EOT rechtsgeldig

Kittyv
Topic Starter

EOT rechtsgeldig

#1 , 12 jan 2015 12:31

Wij zitten in volgende situatie: Mijn partner is sinds november 2014 gescheiden van zijn ex-vrouw. Daartoe hadden ze via een bemiddelaar een EOT opgesteld dat sprak over een week/week regeling voor de kinderen. Omdat we in het begin niet over de mogelijkheid beschikten om de kindjes deftig te huisvesten zijn we ingestapt in haar regeling en werd vooropgesteld bij de bemiddelaar dat deze regeling zou gelden tot zolang de scheiding niet uitgesproken was. Intussen is dat dus wel het geval en hebben wij ook een huis waar voldoende slaapkamers voorhanden zijn waardoor mijn partner reeds sinds oktober officieel vraagt over te schakelen naar de week/week regeling. Maar mama weigert dit tout court en verklaart dat het EOT niet geldig is. We hebben echter het vonnis gekregen van de echtscheiding op basis van het EOT waardoor wij (ook op advies van onze raadsman) ervan uitgingen dat dit EOT wel degelijk rechtsgeldig is en indien zij hiermee nu achteraf een probleem heeft, via de rechtbank moet vragen voor een aanpassing en zich tot een tegenuitspraak ook aan dit EOT moet houden. Wij hadden hiervoor graag advies ingewonnen of dit zo is en wat we kunnen ondernemen om haar tot inzicht te brengen. Het laatste wat we willen is de kindjes hun mama ontzeggen of financieel in moeilijkheden brengen (wat aanklachten wel me zich meebrengen naar de info die wij gekregen hebben) Maar verscheidene communicaties van mijn partner naar haar toe vonden geen gehoor, integendeel liet de situatie enkel escaleren wat wij zeer betreuren. Alvast dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 12 jan 2015 12:59

Telkenmale uw partner de kinderen niet mee krijgt, klacht indienen bij de politie. Dat zal er niet voor zorgen dat de kinderen hun mama niet meer zijn of dat zij een boete zal moeten betalen.
Wat wel mogelijk is, na meedere klachten, is dat u aan de familierechter vraagt om een dwangsom elke keer dat u ze niet meekrijgt.

Maar ik meen te begrijpen dat de kinderen wél komen, maar niet week/week?
Dus de volgende keer dat u ze gaat halen, komen ze gewoon voor een week.

U heeft de toestemming van mama hiervoor niet nodig. Het is niet aan haar om te beslissen hoelang de kinderen bij u zullen verblijven. Er is een EOT/vonnis en dat moet door alle partijen onmiddellijk gevolgd worden.

Indien zij een andere regeling wenst, zal zij naar de familierechter moeten stappen en proberen haar gelijk te halen, maar momenteel is er maar één regeling om te volgen.

Kittyv
Topic Starter

#3 , 12 jan 2015 13:41

Dank je voor de snelle feedback. Dus als ik het goed begrijp... mama vraagt om ze vanavond op te halen (volgens haar regeling...) als we dit zouden doen en we melden daarbij dat ze een week bij ons zouden blijven, heeft zij eigenlijk geen recht om te eisen dat we ze morgen voor school naar haar brengen (zoals ze eist via haar regeling)? Normaal is het zo dat ze maandagavond bij haar thuis moeten opgehaald worden, dinsdag morgen voor school bij haar teruggebracht moeten worden, woensdag rond 5 uur mijn partner ze ophaalt om er dan mee naar hun voetbaltraining te gaan en ze daarna terug te brengen, vrijdag rond 5 uur ze opgehaald worden voor de voetbal, slapen en we dan zaterdag de voetbalmatch doen om ze dan rond 5 uur terug te moeten afzetten (soms ook tegen hun zin, ik denk dat het een normale reactie van een kind is als het weer moet vertrekken bij gelijk welke ouder) ... het vervelende is dat zij ze dan wellicht gewoon terug morgenavond van school haalt waar we dan weer even ver staan; mijn partner moet werken, zij is thuis dus kan aan de schoolpoort staan zodra de bel gaat. En ik vraag me af in hoeverre dwangsommen dan uiteindelijk zullen leiden tot het feit dat ze de regeling wel naleeft ... wij willen geen geld, we willen gewoon de kinderen op regelmatige basis zien en ook een stabiele thuissituatie geven i.p.v. een heen en weer waar dan ook continu wrevel door ontstaat wat die kindjes ook aanvoelen. potverdikke we zien die kinderen toch gewoon doodgraag :(

Reclame

duma

#4 , 12 jan 2015 13:48

Welk is het wisselmoment volgens het EOT?
Je kan niet eender wanneer beslissen om met die week te beginnen, het moet correct zijn. Als er staat zondag, is het zondag.
Als het deze week uw week zou zijn, kan u de kinderne bijhouden tot zondag, waarna u ze de zondag daarop weer kan gaan halen.

Licht ook de school in en meld hen dat de kinderen in uw week onder geen beding met de moeder mogen meegegeven worden.
Geef hen een kopie van het vonnis. Ook de school moet zich daaraan houden.

duma

#5 , 12 jan 2015 13:55

Extra noot: de vader maakt best een afspraak bij de directie waarin hij de situatie kan uitleggen. Dit doet hij best zonder de moeder afvallig te zijn, maar feitelijk. Deel de directie op die moment ook mee wanneer die regeling definitief zal ingaan. Doe dit best op voorhand en niét in de betreffende week.

U kan ook de moeder een AS sturen waarin de vader haar meldt dat hij wenst dat de verblijfsregeling zoals in het EOT opgenomen, vanaf nu strikt gevolgd wordt. Dat hierop een tijdelijke uitzondering is geweest wegens de huisvesting . Dat dit nu van de baan is en hij bijgevolg de kinderen op xx/xx/xxxx zal komen ophalen en zij de kinderen op xx/xx/xxxx op haar beurt weer bij hem kan komen halen, enz .... (Er van uitgaande dat in het EOT is overeen gekomen dat de ouder naar wie ze gaan voor het vervoer zorgt, anders past u dat aan)

j.demoor

#6 , 14 jan 2015 11:36

“Art.1288.Zij (=de echtgenoten die scheiden door EOT)zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...2° het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderen en het recht op persoonlijk contact zoals bedoeld in artikel 374, § 1, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek wat betreft de minderjarige ongehuwde en niet ontvoogde kinderen waarvan beide echtgenoten de ouders zijn...zowel gedurende de proeftijd als na de echtscheiding...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2°...van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.Art.1298.De familierechtbank kan, wanneer het verslag wordt uitgebracht, geen andere punten onderzoeken dan die welke in artikel 1297 zijn vermeld. Blijkt daaruit dat, naar het oordeel van de familierechtbank, de partijen aan de voorwaarden hebben voldaan en de formaliteiten hebben in acht genomen die door de wet bepaald zijn, dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘We hebben echter het vonnis gekregen van de echtscheiding op basis van het EOT’

Ik ga ervan uit dat dit inhoudt dat de rechtbank uw overeenkomsten homologeerde met betrekking tot de minderjarige kinderen. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw echtscheidingsvonnis. Door die homologatie is uw vonnis afdwingbaar.

“Art.374...§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de familierechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).
Met wederzijds akkoord kan dus de bestaande EOT-overeenkomst gewijzigd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kittyv
Topic Starter

#7 , 19 jan 2015 07:21

Bedankt voor jullie advies. De regeling is wel degelijk gehomologeerd door de rechtbank (reeds bij de griffie opgevraagd) toch weigert ze de regeling na te komen. Gisteren weer bot gevangen dus klacht bij de politie. Politie moet toch neutraal blijven? Haar moeten ze gezegd hebben dat ze vonden dat papa niet in zijn recht was... of het is weer één van haar leugens. Onze zorg is een beetje wat het nut van al die dwangsommen is... wij willen gewoon de kinderen op regelmatige basis zien zodanig dat papa ook weer weet heeft van alles wat zich op school ook afspeelt... volgens de politie kan dit zo maanden aanslepen??? Intussen heeft mijn vriend wel een advocaat onder de arm. Mama heeft wel aangeboden ze vanavond zoals volgens haar regel was opgesteld te komen halen. Kunnen we ze dan tot zondag houden? En kan school weigeren ze mee te geven met de mama? Alvast bedankt!

duma

#8 , 19 jan 2015 15:08

Ik begrijp het niet: je hebt ze gisteren niet meegrekegen en mama komt ze toch vandaag bij jullie halen? Ik lees dat jullie ze 'normaal' op maandagavond bij haar gaan halen?

Ik kan het verhaal dus echt niet meer volgen.

Iig: als de kinderen momenteel bij jullie zijn, kan je ze inderdaad houden tot zondag. Maam kan ze dan komen halen en jullie dan weer op 1 februari (je kan dan uiteraard ondertussen de kinderen ook niet meer gaan halen! week/week is week/week en niets anders)

Over school: JA, de school moet zoch ook houden aan een vonnis van de rechtbank, dus zij mogen (moeten) weigeren de kinderen mee te geven met de mama, MAAR! In het belang van de kinderen en de verdere relatie zou ik dat (nog) niet doen en eerst een afsrpaak maken met de directie van de school. alles uitleggen, duidelijk maken dat die regeling binnenkort zal ingaan en de medewerking van de school verwachten. En dan nog eens duidelijk stellen aan de moeder, via het AS hierboven beschreven, dat hij de kinderen op xx/xx/xxxx zal komen ophalen en zij de kinderen op xx/xx/xxxx op haar beurt weer bij hem kan komen halen.

Neem dan bv 22/01/2015 als datum. Op die manier heeft u nog tijd om de school rustig op de hoogte te brengen alsook mama het AS te sturen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2015 16:04

U neemt uiteraard uw vonnis mee en een copie voor de school
Eveneens een copie van onderstaande omzendbrieven.
Gezien een vonnis kracht van wet heeft indien in kracht en gezag van gewijsde MOET de school hier gevolg aan geven anders begaan ze een misdrijf.Gezag en kracht van gewijsde wil zeggen dat vonnis betekend is aan tegenpartij en er geen beroep meer mogelijk is.

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

Kittyv
Topic Starter

#10 , 19 jan 2015 20:57

Dank je voor jullie advies. Sorry voor onduidelijkheid... de kinderen waren bij mama en het was uiteraard mijn partner die bij haar om de kindjes gegaan is vanavond. Zoals echter verwacht werd er geweigerd de boekentassen mee te geven. Gisteren waren de kindjes wel degelijk aanwezig toen papa aanbelde en het licht werd uitgedaan... ze vertelden ons dat mama hen had verteld dat ze niet in de buurt van raam of deur mochten komen, want dat er niet mocht opengedaan worden. Daar sta je dan...morgen gaat de advocaat stappen naar de rechtbank ondernemen. Bedankt voor jullie advies dat we zeer ter harte nemen.

Franciscus

#11 , 19 jan 2015 21:13

vanavond dus omgangsrecht niet gerespecteerd ...klopt dat ?
Dan gaat papa vanavond nog aangifte doen bij politie wegens niet naleven vonnis ...kinderen niet meegekregen
Dat is dus het strafrechtelijk luik ...
http://www.elfri.be/sancties-bij-niet-e ... gangsrecht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 44&t=51555" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.familie-recht.be/omgangsrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;

duma

#12 , 20 jan 2015 09:06

Neenee, ik begrijp het nu.

Zondag, wisseldag volgens EOT, stond vader aan de deur en deed moeder niet open => hiervoor moest klacht neergelegd worden.
Maandag, wisseldag volgens moeder, stond vader aan de deur en kreeg kinderen mee, maar niet de boekentassen, zodat hij ze zeker niet naar school kan doen, want volgens regeling 'mama' moeten de kinderen op dinsdagmorgen terug bij haar worden afgezet => hieraan valt niets te doen, buiten zelf zorgen voor boekentassen en schoolbenodigdheden.

Wat heb je nu deze morgen gedaan? Terug naar mama of toch naar school?

Kittyv
Topic Starter

#13 , 20 jan 2015 17:15

Zo is dat inderdaad. We hebben ze in het belang van de kinderen (dik tegen hun zin) terug bij mama afgezet om hen nog meer getrek en gesleur te besparen. Nu krijgt mijn vriend deze avond mail van haar advocaat met de vraag of ze nu mag concluderen dat mama haar regeling blijft gelden... dat terwijl zijn advocaat reeds vorige week mailde met de melding dat mijn vriend gevraagd had verdere stappen te ondernemen indien mama verder weigert de week/week toe te passen. Enige reden dat hij er gisteren omgegaan is, was dat we ze al meer dan twee weken niet gezien hadden en advocaat gezegd had dat we elke kans die ze gaf ze te zien mochten nemen om vervreemding te vermijden. We zijn echt met stomheid geslagen want haar advocate doet dus precies of mijn vriend heeft 1 geen advocaat en 2 alsof ze nooit die mail van zijn advocaat gekregen heeft.... dat kan toch niet zomaar... ik heb het gevoel in een soap beland te zijn. En de kinderen smeekten ons bijna om langer te mogen blijven... alle gekheid op een stokje want naar haar mening willen ze niet bij ons komen omdat ze mij niet leuk vinden.... daar was niets van te merken. We hebben samen gedold zoals voor de twee-weken split...

Franciscus

#14 , 20 jan 2015 19:23

Gesprekken opnemen.
Uw advocaat vertegenwoordigt de vader en haar advocaat vertegenwoordigt haar en dus gaat uit van HAAR verhaal.
Maar als de advocaat WEET dat de andere partij ook een advocaat heeft moet hij met zijn confrater contact nemen en NIET met tegenpartij zelf.

Kittyv
Topic Starter

#15 , 21 jan 2015 13:28

Dat heeft ze intussen begrepen haar advocate... we kregen vandaag bericht dat ze een verzoekschrift gaat indienen om het EOT nietig te laten verklaren en de smeekbede om ons verzoekschrift terug te roepen. Ik vraag mij enkel af op basis waarvan ze dit kan doen. Ik dacht dat het inderdaad elke partij vrij staat om de EOT aan te vechten en een wijziging te eisen (mits gegronde argumenten), maar zomaar nietig laten verklaren? En als het dan inderdaad al kan in hoeverre zal een rechter gehoor geven om een week/week regeling om te zetten in een regeling waarbij er praktisch elke dag een wissel plaatsvind en papa niets van zijn kinderen meer meekrijgt op school (mede omdat die ene dag dat we de boekentassen zouden kunnen meekrijgen we ze ook thuis moesten ophalen zodat we de boekentassen niet meer te zien kregen, huiswerk mogen ze dus bij ons ook zelden tot nooit doen van haar) terwijl hij dit wel heel erg wenst of erger nog ze volledig bij mama te laten verblijven? Ik vermoed dat er sowieso een onderzoek zal plaatsvinden dan naar de omstandigheden bij beide partijen vooraleer een rechter hierover oordeelt? Ik ben nog steeds op zoek naar de zin en onzin van dit alles, waarom teken je eerst voor iets wat je dan uiteindelijk toch helemaal niet wil, goed wetende dat de dag ging komen waarop de vraag gesteld werd. En hoe dan ook moet ze zich dan op zijn minst aan de regel die bestaat houden tot er een nieuwe uitspraak plaatsvind. Heeft hier iemand ervaring mee met dergelijke procedures?

Terug naar “Echtscheiding”