auto en dan problemen

vickster
Topic Starter

auto en dan problemen

#1 , 21 jan 2015 13:50

Hallo
onlangs een wagen (oldtimer) gekocht.
Verkoper zei dat de wagen compleet roestvrij was en in orde stond.
Gekocht zonder keuring omdat die 400euro vroeg en hij een paar maand later als oldtimer dan weer moest herkeurd worden.
Afgaande op de verkoper (omdat sommige dingen wel klopten van herstellingen).
Nu was eerst de koppelingspomp stuk (koppeling werkte dus niet meer) , laten herstellen alles in orde.
Nu op de keuring is die afgekeurd op 5-6 dingen , onder andere roest , draagarmen , koplampen (koplampen zelf en de afstelling) , links en rechts een stofhoes , ....
Heb ik ergens iets om op te staan , auto heeft nog niet gereden bij me (enkel naar de keuring)
Op de aankoop staat wel "in de staat waarin hij zich bevind" maar NIET "gekend en gekeurd door de koper"
Ook heb ik een printscreen van een sms waarin hij zegt : nergens roest en zo door de keuring.
Zelf heb ik foto's van het roest genomen.
Verkoper had dit zelf gekocht om verder te verkopen (gebeurt nog)
Kan ik hier iets tegen doen of ....... ?
Is een normale marktprijs dat ik betaald heb , dus niet een "koopje"
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 jan 2015 14:29

De verkoper is dat een zelfstandige garage houder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vickster
Topic Starter

#3 , 21 jan 2015 17:48

Nee , particulier die ze gewoon verder verkoopt

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2015 19:03

Particulier of verdoken zelfstandige die meermaals er jaar een wagen verkoopt.
Vermoedelijk stond het inschrijvingsbewijs ook niet op zijn naam maar nog op die van de vorige eigenaar. Correct?

denlowie

#5 , 21 jan 2015 19:07

Ik veronderstel dat dit een verkoop voor onderdelen is 400€ !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vickster
Topic Starter

#6 , 21 jan 2015 19:48

Was een import uit het buitenland , staat er idd ook nu met 4-5 te koop

@ Denlowie , hij vroeg 400euro om naar de keuring te gaan , auto is tegen de normale prijs gekocht !

vickster
Topic Starter

#7 , 21 jan 2015 20:11

Nu kijk ik even verder en die heeft idd een HR op zijn naam staan.
Telt het dan nog dat die op een factuur zet dat die zonder garantie verkocht is ?

sloeberken

#8 , 21 jan 2015 23:09

Professionele verkoper is verplicht om naar de keuring te gaan en minimum 1 jaar waarborg te geven.
Staan zijn professionele cordinaten op de factuur en gaat zijn handel over auto's.

vickster
Topic Starter

#9 , 22 jan 2015 00:44

Nee , heeft een factuur opgesteld gewoon op zijn naam (zoals tussen particulieren)
Op de kruispuntbank staat die wel geregistreerd met o.a. groot en kleinhandel in voertuigen , herstelling en reparatie van voertuigen , carrosserieherstellingen en nog tal van andere .
Nu had ik hier ergens gelezen dat een handelaar geen particuliere verkoop kan doen (in zijn geval van een niet op zijn naam ingeschreven wagen) ?

sloeberken

#10 , 22 jan 2015 09:37

Nee , heeft een factuur opgesteld gewoon op zijn naam (zoals tussen particulieren)
Op de kruispuntbank staat die wel geregistreerd met o.a. groot en kleinhandel in voertuigen , herstelling en reparatie van voertuigen , carrosserieherstellingen en nog tal van andere .
Nu had ik hier ergens gelezen dat een handelaar geen particuliere verkoop kan doen (in zijn geval van een niet op zijn naam ingeschreven wagen) ?
Die vent pleegt fraude en ontduikt BTW en belastingen, zou dat heerschap eens goed onder druk zetten.

denlowie

#11 , 22 jan 2015 10:54

Even gaan opzoeken bij federauto, daar ik ooit van mijn zoon iets gehoord te hebben over garantie bij oldtimers.

En wat met onze oldtimers dan?

Handelaars die aangesloten zijn bij FEDERAUTO zullen hoogstwaarschijnlijk de typebestelbon opmaken voor de verkoop van de oldtimer door in de checklist telkens TE HERSTELLEN aan te kruisen, dus geen garantie. Probeer dit maar iemand wijs te maken die een oldtimer koopt voor 50.000 EUR met alles dat hersteld moet worden.

Anderzijds moet u weten dat indien er geen bestelbon opgemaakt werd voor de verkoop af te ronden, dat de verkoper zich verbindt aan de wet van 1 september 2004 en dus automatisch een garantie geeft van 2 jaar.

Het grote verschil zit hem dus in het al dan niet opstellen van een bestelbon.

bron:
http://www.bfov.be/index.php/dossiers-n ... voertuigen

En wie zegt dat een zaakvoerder van een vennootschap niks particulier kan verkopen ??

De overgrote meerderheid van deze garagisten hebben een vennootschap, en kunnen perfect persoonlijk hun persoonlijke wagen verkopen !

sloeberken

#12 , 22 jan 2015 11:57

En wie zegt dat een zaakvoerder van een vennootschap niks particulier kan verkopen ??

De overgrote meerderheid van deze garagisten hebben een vennootschap, en kunnen perfect persoonlijk hun persoonlijke wagen verkopen !
Was hier niet het geval.

denlowie

#13 , 22 jan 2015 13:07

Was hier niet het geval.
Hoe weet u dat ?

De TS schreef:
Op passen als er een vennootschap in het spel zit, een zaakvoerder vertegenwoordigd een vennootschap, maar daar tussen is hij ook perfect een gewone particulier daar hij persoonlijk geen ondernemingsnummer bezit.

Ik zeg niet dat dit hier van toepassing is, maar dit kan, die mannen zijn nu ook niet van gisteren hé !!

sloeberken

#14 , 22 jan 2015 13:36

denlowie TS zegt hij heeft nooit op zijn naam gestaan, hij moet dan ook een aankoop factuur hebben. Dan is het 99,9% zeker dat het een verkoop in zwart is.

jef007

#15 , 22 jan 2015 15:33

misschien heeft de autohandel de oldtimer verkocht aan zijn zaakvoerder( prive) om dan door te verkopen aan TS ( om de garantie te ontlopen)

Terug naar “Consumenten Koop”