Huurder met schulden vertrekt, rol OCMW

InGi
Topic Starter

Huurder met schulden vertrekt, rol OCMW

#1 , 19 jan 2015 12:27

Ik heb hier al eerder gepost i.v.m. mijn ex-huurder.

Na vonnis vrederechter, en betekening bij deurwaarder, verlaat mijn huurder begin november mijn appartement.

In oktober is er tussenkomst geweest van het OCMW, ze hebben toen betzetting betaald. In november is de huurder uit eigen beweging vertrokken. In november heeft de deurwaarder een eindafrekening opgemaakt, huurachterstand, verbrekingsvergoeding, deurwaarderskosten, e.d., alles te samen gaat het over bijna 4000 €. Ik heb deze afrekening zowel aan mijn huurder bezorgd als aan het OCMW.

Mijn huurder heeft geen budgetbegeleiding bij het OCMW, ze begeleiden hem voor het vinden van een job, en ik vermoed dat hij leefloon heeft.

Na veel aandringen, krijg ik het voorstel van het OCMW : de huurder wil wel 25 € per maand betalen, dit bedrag mag rechtstreeks door het OCMW betaald worden. Het OCMW vraagt (per mail) of ik akkoord ga met het bedrag.

Is iemand vertrouwd met zo'n situatie, en wat kan ik hieromtrent precies verwachten ?

1. Als je de schuld ziet, is 25 €/maand een belachelijk laag bedrag.

2. Eenmaal de huurder terug werkt en niet meer naar het OCMW gaat, wie gaat dan betalen ?

Iemand advies ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 19 jan 2015 12:49

Zou aanvaarden wat je al kunt krijgen, eens hij gaat werken kan je de procedure nog verder zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

InGi
Topic Starter

#3 , 19 jan 2015 13:40

Sloeberken, wat bedoel je met "procedure verder zetten" ?

Reclame

sloeberken

#4 , 19 jan 2015 14:19

Sloeberken, wat bedoel je met "procedure verder zetten" ?

Als hij gaat werken kan je deurwaarder opdracht geven om beslag op loon en dergelijke.

lucas123

#5 , 19 jan 2015 14:43

Hoe weet je ofdat iemand in zo'n geval terug gaan werken is en dus terug geld heeft ? (Stel de vraag omdat ik ook zoiets voorheb). Het OCMW zal dat waarschijnlijk niet komen zeggen of omwille van privacy ook niet meedelen...

sloeberken

#6 , 19 jan 2015 18:40

Deurwaarder kan dit zeker opvragen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2015 18:50

Ge moet het eigenlijk niet ver zoeken, als hij nu in Budget begeleiding van het OCMW zit, dan zal hij nog een tijd als hij werkt daar nog inzitten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

InGi
Topic Starter

#8 , 20 jan 2015 08:39

@ denlowie : ex-huurder zit NIET in budgetbegeleiding. Gaat naar OCMW voor leefloon en begeleiding naar werk.

Huurder ging in het verleden part-time ingeschreven werken, om zo geen loonbeslag te hebben. Het zou mij niet verwonderen als hij op het moment in het zwart gaat werken en dan naar het OCMW gaat voor leefloon en "hulp".

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2015 10:13

Het is zeer raar dat het ocmw u de 25€ stort en toch een budgetbegeleiding heeft ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huren”