wie is bevoegd?

ThinkPink12
Topic Starter

wie is bevoegd?

#1 , 22 jan 2015 12:22

hallo allemaal!

voor de invoering van de familierechtbank zijn mijn ex en ik enkele keren naar de rechtbank geweest (Oudenaarde), nu is mijn ex verhuisd naar Gent (zonder mijn toestemming) met onze dochter. Ik ben terug een procedure gestart omdat ik het niet pik dat mijn dochter zomaar verder verhuist zonder dat ik ooit ben gecontacteerd geweest + nu wil de moeder ook de school laten veranderen. regeling = week/week verblijf.

Daar omtrent komt de zaak weer voor in Oudenaarde. Nu zegt de advocaat van mijn ex dat de rechtbank ik oudenaarde niet meer bevoegd is omdat ze al zijn verhuisd... maar doordat alles veranderd is, weten zelf de rechters het niet wat er nu moet gebeuren.

Ondertussen komt er een aanvullend maatschappelijk onderzoek...

weet iemand het antwoord hier op?

bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#2 , 22 jan 2015 12:51

In principe is de rechtbank van de woonplaats van het kind bevoegd...waar is ze momenteel officieel woonachtig/ingeschreven?
Maar was er al een vonnis waarin eventuele voorwaarden instonden. Het kan bv zijn dat u ex-partner mag verhuizen maar hierdoor zelf moet opdraaien voor de extra kost/moeite van de week/week regeling.
Ter info, wisselen van school kan enkel mits toestemming van beide ouders (of vonnis rechtbank). Best de huidige school op de hoogte brengen alsook de "nieuwe" school.

ThinkPink12
Topic Starter

#3 , 23 jan 2015 11:54

blijkbaar met de invoeging van de familierechtbank is het zo simpel niet... de rechter en procureur wisten het ook niet goed!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2015 14:10

Rb eerste aanleg - jeugdrechtbank of ware dat bewarende dringend maatregelen vrederechter?

ThinkPink12
Topic Starter

#5 , 23 jan 2015 15:00

nee het is dus wel degelijk de jeugdrechter, maar door de verhuis is het niet duidelijk nu of het moet doorgaan in Gent of Oudenaarde... Wij verzetten ons wel tegen een eventuele doorverwijzing

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2015 15:04

Was en is steeds JRB plaats inschrijving domicilie minderjarigen.

j.demoor

#7 , 25 jan 2015 09:23

“Art.44 Onverminderd...wordt de territoriale bevoegdheid van de rechtbank bepaald door de verblijfplaats van de ouders...”(8 april 1965 Wet betreffende de Jeugdbescherming)

“In geval van scheiding tussen de ouders is de gezinsverblijfplaats de plaats waarde minderjarige verblijft bij de ouder die het ruimste omgangsrecht heeft”(DE SMET,B.,Wijziging van de gezinsverblijfplaats tijdens de procedure van jeugdbescherming,Noot onder Cass. P.11.1650.N,17 januari 2012,R.W.2012-13,542-544)

‘Ik ben terug een procedure gestart’ houdt in dat het niet gaat om de voortzetting van een lopend geding.

‘nu is mijn ex verhuisd naar Gent’ houdt dan in dat de Gentse rechtbank bevoegd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”