Verdeling geld onder kinderen bij een gemengd huwelijk.

Dannyken
Topic Starter

Verdeling geld onder kinderen bij een gemengd huwelijk.

#1 , 26 jan 2015 13:23

Mijn man maakt deel uit van een gezin van drie kinderen.De twee dochters stammen uit het vorige huwelijk van de moeder.De vader van mijn echtgenoot is wettelijk getrouwd met de moeder van mijn echtgenoot.
De wettelijke vander van de dochters is al overleden en beiden hebben hierdoor geerfd.
Ik vraag mij nu af hoe de verdeling gebeurt wanneer de ouders besluiten via notaris een bedrag na te laten aan de drie kinderen.
Het gaat om een bedrag van 150.000 €.
Krijgt mijn echtgenoot hier het gedeelte van zijn vader nl 75000 € en wordt de andere 7500€0 verdeeld onder de twee dochters?
Of een andere mogelijkheid nl hij krijgt het gedeelte van zijn vader 75000 € en deelt ook mee in het deel van zijn moeder waardoor het bedrag van 75000/3 wordt en elk 25000€ krijgt.Wat in dit geval op een totaal bedrag voor mijn echtgenoot komt te staan van 75000€+25000€=100000€?

Alvast dank voor reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 26 jan 2015 13:38

Elk kind erft van zijn eigen ouders.

Uw man erft dus van zijn moedern en zijn vader.
Zijn halfzussen erven van hun moeder en hun vader.

Wanneer dus de moeder van uw man sterft, heeft elk kind recht op 1/4e. Dat is hun reservatair deel. Het overige 1/4e kan de moeder via testament aan iemand naar keuze (dus ook een van de kinderen) nalaten. Indien er geen testament is erft elk kind 1/3e.
Wanneer de vader van uw man sterft, erft enkel uw man. Hij heeft recht op sowieso 1/2e. Dat is zijn reservatair deel aangezien hij enig kind van zijn vader is. De overige helft kan de vader via testament aan iemand naar keuze nalaten.
Indien er geen testament is erft uw man alles van zijn vader.

Dé vraag is dus: van wie is die €150.000? Dat is belangrijk om te weten. Hoe zijn de ouders getrouwd? Scheiding van goederen? Wettelijk stelsel.

Er eventjes simpel van uitgaande dat die €150.000 volledig in de gemeenschap zit en een ouder sterft, dan is er €75.000 te verdelen. De andere helft is van de overlevende.
Als er geen testament is erft, de zoon de volle 75.000 van zijn vader. Van zijn moeder erft hij dan 25.000. De halfzussen erven niet van zijn vader en 25.000 van hun moeder.
Als elke ouder een testament heeft dat het vrije deel aan iemand anders nalaat, erft uw man 37.500 van zijn vader en 18.750 van zijn moeder. Elke halfzus erft 18.750 van de moeder en niets van de vader.

Dannyken
Topic Starter

#3 , 26 jan 2015 13:52

Beste,bedankt voor uw reactie!
Beide ouders leven nog en hebben geen huwelijkscontract.Ze hebben hun huis verkocht waardoor er een som vrijkomt nl. 150000€ die ze willen verdelen onder de drie kinderen.Dit zou geregistreerd worden door een notaris.

Reclame

duma

#4 , 26 jan 2015 14:00

Ah, het gaat niet over een erfenis. Ik was in de war omdat u sprak over 'na te laten'.

Nu, tijdens hun leven doen beide ouders met hun geld wat ze willen. Dus als ze evenveel willen geven aan uw man als aan zijn halfzussen, kan dat.
Echter! Als de ouders sterven, moet de fictieve massa terug samengesteld worden om dan de nalatenschap te verdelen.
Als deze schenking dus het resevataire deel van uw man aantast, zullen de halfzussen dat moeten terugbetalen als de erfenis openvalt.

Van die €150.000 heeft uw man dus sowieso (reservatair) recht op 56.250 (37.500 + 18.750).
Als deze schenkingen niet expliciet buiten erfdeel gebeuren, heeft hij recht op €100.000.

Maar dat kan hij pas opeisen bij overlijden van de ouders.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”