Even mijn verhaal doen.
Ik ben jaren diensthoofd geweest van een afdeling binnen een vzw, zonder een bestuursfunctie uit te oefenen.
Ik werkte tussen de 120 en 130u per week met 5 dagen verlof per jaar. Dit heb ik 13 jaar volg gehouden tot ik einde 2013 een zware burn out kreeg, ontslagen werd en een depressie kreeg.
Een van de bestuursleden van de vzw, had buiten de vzw waar ik voor werkte ook nog andere vzw's.
De activiteit die de vzw uitoefende waar ik voor werkte had een niet commercieel doeleinde.
Echter op een bepaalde dag belde een ander bestuurslid me op om me te melden dat het bovenvermeld bestuurslid zich liet opnemen voor zijn alcohol en gokverslaving, tevens ook met de vraag of ik de activiteiten van de andere vzw's er even kon bijnemen tot na zijn opname.
Zo goed als ik was deed ik dat maar, ten slotte was het een vraag van een van mijn meerdere.
Echter toen ik de administratie onder ogen kreeg, concludeerde ik dat er niets in orde was, zo had hij in jaren geen sociale bijdrage meer betaald voor het personeel, geen facturen meer betaald en ga zo maar door. De schuldenberg op de vzw's waren enorm. Plots kwam ik ook een vonnis tegen waarin het betreffende bestuurslid reeds veroordeeld was voor bedrieglijk faillissement van nog een ander bedrijf waar niemand iets van af wist.
Op een zekere dag besluit het O.M dat het genoeg geweest is en dagvaard hem voor de correctionele rechtbank.
Echter is niet alleen hij gedagvaard maar ikzelf ook omdat ik de functie als diensthoofd uitoefende en de planning voor het personeel opmaakte voor de vzw waar ik voor werkte.
Hierbij vermoed ik dat het O.M. denkt dat ik op de hoogte was van de fraudeleuze praktijken van het desbetreffende bestuurslid.
Nu stel ik me de vraag of ik eveneens aansprakelijk kan gesteld worden voor de fraudeleuze praktijken die het desbetreffende bestuurslid heeft begaan?
Kan iemand mij hierbij helpen?
Mvg