Wat als ik zelf verhuis?

liujo
Topic Starter

Wat als ik zelf verhuis?

#1 , 13 jan 2015 14:39

Mijn echtgenoot wil dat ik onze huurwoning verlaat, en op zoek ga naar een appartementje.
We willen momenteel nog niet scheiden.
Hijzelf woont al een paar dagen bij zijn tante, tot dat ik een andere woonst heb gevonden, dan trekt hij terug in onze huidige woonst.
Mag ik dit zomaar doen zonder enige instanties te verwittigen? Wat als ik mijn adres verander?
Moet ik een gezinsverlating melden?
We hebben een onderlinge overeenkomst opgemaakt i.v.m. het financiele, hij wil dit niet laten wettigen, is het voldoende wanneer ik dit document laat wettigen, of is dit totaal niets waard?
Wie heeft hier ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 13 jan 2015 14:59

Over de huurwoning:
Ik ga ervanuit dat het huurcontract op beide namen staat.
Weet dat, zelfs indien u vertrekt, u steeds mee verantwoordelijk zal zijn voor het betalen van de huur zolang uw naam op het contract staat.
Drie opties:
- jullie zeggen samen het huurcontract op en gaan beide elders wonen (hou rekening met een eventuele boete als je er te snel uittreket en de opzeg)
- de huisbaas gaat akkoord dat jouw naam geschrapt wordt en maakt een document op dat zowel jij, je man als de huisbaas moeten ondertekenen en waar ieder ook een exemplaar van krijgt. Daar moet dan duidelijjk opstaan dat jij niet langer enige verantwoordelijkheid hebt tov het huurcontract.
- de huisbaas wil dat niet en opzeggen is ook geen mogelijkheid (bv contract van korte duur): jullie trekken naar de vrederecher om dit af te dwingen. Relatiebreuk wordt meestal gezien als overmacht.

Over de onderlinge overeenkomst:
Over wat gaat die? Het financiële?
Alimentatie kinderen?
Of over wat nog?
Sowieso is een document dat niet door beiden getekend is, niets waard.
En voor sommige dingen geldt zelfs dat een onderling document geen waarde heeft zodra een van julllie er niet meer mee akkoord gaat.
Vandaar dat het belangrijk is om weten waarover dat gaat.

Over het verhuizen:
Jullie zijn getrouwd en moeten dus normaliter onder hetzelfde dak wonen.
Je man woont bij zijn tante, maar vermoedelijk staat zijn domicilie nog wel op het huurhuis, gezien hij van plan is terug te komen.
Echter, vooraleer iemand echt kan vertrekken, moeten jullie naar de rechtbank voor 'toestemming' om apart te mogen wonen.
Vertrekken kan inderdaad gezien worden als gezinsverlating en dat is strafbaar.

Verder:
Zijn er kinderen?
Waarom willen jullie niet scheiden?

liujo
Topic Starter

#3 , 13 jan 2015 15:27

Bedankt voor de snelle reactie,

De onderlinge overeenkomst is door beiden getekend (gelezen en goedgekeurd), maar niet geregistreerd.
De overeenkomst bevat een financiele tussenkomst, daar ik weinig inkomsten heb zijn we overeengekomen om een maandelijkse alimentatie te betalen voor mij.
Ook werd de inboedel beschreven, wie wat krijgt. Ook verklaren we er beide in dat de schulden die na datum gemaakt worden, niet aan de andere partij kan ten laste gelegd worden.
Er zijn geen kinderen, en aangezien ik al op pensioen ben, is scheiden geen optie.

Hoe gaat die toestemming bij de vrederechter in zijn werk? Is dit enkel een formailiteit? Krijg ik dit onmiddellijk of komt er een procedure aan te pas?
Moet ik de politie verwittigen dat hij momenteel de woning heeft verlaten?

Grt

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”