Afrekening kosten gemeenschappelijke delen

Drieke
Topic Starter

Afrekening kosten gemeenschappelijke delen

#1 , 23 jan 2015 19:23

Ik heb net van mijn syndicus een brief gehad met de afrekening van de kosten gemeenschappelijke delen.

De afrekening kosten 2014 (voorschot 12 x €42) = €504. Daarbij staat de werkelijk verbruikte kosten: €588,26.
Dit betekent dat we €84,26 extra moeten betalen. Tevens worden de maandelijkse kosten verhoogd naar €50 i.p.v. €42.

In het huurcontract (we huren sinds november 2013) wordt de "vaste provisie gemeenschappelijke lasten en kosten vermeld €35 + verzekering €7" en dit komt neer op €42.
Daarnaast wordt vermeld dat "Herziening van de provisies is jaarlijks mogelijk op basis van de reële afrekeningen zo deze provisies te hoog of te laag blijken".

Verder staat nog een puntje "gemeenschappelijke lasten": De huurder zal de tussenkomst in de gemeenschappelijke kosten die -zonder dat navolgende opsomming beperkend is - betrekking hebben op: elektriciteit (...)/ water (...) / algemeen onderhoud van het gebouw (...).
De huurder betaalt daartoe een vaste maandelijkse provisies ten bedrage van €35.

Dat ze de maandelijkse provisie verhogen naar €50, daar kan ik mee leven. Dit staat ook duidelijk in het huurcontract.

Maar mogen zij zomaar de eindafrekening door ons laten betalen? In mijn ogen staat dit nergens in het contract.
Weet iemand hier meer over?

Type huurcontract: korte duur, 1 jaar tot maximum 3 jaar, aanvang nemende op 1/11/2013 en loopt van rechtswege op 31/10/2014 af.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2015 20:20

Een provisie is een voorschot.
Er volgt dan inderdaad nog een effectieve afrekening op het einde van het werkingsjaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drieke
Topic Starter

#3 , 23 jan 2015 20:54

Ok, bedankt!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2015 10:51

Maar mogen zij zomaar de eindafrekening door ons laten betalen? .
Jij bent dus huurder. Ontvang jij van de syndicus de volledige eindafrekening, dus met inbegrip van de kosten die eventueel voor de verhuurder zijn?( Beheerskosten, blokpolis, Herstellingen aan bvb dak, Verwarming, lift...)
Voor welke verzekering moet je dat voorschot van 7 € betalen? Kan je hier even de opsomming geven van de verschillende kostenplaatsen (geen bedragen)

Terug naar “Huren”