Verhuurder zeggt huur contract verniuewt zichzelf

suseac90
Topic Starter

Verhuurder zeggt huur contract verniuewt zichzelf

#1 , 21 jan 2015 21:33

Hallo,

Ik ben een duitse student en woon in belgie. Ik heb in august 2013 een huurcontact onderschreven met een mindest duur van een jaar, (deze is dus al afegelopen). Daarna dacht ik kun ik er uit op ieder tijdpunkt met een als ik de ontslag 3 maanden daarvor afgev. Maar de verhuurder zeggt de contract heeft zich zelf om 1 jaar verniuewd en ik kan er alleen op august 2015 uit.
Ik weet al dat er een belgische wet is waar dat staat, maar het staat niet in mijn contract. Er staat dat ik op iedere tijdpunkt er uit kan. Is er iets wat ik kan doen? Het kan dog niet zijn dat huurders alleen op een tijdpunkt uit de woning kunnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2015 21:57

Contracten van korte duur zijn niet opzegbaar. dus een jaar is een jaar. OF er moet duidelijk in het contract staan dat beide partijen binnen die periode kunnen opzeggen op de wijze zoals in contract is beschreven.

Edoch noch u noch eigenaar hebben het contract opgezegd of hebben een nieuw contract voor één jaar aangegaan.
Dus
Uw contract is er nu een van 3 -6-9 en is dus in zijn tweede jaar. Uk kan nu opzeggen met een termijn van 3 maanden en een schadevergoeding van 2 maanden.
Dus opzeg 1 vanaf 1 februari - maart - april dan kan u op 30 mei dus weg. U dient wel nog TWEE maanden schadevergoeding te betalen.
Na controle plaatsbeschrijving kan waarborg worden terugbetaald met intrest - waarborg
Indien huurcontract NIET geregistreerd werd hebt u nu zelfs een zeer korte opzegtermijn kan in principe één dag zijn.

Eens deze brochure lezen vanaf blz 60 staan er schema's
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 21 jan 2015 23:09

Kan u de volledige clausule waarin de duur van het huurcontract staat beschreven hier eens overtypen?

Reclame

sloeberken

#4 , 21 jan 2015 23:14

Als hij nu opzegt begint de opzeg op 1 februari en eindigt op 30 april 2015 (missing Franciscus)
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#5 , 22 jan 2015 09:13

Als er niets in uw contract staat over automatische verlenging, heeft u nu een gewoon contract, dat u op elk moment kan opzeggen (met opzeg van 3 maanden).

sloeberken

#6 , 22 jan 2015 09:44

Hier heb je de huurwet die van dwingend recht is: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#8 , 22 jan 2015 12:30

U heeft gelijk.

De verhuurder voorziet in de clausule slechts dat het contract éénmalig schriftelijk kan verlengd worden.
Indien de verhuurder in de clausule de mogelijke verlenging had gestipuleerd als "Bij het verstrijken van deze overeenkomst zonder tijdige bevestiging van niet verlengen zal deze overeenkomst éénmalig onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn." had hij gelijk gehad.

De wijze waarop hij het in zijn huurcontract formuleert (letterlijk uit wetgeving overgenomen), biedt slechts de mogelijkheid aan maar maakt deze geen vaststaand feit waarover beide partijen het eens zijn geworden door ondertekening.

Nu dient men art 3§6 WHW strikt te interpreteren:
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Uw contract is met andere woorden een negenjarig contract geworden dat zich in het tweede jaar van de eerste driejarige periode bevindt. indien het huurcontract werd geregistreerd bent u verplicht een opzeg van drie maanden, die begint op de eerste van de maand na kennisname door de verhuurder, te geven en is de verhuurder gerechtigd een bijkomende schadevergoeding gelijk twee maanden huurgeld te eisen.

Indien de verhuurder dit weigert rest er u niets anders dan deze aangetekend in gebreke te stellen en bij volharding voor de vrederechter te dagen.

Terug naar “Huren”