verkeerd bedrag aangegeven door notaris

dannydk
Topic Starter

verkeerd bedrag aangegeven door notaris

#1 , 23 jan 2015 23:36

Mijn ex-vrouw is in november 2013 overleden. Wij hadden samen 1 dochter van 26 jaar die alles heeft geërfd van haar. In 2010 is mijn ex haar vader overleden en is de erfenis op 1 rekening bij Record Bank op een termijnrekening op naam van de 4 kinderen, gestort geweest. (totaal 100000 euro) Hier wist mijn dochter eigenlijk niks van. Ze is dit pas te weten gekomen bij het ondertekenen van de aangifte van nalatenschap bij de notaris. Zij heeft toen ook direct de successierechten moeten afrekenen. Toen mijn dochter een paar weken later contact op nam met de Record Bank om te weten wanneer deze rekening zou vrijkomen en hoe ze aan het geld kon komen, heeft ze vastgesteld dat de notaris het volledige bedrag van die rekening had overgenomen in de aangifte, (100000 dus) terwijl dit enkel 1/4de moest geweest zijn. (25000) Toen we vroegen aan de notaris op wat hij zich had gebaseerd om dat bedrag te noteren, kreeg ze als antwoord : "op de fiscale lijst", die hij ons dan ook toonde. Daar stond echter duidelijk op "haar deel in" 100000 euro. Er stond niet vermeld welk deel dit dan wel was. Dit betekent dus dat mijn dochter een 7000 euro aan successierechten teveel heeft betaald. Toen we vroegen aan de notaris om een terugvordering van die teveel betaalde successierechten in te dienen, zei hij echter dat hij eerst de modaliteiten van die rekening moet weten. Het heeft dan een hele tijd geduurd eer we die gegevens kregen van record bank, door problemen waar ik hier niet ga over uitweiden. De notaris beweert nu dat hij nog altijd gegevens mist van de Record Bank en weigert voorlopig een terugvordering in te stellen. De Record Bank zegt dat zij alles hebben doorgestuurd naar de notaris wat nodig is. Ik weet dat terugvorderingen maximaal binnen de 2 jaar na de aangifte moeten gedaan worden. Kan iemand me raad geven wat mijn dochter best zou doen? Alvast bedankt !

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding