouder afzonderlijk bekeken. Cf. Wordt ook toegekend aan "de ouder". Er staat niet iets in de zin van "indien beide ouders"...
Dus als uw ex opnieuw gehuwd is krijgt ze de verhoging niet (uiteraard), maar jij wel, zolang je alleen belast bent. (Of omgekeerd)
Voor alle duidelijkheid: dit is een extra verhoging voor alleenstaande ouder. (Dus bovenop degene uit de hierbovenvermelde post.)

RadelozePapa
Topic Starter

#11 , 12 jan 2015 21:33

Ook dit is opnieuw duidelijk. Het lijkt me dan - alle elementen in acht genomen - dat dit financieel de voordeligste regeling is die wie in onze situatie kunnen bekomen. Niet voor fiscaal co-ouderschap kiezen zou allicht een nadeel inhouden voor één van de ouders, tenzij bepaalde kosten in de onderhoudsuitkering zouden zitten die op hun beurt dan weer ingebracht moet worden.

VDG2

#12 , 12 jan 2015 22:29

Voor alle duidelijkheid: Fiscaal co-ouderschap kan niet gecombineerd worden met het inbrengen van onderhoudsgeld voor de kinderen.
Indien u of de andere ouder onderhoudsuitkeringen aftrekt voor een kind, kan het belastingvoordeel voor dat kind niet over de ouders verdeeld worden.

Madeliefje35

#13 , 13 jan 2015 12:24

Als ik bovenstaande link goed begrijp (en dat is niet altijd simpel in financieel jargon) :

* De belastingvrije som gaat 50/50 verdeeld worden (dus 1.500 EUR/2 = 750 per person)

Niet vergeten dat als de beide ouders niet opnieuw getrouwd zijn of wettelijk samenwonen, dat de belastingsvije som 100% blijft voor de beide ouders.
Dus 1.500€ per kind per ouder

op website tweehuizen.be staat het volgende :

Geen fiscaal co-ouderschap betekent dat de ouder die het kind fiscaal ten laste heeft, 100% van alle belastingvoordelen door kind fiscaal ten laste krijgt. De andere ouder krijgt geen enkele van deze belastingvoordelen maar wel het belastingvoordeel door het betalen van onderhoudsgeld.

Wel fiscaal co-ouderschap betekent niet dat beide ouders het kind fiscaal ten laste hebben. Slechts één ouder kan een kind fiscaal ten laste hebben. Fiscaal co-ouderschap verdeelt belastingvoordeel door kind fiscaal ten laste van één ouder via 'verdeling van de toeslagen'. Elke ouder krijgt 50% van de verhoging van de belastingvrije som voor kinderen ten laste. De ouder die het kind niet fiscaal ten laste heeft krijgt bovendien evenals de andere ouder 100% van de andere belastingvoordelen die de ouder die het kind fiscaal heeft, krijgt. Van bepaald belastingvoordeel krijgt elke ouder dus 50% en van andere belastingvoordelen beiden 100%.

Bij fiscaal co-ouderschap kunnen beide ouders de kosten voor kinderopvang inbrengen in hun belastingen. Als er sprake is van een bijkomende belastingsvrijstelling voor een kind van minder dan 3 jaar dan ontvangen beide ouders de helft van de bijkomende belastingsvrijstelling. Als beide ouders fiscaal als alleenstaande worden aanzien, hebben beide ouders recht op de bijkomende belastingvrijstelling die geldt voor de alleenstaande ouder die de kinderen ten laste heeft.

op die site vond ik ook heel veel info hierover.

PaulMSK

#14 , 28 jan 2015 15:11

sorry dat ik even inpik op dit forumbericht...ik stel me de vraag of ikzelf best zou kiezen voor 'fiscaal' co-ouderschap, rekening houdende met onderstaande situatie:

- ikzelf woon in België, werk in Nederland. Als grensarbeider betaal ik belastingen in Nederland.
- mijn ex-partner woont en werkt in België en betaalt in België belastingen.
- mijn ex-partner heeft haar domicilie op het adres van haar nieuwe partner in België.
- mijn ex-partner heeft onze beide kinderen (tweeling, 17 jaar oud) ten laste, ik zou onderhoudsgeld betalen.
- vanaf 2015 kan men in Nederland geen onderhoudsgeld tbv de kinderen meer aftrekken van de belastingen.

Het EOT zit nu in de finale fase. Hierin is tot op heden enkel opgenomen dat eventuele belastingvoordelen onverdeeld ten goede komen van de aangever.
Kan ik niet beter kiezen voor 'fiscaal' co-ouderschap?
Wie zit in een soortgelijke situatie en kan mij hierin een heldere raad geven?

Reeds dank!

Terug naar “Echtscheiding”