Beste,
Ik zit met volgende situatie: Na zelf een bouwvergunning te willen indienen om een rijwoning te renoveren, waarvan we meer dan 3 maand geleden de verkoopovereenkomst hebben getekend,,wordt geconstateerd dat er geen bouwvergunning werd ingediend door de huidige eigenaar/verkoper. Deze eigenaar was van oordeel dat voor het slopen voor een deel van de achterbouw die 'vasthangt' aan het hoofdgebouw , en terug opbouw ervan ,geen vergunning nodig was, als hij maar dezelfde oppervlakte, en inhoud ervan respecteerde.(verbouwing gebeurde 9 jaar geleden) Na vele contacten met stedenbouw kloppen deze beweringen niet,daarnaast wijkt het nieuwe gedeelte van de woning af van hetgeen wat geregistreerd staat bij de afdeling van ruimtelijke ordening (o.a , het aanpalend 'chauffagekot' staat er niet op.'minimale' afwijking)
Ik heb dit reeds 2 maand geleden uitgelegd aan de tussenkomende makelaar dat hier een regularisatie nodig is. Zij hebben echter deze zaak laten liggen omdat ze er rotsvast van overtuigd waren dat een bouwvergunning niet nodig was. (volgens stedenbouw wel, omdat dit op de perceelgrens staat, en het geen losstaand gebouw betreft, maar volledig 'vast hangt' aan het originele huis (stabiliteitsproblemen bij sloop... zelfs een architect is nodig). Ee maandje geleden heb ik ze dan nog eens opgebeld dat ze zelf eens maar contact op moeten nemen met de dienst stedenbouw.Ook de notaris heeft de makelaar op de hoogte gesteld van het feit dat er een regularisatie nodig is. (Ondertussen meer dan een maand geleden).
Van de dienst stedenbouw hebben we nu gehoord dat de huidige eigenaar ondertussen wel reeds alle documenten voor regularisatie heeft opgevraagd, maar deze aanvraag werd nog niet ingediend.Volgens stedenbouw zal dit een ingewikkelde zaak worden omdat alle buren (en dat zijn er heel wat...) akkoord moeten zijn ...Dit kan met gemak nog meer dan 3 maand duren, terwijl ik hoopte om de eerstvolgende dagen de akte te ondertekenen. Merk wel op dat er geen klacht wegens bouwovertreding werd opgemaakt.Als koper wens ik echter dat alles geregulariseerd is, voordat de akte wordt ondertekend. 3 maand geleden betaalden we wel reeds 10 % voorschot.In het verkoopcontract staat duidelijk geschreven dat er geen 'gekende' bouwovertredingen zijn en de akte verleden moet worden binnen de 4 maand. Deze voorwaarden worden in mijn geval niet vervuld. Dit kan hier nog minimum 3-4 maand aanslepen, terwijl ik eveneens reeds voor de koop een lening werd aangegaan. Hoe wordt zoiets opgelost? Uiteraard heb ik geen goesting, door een fout van een andere, boetes te betalen wegens te laat betaalde registratierechten...