Beste,
Situatie: huurcontract ingegaan 1/9/2012 met 3/6/9 systeem. Opgezegd in oktober 2014, van kracht vanaf november 2014 met 3 maand opzeg.
Normaal moest ik 1 maand contractbreukvergoeding betalen omdat ik onder de 3j zit. Maar verhuurder heeft schriftelijk gezet dat als ik nieuwe huurder kan vinden tegen februari 2015 dat ik die niet moest betalen.
Dus heb ik alle moeite gedaan. Vanaf november heb ik te huur uitgehangen en op 4 verschillende sites appartement gezet. Per site werd dit ongeveer 400 keer bekeken. Ik kreeg dagelijks mails en telefoons en heb tientallen bezichtigingen gedaan. Alle potentiële huurders hadden interesse maar verhuurder weigerde contract op te maken. Zet letterlijk in mail naar mij, bij voorkeur Belgen, dus tot op heden geen geschikte kandidaat. Dit is toch pure discriminatie? Als mensen de huur kunnen betalen met aantonen loonbrief, en waarborg, is er toch geen probleem? Naast mij wonen mensen uit Cuba, onder mij uit Marokko, de volledige appartementsblok is van hem dus daar heeft hij het toch ook aan verhuurd?!
Nu zijn er vorige week 2 mensen met 1 kind langsgekomen en heeft hij met die nieuwe huurders een contract afgesloten dat ingaat vanaf 1 maart 2015. Ik had tegen die mensen gezegd dat het vrij was vanaf februari en zij hebben toen niets gezegd dat ze pas vanaf maart er in konden. Ik ben dit pas te weten gekomen van de verhuurder toen het contract al getekend was.
Ik had verschillende mensen de afgelopen 3 maand die het appartement wilden en liefst zo snel mogelijk, waardoor het dus wel in februari al verhuurd kon zijn.
Nu zegt de huisbaas dus dat ik toch nog de maand februari moet betalen, terwijl ik op 25 januari het appartement moet ontruimen en sleutels moet afgeven.
Is hier iets aan te doen? Ik betaal al 3 maanden terwijl ik er niet meer in zit, ik heb alle moeite gedaan, krijg nu zelfs nog telefoon voor appartement en hij kiest er nu net mensen uit die pas in maart er in kunnen. Zodat ik toch moet betalen en al die moeite voor niks heb gedaan.
Bedankt voor het advies.