bankrekening geweigerd op basis van juridische onbekwaamheid

goskatje
Topic Starter

bankrekening geweigerd op basis van juridische onbekwaamheid

#1 , 24 jan 2015 09:09

Hallo,

Na bijna 3 jaar in Nederland gewoond te hebben, ben ik terug in België.
Ik heb online rekening bij Belfius aangevraagd. Aanvankelijk werd mijn aanvraag goedgekeurd, maar nu blijkt, dat mijn bankkaart werd geschrapt en ik kan geen rekening openen op basis van "juridische onbekwaamheid".

Achtergrond info :
*Ik heb een schuld bij Belfius, daar is betalingsregeling voor getroffen, waar ik me aan houd.
* In Nederland ben ik vrijwillig onder bewind gegaan, nu ik terug in België woon, is deze opgeheven.

Ondertussen heb ik lopende rekeningen te betalen (huur, utiliteiten , eten en zo....), mijn geld moet ook ergens gestort worden (de tijd van loon uitbetalen in hand is allang voorbij) en ik zie mijn betalingsregeling ook mislopen...(aangezien ik geen geld in handen krijg).

Wat zijn mijn opties, mogelijkheden?
Kan ik naar een andere bank stappen, of krijg ik daar zelfde verhaal ?
Ik heb nog een bankrekening in Nederland - het was bewindsrekening en nu, dat bewind ten einde is - moet ik beslissen of ik die aanhoud of laat opheffen. Is aanhouden van Nederlandse rekening een optie voor me?

Ik heb gevoel vast te zitten.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2015 11:39

U heeft altijd recht op één debet rekening, om het even in welke bank, maar als je zo één rekening heeft kan men je in andere banken weigeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 jan 2015 12:41

* In Nederland ben ik vrijwillig onder bewind gegaan, nu ik terug in België woon, is deze opgeheven.
heb je hiervan een bevestiging?

Sowieso kan je toch vanuit je Nederlandse rekening overschrijvingen doen, dus lijkt me het alvast geen dringend probleem.

Reclame

goskatje
Topic Starter

#4 , 24 jan 2015 15:36

Bedankt voor de reacties.

Over de rekening : bij Belfius kreeg ik te horen, dat ik bevestiging van opheffing van bewind moet voorleggen. Dan gaan ze in Brussel beslissen of ik een rekening mag hebben....
Nu: ik heb van mijn (gewezen) bewindvoerder Rekening en verantwoording gekregen over de periode, dat ik onder bewind stond. Maar daar staat niets over opheffing van bewind.
Ik twijfel of het voldoende is. Wat ik niet begrijp is - hoe het kan, dat datgene dat in Nederland gebeurde hier in België tegen me gehouden kan worden. Ik kreeg ook geen duidelijke antwoord van Belfuis...

Als ik recht heb op één debetrekening : is de oplossing dan in een andere bank proberen? Voor het moment hen ik dus geen rekening bij een Belgische bank...

Wat mijn buitenlandse rekening betreft : ik kan betalingen doen vanuit die rekening, maar mag ik die blijven gebruiken? Ik ben nog maar een maand terug in België, nog geen werk. Ik kreeg in december leefloon van de ocmw, maar aangezien ik geen 3 jaar weg ben geweest (uit België) - heb ik recht op uitkering , zolang ik geen werk vind. Kan die uitkering dan (en ook kinderbijslag ) op buitenlandse rekening gestort worden? Als ik mijn vast adres in België heb - ik denk dat het problematisch is, zeker voor kinderbijslag en alimentatiegeld ( davo)...

het lijkt me vrij uitzichtloze situatie...

Terug naar “Bank & Beurs”