Eenmanszaak

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

Re: Eenmanszaak

#16 , 09 jan 2015 17:46

Dat is bedoeling! Ik wacht dan nog wel met die 2dehandse aankoop..

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#17 , 15 jan 2015 00:19

Vanaf 1 April start ik er dus mee, voorlopig in hoofdberoep aangezien ik momenteel slechts enkele uurtjes werk heb als ambt op een muziekschool.
Hoe bereken ik wat mijn uurtarief moet zijn als ik een specifiek bedrag wil overhouden? Ik woon nog thuis en ben ongehuwd.

berenod
Berichten: 942

#18 , 15 jan 2015 06:50

Dit is moeilijk te berekenen, aangezien het percentage belasting dat u moet betalen zal afhangen van uw netto belastbaar jaarinkomen van uw zelfstandige activiteit tezamen met het inkomen van uw ambt.

Om een uurloon te berekenen denk ik dat het wel veilig is te stellen dat in de veronderstelling dat u geen onkosten maakt en dat u geen investeringen aftrekt, u bij een min of meer gemiddeld jaarinkomen iets minder dan de helft kwijt bent aan sociale bijdrage en belastingen.

Het absolute maximum dat u kan verschuldigd zijn is 61% (bestaande uit 22% sociale bijdrage, en 50 % belastingen op hetgeen er dan overschiet), en dit is enkel op het belastbaar inkomen dat boven de 37330 Euro ligt.

Dit is zonder btw gerekend natuurlijk. Dus als u 100 euro aan uurlonen wil ontvangen moet u de klant er 121 aanrekenen, aangezien je van die 121 er onmiddellijk 21 mag doorstorten naar de btw!

Reclame

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#19 , 15 jan 2015 07:01

Een normaal kleine zelfstandige houd van 100€ exclusief BTW een 43€ bruto over.

100 - 22% rsz = 78

78 - 45% belastingen= 43€

daar moeten dan nog je algemene kosten vanaf, zoals de boekhouder, verplaatsingskosten enz...
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#20 , 15 jan 2015 10:16

Wat lijkt jullie de handigste manier om lessen te 'verkopen'? Sowieso lijkt het me administratief handiger om per 4 of 5 lessen te werken (met eventueel een gratis korte proefles voorafgaand). Misschien is 4 handiger ipv 5, aangezien er 4 weken in een maand zitten. En het "totaal" bedrag er dan ook lager zal uitzien?

voor 5lesen dacht ik aan:

5 lessen 30 minuten: 125euro
5 lessen 45 minuten: 185euro
5 lessen 60 minuten: 240euro

Maakt het iets uit om bedragen met decimalen te gebruiken (misschien iets klant onvriendelijker) of rond ik deze gewoon af zieks hierboven?
Alles BTW in dus.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 jan 2015 10:43

Normaal moet je tegenover particulieren altijd de prijs aanduiden met BTW in.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#22 , 15 jan 2015 11:52

Dat is ook de bedoeling hoor!

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#23 , 21 jan 2015 12:48

Even een bijkomende vraag.
Volgend kwartaal start mijn eenmanszaak. Is er een manier om materiaalverhuur van 31december/1januari toch officieel op factuur te zetten? Kan ik dit later (dus 1 april) factureren?

LeenW

#24 , 21 jan 2015 13:14

Drie maanden is lang hoor, ik betwijfel dat ze dat gaan aanvaarden. In principe kunt u pas facturen inbrengen vanaf dat u begint, de meeste controleurs doen echter niet moeilijk als u een factuur van net voor de aanvang met "btw-nummer in aanvraag" voorlegt (en het overduidelijk voor uw beroep is).

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#25 , 22 jan 2015 17:51

Hm oke! De organisatie vraagt een "pro forma factuur" voor in hun boekhouding.. vandaar de vraag.

LeenW

#26 , 22 jan 2015 18:26

Ah, het is een uitgaande factuur? In dat geval bent u nu al bezig en moet u zich onmiddellijk laten registreren met terugwerkende kracht. Reken ook maar op een boete van de btw voor laattijdige registratie.

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#27 , 04 jun 2015 13:21

Sinds kort werk ik via losse interim dagcontracten (hoofdberoep) en wil ik graag vanaf Juli een eenmanszaak in bijberoep beginnen.
Is dit mogelijk met losse dagcontractjes? Moet ik er gewoon voor zorgen dat ik dus per kwartaal 50% van een fulltime urenrooster gewerkt heb?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 04 jun 2015 13:45

yep

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#29 , 04 jun 2015 14:30

Super, bedankt voor je antwoord! Ik had na wat opzoekwerk ook gevonden dat het mocht.
Ik las daarnaast iets van dat je de 1e en da laatste dag v/h kwartaal werkgebonden moet zijn (?).
In mijn geval is dit dus 2/3 dagen per week en dan af en toe wat losse dagen er bij maar niet persé de 1e én de laatste dag per kwartaal..

Crumpler512
Topic Starter
Berichten: 113

#30 , 04 jun 2015 17:19

Nog een vraag: ik zou voor de Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting kiezen.
Hiermee kan ik tot 15.000 euro omzet per jaar hebben als ik het goed heb.

Die omzet van 15.000 is toch enkel en alleen wat er binnen komt van het bijberoep, of wordt het hoofdberoep hier ook (deels) mee in betrokken?

Bedankt!

Terug naar “Handelspraktijken”