geen idee waar een extra verdienste in te vullen op aangifte

mapleleiah
Topic Starter

geen idee waar een extra verdienste in te vullen op aangifte

#1 , 10 mei 2008 23:31

Hallo,

Ik heb in 2007 naast mijn vaste full-time job een extra jobje gedaan van enkele dagen. Ik heb dit niet als zelfstandige gedaan, maar gewoon als werknemer.

Ik heb hier net de loonfiche van gekregen voor de aangifte maar ik zie daar niet de klassieke codes opstaan voor de aangifte ... er staat ook geen onderverdeling met o.a. bedrijfsvoorheffing. Gewoon 1 bedrag beschreven als "ereloon" met daarbij ook nog eens een bedrag dat ik kreeg voor verplaatsingen.

Ik heb nu geen idee waar dat in te vullen op de belastingsaangifte. Je hoort mensen soms spreken over "occasionele inkomsten" maar ik heb heel mijn aangifte doorgekeken en vind daar geen "vakje" voor.

Enige suggesties?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mei 2008 15:47

U dient bij de belastingadministratie deel 2 van de aangifte te gaan vragen.
Het vermelde bedrag dient U dan in te vullen bij code 1200/2200 : winsten of baten uit toevallige of occasionele prestaties , verrichtingen of diensten.
U mag 20 % kosten aftrekken in nr 1201.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 12 mei 2008 18:16

Ik verkeer dus onterecht in de overtuiging dat deel 2 alleen maar voor zelfstandigen is?

Als ik besluit om mijn aangifte elektronisch uit te voeren, is deel 2 daar automatisch beschikbaar of moet ik dat ook aanvragen? Ik kan het nu niet nakijken omdat ik nog op mijn token wacht.

En die 20% kosten ... is dat dan max. 20% van het bedrage in code 1200/2200?

Lenny

Reclame

wanton

#4 , 12 mei 2008 20:35

Lenny ,
Van Tax-on-Web ken ik niets. Ik heb een principiële reden om daar niet aan mee te doen. Sorry!

Idd , in code 1201 komt max. 20 % van het bedrag in 1200. Het staat los van de forfaitaire aftrek van de looninkomsten.
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Topic Starter

#5 , 12 mei 2008 22:33

Lenny ,
Van Tax-on-Web ken ik niets. Ik heb een principiële reden om daar niet aan mee te doen. Sorry!

Idd , in code 1201 komt max. 20 % van het bedrag in 1200. Het staat los van de forfaitaire aftrek van de looninkomsten.
Vriendelijk bedankt voor de info!

Ook ik ben niet gek op taxonweb ... Computers zijn mijn job en hobby, maar voor zoiets vertrouw ik het ook niet goed. Ik wou het echter overwegen in dit geval om overdreven veel paperassen te vermijden.

Ik zal eens langsgaan bij mijn belastingskantoor voor zo'n "deel 2".

Lenny

bjrogers

#6 , 16 mei 2008 21:22

Als je Tax-On-Web gebruikt kan je deel 2 gewoon toevoegen.

Dat van die 20 % kosten klopt niet. Artikel 97 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen heeft het over kosten waarvan de belastingplichtige het bewijs levert dat zij tijdens het belastbare tijdperk zijn gedaan of gedragen om die inkomsten te verkrijgen of te behouden.
Die 20 % komt waarschijnlijk van het kostenpercentage waar rekening mee gehouden wordt bij de berekening van de nettobestaansmiddelen.

MVG
Hans

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mei 2008 22:42

Die 20 % komt vermoedelijk van art. 99 dat hier niet van toepassing is.

scorpioen

wanton

#8 , 17 mei 2008 15:20

In code 1201 kan men best de reële kosten invullen.
Art 99 is idd. niet van toepassing.
Maar gewoonlijk ( allé bij mij toch) wordt een forfait van 20 % aanvaard.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”