waarom pensioen zo laag?

meesje
Topic Starter

waarom pensioen zo laag?

#1 , 30 jan 2015 19:29

Ik heb na mijn studies slechts zes jaar gewerkt. Ik ben gestopt na de geboorte van ons eerste kind en nooit meer terug gaan werken.
Ik werkte met bediendencontract, full-time, bij een multinational in België.

Ik verwachte op mijn vijfenzestigste verjaardig dus zeker geen substantieel pensioen.
Ik had wel een raming gemaakt, een worst case gebaseerd op het minimum gewaarborgd pensioen.

Ziehier mijn redenering:

- minimumpensioen bedienden volledige loopbaan is 1.123,34 EUR
- zes volle kalenderjaren full-time gewerkt, pensioenbijdragen waren steeds in orde
- geeft een loopbaanbreuk van 6/45
- worst-case pensioen zou 1.123,34 x 6/45 = 149,77 EUR moeten zijn?
(normaal gezien zelfs iets hoger want had als universitair een goede verloning)

Maar mijn pensioen bedraagt slechts 97 EUR.
Wat is er verkeerd aan mijn redenering?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jan 2015 20:27

U bewijst geen 15 gewerkte jaren, waardoor u geen recht heeft op het minimumrecht per jaar.

U moet uw werkelijk verdiende loon vermenigvuldigen met een herwaarderingscoëfficient (die ongeveer tussen de 1 en de 5 bedraagt, afhankelijk van het jaar van het inkomen), dan vermenigvuldigen met 60% en dan maal 1/45e. Die bedragen moet u dan voor elk jaar optellen en dan krijg je het jaarlijks pensioen.

(bij benadering, kan beperkt zijn tot een bovengrens)

meesje
Topic Starter

#3 , 30 jan 2015 20:35

Ik vermoedde al dat er nog een bijkomende regel was.
Dat moet dan de verklaring zijn.
Ik heb de bedragen van mijn salaris van destijds die ze in hun berekeningen hebben gebruikt nagekeken en die lijken me alleszins correct.
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”