Dag allemaal,
Ik werd door kennis gevraagd om advies te geven in zijn situatie en ik wil graag jullie hulp vragen.
Hij huurt appartement die door nalatigheid van de vorige eigenaar in verschrikkelijke staat is. De muren moeten hersteld worden omdat er voortdurend vocht is, de trap is kapot, electriciteitsproblemen... Hij heeft ruzie gehad met vorige eigenaar omdat die niets herstelde, en iemand heeft mijn kennis aangeraden de huur niet te betalen omdat de verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt. Echter en helaas werd er noch aangetekende noch gewone brief gestuurd aan de verhuurder. Ondertussen is de eigenaar veranderd, mijn kennis vroeg weer mondeling om de herstellingen te doen, maar er was geen reactie. In totaal betaalde hij meer dan 6 maanden geen huur.
Op 10/12/2014 kreeg hij een afschrift van de vonnis bij verstek van vrederechter dat de huur ontbonden werd en hij weg moet. Wegens een of andere fout werd de oproeping naar zijn vorige adres gestuurd, en kopie daarvan heeft hij te laat gekregen en heeft zitting gemist.
Vonnis werd aan hem persoonlijk niet betekend.
Vraag:
- hij wil verzet aantekenen, heeft hij nog 1 maand tijd? Welke motivering moet er zijn?
- hij wil ook aanvoeren dat de woning in zeer slechte staat is waardoor hij niet betaalde. Is dit realistisch? of
- moet hij nu die achterstalige huur toch betalen en pas dan iets aanvoeren bij vrederechter?
Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp.