woonstvergoeding en verkoop van huis

MDM1962
Topic Starter

woonstvergoeding en verkoop van huis

#1 , 20 jan 2015 13:29

Ik heb vorig jaar de scheiding aangevraagd van mijn ex-vrouw.
Ik heb het huis verlaten.
De echtscheidingsprocedure is nu in beraad, dwz dat ik volgende maand volledig gescheiden ben.
Mijn vraag/probleem is het volgende:
Mijn ex-vrouw is blijven wonen in ons (volledig afbetaald) huis.
Kan ik eisen dat ze een woonstvergoeding betaald voor de maanden dat er ondertussen nog verder in woont?
Kan ze (onbeperkt) blijven tegenwerken dat de woning verkocht wordt?
Kan de woning verkocht worden zonder dat ze er zelf toestemming voor geeft?
(ze is niet geneigd om de woning te verlaten)

Graag hulp aub. Dank bijvoorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 jan 2015 13:56

Kan ik eisen dat ze een woonstvergoeding betaald voor de maanden dat er ondertussen nog verder in woont?
Ja, u heeft recht op een vergoeding. Vaak wordt het zo geregeld dat de persoon die blijft wonen de lening verder afbetaald, maar aangezien jullie huis afbetaald is, kan dat alvast niet.
U heeft recht op een bedrag dat overeenkomt met een halve huur.
Kan ze (onbeperkt) blijven tegenwerken dat de woning verkocht wordt?
Uiteraard niet.
Kan de woning verkocht worden zonder dat ze er zelf toestemming voor geeft?
U kan de verkoop vorderen via de rechtbank en die kan dan een openbare verkoop uitspreken.
Weet echter wel dat een openbare verkoop meestal minder geld opbrengt. Misschien is het dan ook verstandig dit haar eerst duidelijk te maken.
Als ze echter voet bij stuk houdt, kan u zeker de verkoop eisen.

MDM1962
Topic Starter

#3 , 20 jan 2015 14:02

Kan ik mij ergens wettelijke op baseren op de woonstvergoeding, verkoop van huis, ... ?

Reclame

j.demoor

#4 , 22 jan 2015 11:38

Ik ga ervan uit dat een echtscheiding betreft wegens onherstelbare ontwrichting (EOO),m.a.w. zonder onderlinge overeenkomsten.

“Art.1278.Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (vonnis) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek). Pas vanaf dan is uw huis geen gemeenschappelijk vermogen meer doch een onverdeeldheid
“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Vanaf dan kan u eisen dat uw ex-echtgenote u vergoedt voor het exclusief gebruik van uw helft.

Indien uw echtscheidingsvonnis geen notaris aanwijst belast met de vereffening-verdeling dan kan u toepassing maken van : “Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...“(B.W.).Die gerechtelijke verdeling ,inclusief verkoop van het huis,kan uw ex-echtgenote niet beletten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”