na 6 maanden huur, verkoopt de verhuurder???

Marie-José
Topic Starter

na 6 maanden huur, verkoopt de verhuurder???

#1 , 19 jan 2015 17:21

Ben teneinde raad.
Ik heb net alle kosten gedaan in mijn nieuw (gehuurde) appartement en krijg vandaag de melding
dat de verhuurder het gaat verkopen. Heb alles nieuw geschilderd, allemaal nieuwe meubelen, kosten plaatsbeschrijving, waarborg, kosten verhuis met ladderlift enz, enz ... Hier zal ik spijtig genoeg niets aan kunnen doen vrees ik maar moest het toch even kwijt.

Het contract is geregistreerd van juni 2014 tot eind mei 2023.
Wat nu?
Kan de nieuwe eigenaar het contract opzeggen indien hij het zelf betrekt (opzegtermijn van 6 maanden) of moet hij de eerste 3 jaar respecteren, of ...

Hoop dat iemand mij een beetje hoop kan geven en ik het toch nog langer dan 6 maanden kan blijven betrekken.

Alvast hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2015 17:36

contract geregistreerd?
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Marie-José
Topic Starter

#3 , 19 jan 2015 19:22

Franciscus,
Ja hoor, contract is geregistreerd. Had de site ook al gelezen maar ik kan mijn ogen bijna niet geloven dat ik
er na 6 maanden kan uitgezet worden na al de kosten gedaan te hebben, pfff...

Thx

Reclame

artemis

#4 , 19 jan 2015 19:22

Gaat het om een contract van 1 jaar dat ingegaan is op 1 juni 2014 of gaat het om een 3-6-9? Is een beetje dubbelzinnig in uw omschrijving...
Is wel een fundamenteel verschil en heel belangrijk voor verder advies.
Laatst gewijzigd door artemis op 19 jan 2015 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#5 , 19 jan 2015 19:34

Opzeg van zes maanden.

Marie-José
Topic Starter

#6 , 19 jan 2015 19:55

Artemis,
Het is een 3-6-9 contract, einddatum 2023 dus 9 jaar later.

artemis

#7 , 20 jan 2015 11:12

Ok, ik was even in verwarring en twijfelde of hier een jaarcontract mee bedoeld werd. Helemaal mijn fout.

Dan kan ik alleen maar voor je hopen dat de nieuwe eigenaar het als opbrengst koopt en je er mag blijven.

Marie-José
Topic Starter

#8 , 20 jan 2015 18:20

Die hoop ga ik mij best niet voor ogen houden denk ik.

Wat gebeurt er eigenlijk indien ik geen appartement zou vinden binnen de 6 maanden?
Kan ik verlenging aanvragen of volgt er sowieso een uithuiszetting?

artemis

#9 , 20 jan 2015 18:30

Waarom zou je geen appartement vinden binnen de 6 maanden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jan 2015 19:00

U zou uitstel kunnen vragen aan koper. Nu opgelet u opzeggen en de redenen daarvoor zijn zeer beperkt.

Marie-José
Topic Starter

#11 , 21 jan 2015 01:22

@artemis: omwille van alleenstaande en sinds 1 januari werkzoekend dus komt echt slecht gelegen en wie wil nu aan zo iemand verhuren ondanks voldoende middelen? Heb er geen ervaring mee maar ik kan me levendig inbeelden dat men liever verhuurd aan tweeverdieners

@franciscus: nieuwe eigenaar zal vermoedelijk hier zelf willen wonen, dus men dient gewoon een opzeg van 6 maanden te respecteren

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 jan 2015 08:19

Marie-José: als je nu een huis huurt en een loonfiche van je werkgever toont van november/december, zal niemand dit vreemd vinden. Natuurlijk geen appartement van 800 euro/maand zoeken, hé ;)

Marie-José
Topic Starter

#13 , 22 jan 2015 05:50

JPV: het appartement moet nog te koop gesteld worden, eer het verkocht is zijn we een aantal maanden verder, dan het verlijden van de akte, en dan maar eerst kan nieuwe eigenaar mij opzeggen wat ook nog af te wachten valt of hij dit gaat doen. Eerder kan ik niet gaan zoeken tenzij ik zelf mijn opzeg doe maar heb die kosten dan weer van contractbreuk enz... Dus alles hangt af van de nieuwe eigenaar en dan zijn we al snel 5 à 6 maanden verder. Stel dat hij mij opzegt en ik een appartement moet gaan zoeken, weer een maand of twee verder, vrees dat ze een recentere loonfiche gaan vragen dan...

sloeberken

#14 , 22 jan 2015 09:42

Gewoon de zaak afwachten is het best in u situatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”