In augustus 2013 heb ik een huis gekocht. Bij de aankoop was er een conformiteitsattest van de stookolietank aanwezig, gekeurd op 27/04/2013 en alles zou in orde zijn. Wij hebben hier verder geen aandacht aan besteed omdat de notaris zei dat alle documenten in orde waren. In onze akte staat dat de tank gekeurd is volgens een erkend stookolietechnicus via Vlarem II.
Bij het keuren van onze ketel vorige week, meldde deze firma dat ook onze stookolietank nog diende gekeurd te worden omdat dit volgens hem door zijn firma al van 2010 geleden was. Ik liet hem het conformiteitsattest zien dat ik bij de aankoop van het huis verkregen heb (van een andere firma), maar dit leek volgens hem een 'vals' attest. Meer bepaald owv volgende redenen:
- de groene dop die op de stookolietank zat, was die die geldig was tot januari 2015 (keuring gebeurde dus 5 jaar geleden). Dit is ook de dop die zijn firma toen heeft geplaatst. De firma die de tank in 2013 voor verkoop heeft gekeurd, heeft geen nieuwe groene dop/merkplaat geplaatst
- het erkenningsnummer blijkt niet gekend te zijn bij de erkende stookolietechnici
- de datum van vorige keuring is volgens het attest onbekend (dit staat nochtans goed leesbaar op de groene dop die nog op de stookolietank zit)
- het document is niet ondertekend door de toenmalige eigenaars, dit vakje is leeg gelaten
Ondertussen heb ik al contact opgenomen met deze firma. Volgens hen kost een nieuwe dop erg veel, dus plaatsen ze die niet. We hangen ze er een kenteken aan. Toen ik zei dat dit er niet aan hing, waren ze het waarschijnlijk vergeten. Ook beweerden ze dat ze wel erkend zijn. Vreemd verhaal dus.
Dan heb ik ook de vorige eigenaars gecontacteerd en ook zij hielden zich, naar mijn aanvoelen, erg van de domme. Ik vermoed dat zij heel goed wisten dat de tank niet door een erkend iemand gecontroleerd is.
Nu, na controle door een erkend technicus, blijkt er een lek te zitten in onze tank (gelukkig geen lekkage van stookolie, wel loopt er grondwater in de tank hierdoor).
Dan is mijn vraag nu natuurlijk: moet ik nu opdraaien voor de kosten, aangezien er bij de verkoop een frauduleus attest werd afgeleverd? Dit lijkt me van niet, aangezien de vorige eigenaars deze tank niet hebben laten keuren door een erkend technicus (ook al zouden zij dit zogenaamd niet weten), waardoor hetgeen in de akte staat niet klopt.
Hopelijk kan iemand me helpen!!
Alvast bedankt!
Els