Motor gekocht en bedrogen door de verkoper

KennyC
Topic Starter

Motor gekocht en bedrogen door de verkoper

#1 , 22 jan 2015 17:25

Beste,

ik ben nieuw hier op het forum. Dus ik hoop dat dit in de juiste rubriek staat.
Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden.

Zo kocht in 4/1/15 een motor via een bepaalde website. Motor stond aan de andere kant van het land en kon ik dus niet eens vlug gaan bekijken. Ik had gevraagd aan de verkoper (dus particulier) of deze onderhoud heeft gehad, of de riemen vervangen waren enz.
Hij zei dat hij de motor kocht van de eigenaar van Ducati Aarschot en dat dit hun demo motor geweest was. En dat deze daar een groot onderhoud heeft gehad. Dus alles vervangen enz. Hij had er maar 2000km mee gereden. Ik had hierin dan ook vertrouwen dat hij hier goed onderhouden werd.
Zo hebben we nog een aantal malen gemaild. Ik had hem nog eens gevraagd of deze in orde was en onderhoud gehad heeft. Hij verteld me terug dat deze 2000km geleden groot onderhoud heeft gehad van ducati aarschot.
Zo mailde ik hem dat als alles perfect in orde is, facturen, groot onderhoud en riemen enz vervangen dat ik de motor wel wilde kopen. Hij mailde terug dat hij garandeert dat deze perfect in orde is. Dat al zijn moto's in orde zijn. Dat hij zelf zo eens bedot geweest is. Ook mocht ik hem toevoegen op facebook om al zijn moto's te bekijken enz. Zo had ik wel vertrouwen er in.
We spraken af dat hij met de motor ging komen omdat ik nog bezig ben met mijn rijbewijs. Mits vergoeding heeft hij dit dan ook gedaan.
Bij levering motor zag er heel goed uit. Wat vuil maar goed. Starte direct. Heel wat uitleg van de heer. Banden goed, geen lekken enzo. Binnen in huis nog wat gepraat papieren gekregen en bladen van het alarm enz.
Goed, ik zet de motor 's avond in de garage. Want ik mag er nog niet mee rijden.

De dag erna valt mij op dat de letters op de benzine tank niet mooi zijn. Bij nader nazicht is deze herspoten geweest en de letters uitgesneden met een breekmes. Ik sms hem hierover. Hij zei dat deze inderdaad herspoten werd, omdat er benzine naast gelopen was en door de rits iets was dof geworden. Dit alles werd gedaan door Ducatie Aarschot 2-3 maand terug. Goed kon hier nog iets of wat mee leven. Spuitwerk was redelijk goed gedaan.
Ook mailde ik hem voor het onderhoudsboekje dat hij vergeten was. Maar hij had niets meer liggen en heeft het nagevraagd bij ducati maar had nog geen antwoord gekregen.
Nu wilde ik verleden week hem vullen met benzine en de verf komt los rond het gat in de benzine tank. Ook zegt de motor SERV. Dit opgezocht en hij heeft onderhoud nodig. Wanneer ik hem mail hierover, bel of sms. Krijg ik nu plots geen antwoord meer.

Zo heb ik contact opgenomen met Ducati Aarschot. En zij hebben de motor verkocht als occasie. 2/3/2013. Motor was niet van hun. Maar ze hadden wel groot onderhoud uitgevoerd voor ze hem verkochten. Motor is daar ook nooit nog terug binnen gebracht voor onderhoud of spuitwerk. Ze zeiden ook dat hij dan heel dringend onderhoud nodig heeft. En zeker de riemen vervangen. Want dit kan gevaarlijk zijn. Motor heeft dus 2 jaar geen onderhoud gehad.
Al was mij wel beloofd dat hij alles gekregen had 2000km geleden. Dus de eerste 10000km geen kosten meer.
Nu moet hij dus onderhoud hebben en nieuwe riemen. Redelijk prijzig.

Ik heb alle mails en smsen afgedrukt op papier liggen. Ook heb ik geen blad ondertekend met " in de staat waarin hij zich bevindt".

Ik wil gewoon waarvoor ik betaald heb.

Wat kan ik hieraan doen.

Alvast bedankt om alles te lezen. :)

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2015 12:04

Stuur een aangetekende ingebrekestelling waarbij je verwijst naar al het bewijsmateriaal dat je hebt waarin de verkoper beweert dat de motor in goede staat is en onderhoud gehad heeft, etc... en dat je ofwel een motor in die staat te ontvangen, ofwel de verkoop als ongedaan wil beschouwen (motor terug naar verkoper, jij je geld terug). Zeg dat als de verkoper niet reageert, je niet zal nalaten de nodige juridische stappen te ondernemen om de verkoop te ontbinden op basis van verborgen gebreken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KennyC
Topic Starter

#3 , 28 jan 2015 09:12

Beste,
Ik heb hem maandag een aangetekend schrijven gestuurd. Deze brief werd opgemaakt door iemand, met hierin alle datums van de emails die verzonden werden en de geschreven teksten en alle bewijzen. Hij heeft deze gisteren ontvangen.
Maar de wetgeving is hier zo vaag rond. De ene zegt dat je rechten hebt de andere dan weer niet?
Ik wil gewoon waar ik voor betaald heb. En wat afgesproken was.

Het gaat iet alleen over zijn bedrog dat hij pleegt maar ook over dat hij mij hiermee in gevaar brengt! Zeggen dat er groot onderhoud is opgebeurd en dat ik mij geen zorgen hoef te maken. En hij weet dat de motor 2jaar geen onderhoud heeft gehad, en dat de riemen zéér dringend moeten vervangen worden.

Mvg,
Kenny

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2015 09:53

Je hebt uiteraard rechten, maar als je deze wil claimen, zal je toch naar de rechtbank moeten stappen (als de verkoper geen gevolg geeft aan je AS). Ook het feit dat hij je leven in gevaar brengt door te liegen over de staat van de moto, kan een punt zijn om naar de rechtbank te stappen, maar wat wil je dan bereiken? Een morele schadevergoeding? Een straf voor de verkoper? Geen idee of dit kan, uiteindelijk heb je zelf ook een zekere verantwoordelijkheid (iets dat je tweedehands koopt, moet je zelf toch ook even aan een onderzoek onderwerpen, niet?).

Ik zou me in de eerste plaats focussen op het terugkrijgen van je geld en teruggeven van de motor. Als je dit kan bekomen zal je al zeer blij mogen zijn, denk ik. Daarna kan je mogelijk op de website waar je de motor gekocht hebt, andere leden / kandidaat kopers, waarschuwen voor de oplichtingspraktijken van de verkoper. Maar doe dit pas als de zaak opgelost is en je je geld terug hebt, uiteraard.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KennyC
Topic Starter

#5 , 30 jan 2015 11:50

@Gebruiker21: Het is niet de bedoeling om een schadevergoeding of straf ofzo.
Ik wil gewoon waarvoor ik betaald heb en wat hij mij meerdere malen heeft beloofd.
Nog geen antwoord gekregen op AS. Ik weet niet binnen welke tijd dit moet gebeuren?

Ik weet dat ik inderdaad onderzoek moet doen. En dit heb ik gedaan. Maar ik had het chassienummer nodig van de moto. En dit had ik maar na de aankoop. Motor is ook aan de buitenkant in orde. Maar de riemen enzo kan je niet zien hé.
Ik kreeg de papieren, boekje, sleutels, alarm... En ik dacht dat het ene boekje het onderhoudsboekje was. En domweg niet gecontroleerd. Was wat overdonderd door alles.
Maar ik had ook alle vertrouwen in deze persoon. Doordat alles van bij ducati Aarschot kwam natuurlijk.

Als ik geen antwoord krijg zal ik inderdaad verdere stappen ondernemen.
Maar wat is het beste dat ik nu doe?

Mvg

vickster

#6 , 30 jan 2015 16:27

riemen is uit voorzorg , tis niet omdat ze 2 jaar gepasseerd zijn dat ze gaan knappen.
heb vroeger ook met riemen gereden , bij een monster , die ouder was en geen probleem gehad.
Voorkomen is beter dan genezen uiteraard ;)
Hoeveel km's heeft de motorfiets gelopen eigenlijk ?
Tank kan je niks op zeggen dat kon je zelf zien namelijk .

KennyC
Topic Starter

#7 , 31 jan 2015 08:49

@vickster: Inderdaad over de tank kan ik inderdaad niets zeggen. Maar dit is nu ook mijn probleem niet. Motor heeft nu 30.000km.
Heeft op 23.000 groot onderhoud gehad, 2 jaar geleden. Dus nu moet hij een gewoon onderhoud hebben en nieuwe riemen en nazicht kleppen.
Gewoon onderhoud met riemen kost mij min 400 euro. Nazicht kleppen en evt regelen weet ik niet.

Maar als hij me meerdere malen beloofd en garandeerd dat dit 2000km gebeurd is, wil ik dat dit dan ook zo is. Ik had hem ook gezegd dat ik geen bijkomende kosten meer wilde.
Hij wist dus als hij gezegd had dat de motor onderhoud nodig had dat ik hem niet ging gekocht hebben.
Want als ik dit bedrag bij tel bij de kostprijs van de moto kon ik een jongere met minder km gekocht hebben.

Mvg,

vickster

#8 , 31 jan 2015 12:41

das wel heel veel , gewone 4 klepper , dus een 600-750-800-1000 model ?
riemen kosten 120euro (bij de Ducati dealer) , steken kan je al laten doen voor 60 euro (en dat heb ik ook voor die prijs laten doen de 2e keer , 1e keer zelf gedaan)
Tuurlijk zal de officiele meer vragen dan de lokale garage (die dit evengoed kan) , is hun goed recht

KennyC
Topic Starter

#9 , 31 jan 2015 14:13

Inderdaad bij een officiele garage. Offerte gekregen van hun dus.
Inderdaad een 848 supersport. Dus alles moet er eerst af om eraan te kunnen. Is wat werk aan.
Er zijn hier niet echt lokale garage.

Maar goed. Het moest gebeurt zijn door de verkoper. Hij heeft dit meerdere malen beloofd.

Terug naar “Consumenten Koop”