Verhouding huurgeld tov inkomen

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Verhouding huurgeld tov inkomen

#16 , 26 jan 2015 15:23

Ik denk dat je sowieso zelf eens de berekening moet doen en rekening houden met volgende factoren:
1. Wat komt er binnen aan geld en hoe stabiel zijn deze inkomsten (Loon, uitkering, kindergeld, etc...)
2. Welke vaste kosten hebben we maandelijks (afbetaling wagen, energie, water, telecom, verzekeringen,...)
3. Hoeveel geven we maandelijks uit aan "leven" (supermarkt, bakker, beenhouwer, kledij, schoenen, ...)
4. Welke extraatjes willen we onszelf gunnen (maandelijks eens uit eten gaan, twee keer per jaar op vakantie, uitgaven voor hobbies, tijdschriften, kranten, andere abonnementen, ...)
5. Hoeveel reserve / buffer willen we incalculeren per maand

Als je dit allemaal in rekening gebracht hebt (eventueel nog andere factoren) kan je beginnen berekenen hoeveel je kan spenderen aan huur. Maar aangezien bovenstaande factoren zo afhankelijk zullen zijn van inkomen, is die berekening voor iedereen anders. Iemand met "maar" 1300 € in de maand, zal waarschijnlijk niet wekelijks op restaurant gaan, twee keer op reis en dan nog een vliegcursus volgen, om maar iets te zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox

#17 , 26 jan 2015 15:29

Wijze raad van Tom indien je de berekening voor jezelf zou willen maken, maar ik vermoed dat de TS deze vraag stelt als verhuurder om de solvabiliteit van de kandidaat huurders na te gaan.

Gebruiker21

#18 , 26 jan 2015 16:30

Ah, OK. Da's een andere insteek. Maar ook dan: zelfs als je als verhuurder die berekening doet, wie zegt dan dat de huurder zijn geld niet opdoet aan drugs, drank en vrouwen (om het even karikaturaal te stellen)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Loria

#19 , 26 jan 2015 17:29

Iemand die werkt, kan volgende maand met dwingende redenen worden ontslagen terwijl iemand die langdurig ziek is zuinig leeft en perfect de huur kan betalen.

Vandebos

#20 , 26 jan 2015 18:44

Het is ook geen absolute garantie, enkel een algemene maatstaf die het risico op wanbetaling, ondanks andere beweringen, wel degelijk beperkt. Ook een verhuurder dient zijn goederen als een goed huisvader te beheren, het beschermen van zijn vastgoed tegen wanbetaling maakt daar integraaldeel van uit.

Ik hoop dat deze discussie niet zoals andere ontspoort in een welles-nietes spelletje over discriminatie van potentiële huurders.

bambipower

#21 , 26 jan 2015 18:55

als verhuurder ga ik nooit zover, dat ik wil weten wat hun inkomen is.
Heb zelf meer schrik van iemand die in een dikke bmw voor de deur stopt, dan van iemand die met zijn fietske komt. Ik basseer me meer op die dingen, dan op het inkomen. Het inkomen vragen vind ik niet kunnen... ik ga ook nergens mijn inkomen vertellen.

Vandebos

#22 , 26 jan 2015 18:58

Dat is jouw recht.

KJ86

#23 , 26 jan 2015 19:12

Inkomen is belangrijk om de solvabiliteit van een huurder in te schatten, maar je kan veel meer leren uit de sociale achtergrond van een kandidaat-huurder.

Loria

#24 , 26 jan 2015 19:27

Ken idd ook mensen die een BMW hebben, daar stevig voor afbetalen en daardoor andere dingen niet betalen. Ze vinden het belangrijker dat mensen hen als iemand zien met een BMW dan als iemand met een fiets. Iemand met een fiets zal vaak meer besef hebben van geld, al is het allemaal relatief.

VDG2

#25 , 26 jan 2015 19:34

Ik heb er als huurder geen enkel probleem mee om transparant te zijn over dergelijke zaken. Ik neem steevast enkele recente loonfiches mee en betaalbewijzen van de voorgaande huur.
Als iemand zijn eigendom ter mijner beschikking stelt vind ik het niet meer dan normaal dat ik aantoon solvabel te zijn en van goede wil. Goede afspraken maken goede vrienden. Ik ben dan ook eerlijk over mijn intenties (huisdieren, aantal personen die het pand betrekt etc.) En merk dat de huisbazen deze houding wel appreciëren.

Mannoke

#27 , 02 jun 2015 08:40

Hoy iedereen ! Het is logica hé....Ik heb een vrij klein inkomen uit invaliditeit en word gewoon geweigerd voor een app.of Huis van Max 600€ alhoewel dit voor mij betaalbaar is . Ikzelf bepaal of ik toekom en leef met de overschot van mijn inkomen en vind het ergerlijk als anderen hier over beslissen .Als je van 13 jaar je huurbetalingen kan voorleggen TELT NIET .Als je komt huren met een loonbrief van 1500 € op zak kan het wel...maar dan heeft men misschien een ontslagbrief in de andere zak zitten.....en dan ? dat weten ze toch niet ,de verhuurders ? Dan vind ik mezelf véél solvabeler !!!!!

Gebruiker21

#28 , 02 jun 2015 09:55

Het gaat er niet om of iemand anders voor jou gaat bepalen met hoeveel je moet toekomen om te leven. Het gaat erover dat een verhuurder een soort "risico-analyse" zal maken vooraleer hij zijn eigendom verhuurt. Welke criteria hij gebruikt voor die analyse is zijn zaak. Mogelijk heeft de verhuurder in het verleden een huurder gehad die in een gelijkaardige situatie zat, en waar hij veel problemen mee gehad heeft. Dat wil absoluut niet zeggen dat dit bij u ook zo zou zijn, maar geeft toe, als je in de schoenen van de verhuurder zou staan, zou je in dat geval toch ook twee keer nadenken.

Een beetje een vergelijkbare situatie: Ikzelf koop bijvoorbeeld nooit meer een stuk electronicat uit een bepaalde winkelketen omdat ik daar ooit een héél slechte ervaring gehad heb bij de aankoop van een bepaald toestel. Het is in principe ook niet eerlijk van mij van alle filialen van die keten over dezelfde kam te scheren. Waarschijnlijk zou ik in een ander filiaal perfect geholpen geweest zijn, maar het kwaad is intussen geschied... We leven nog altijd in een vrij land, waar iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken. Zolang je niet gediscrimineerd wordt, moet dit kunnen... (en dan nog, sommige mensen voelen zich nogal snel gediscrimineerd als ze hun zin niet krijgen. Naar mijn mening zou het feit dat je iemand een gunst NIET verleend, nooit als discriminatie mogen gezien worden.)

JPV
Juridisch actief: Ja

#29 , 04 jun 2015 14:04

antwoorden die niks aan de topic bijbrengen, maar een flame tegen politiek waren verwijderd

KJ86

#30 , 04 jun 2015 20:00

Ik vind het raar dat op een juridisch forum niet over de wetgevende macht mag gediscussieerd worden. Ik zal er rekening mee houden.

@ mannoke
Als advies kan ik u meegeven dat u de aanvraag voor een sociale woning in orde moet maken. Door uw laag inkomen heb je daar recht op en het zal u leven een pak gemakkelijker maken. In plaats van dat uw uitkering verloren gaat aan huisvesting zal er meer overschieten om te kunnen genieten van het leven. Je zal wel een tijdje moeten wachten maar sociale woningen zijn meestal het wachten waard!

Terug naar “Huren”