Aandelen werkgever

RG_Haacht
Topic Starter

Aandelen werkgever

#1 , 02 feb 2015 20:25

Mijn werkgever stelt voor om mij aandelen te geven.
Is dat interessant? Wat kan ik daar zelf aan hebben?

Het is namelijk zo dat ze me een auto beloofd hadden, maar nu blijkt dat dat te prijzig is om me te geven rekening houdend met onze huidige omzet.
Daarnaast is ook een loonsverhoging moeilijk. Dus komen ze met aandelen aankloppen?

Is dat een vergiftigd geschenk om me te verblinden?
Of heb ik het compleet mis?

Alvast bedankt voor de feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 feb 2015 21:25

beursgenoteerd bedrijf of niet?

Vandebos

#3 , 02 feb 2015 23:57

Zijn het gewone aandelen of aandelen in de winst?

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2015 06:21

beursgenoteerd bedrijf of niet?
gezien de geringe omzet zal dit weinig waarschijnlijk zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bartvdv

#5 , 03 feb 2015 09:02

Een bedrijf dat niet genoeg omzet draait om een auto te betalen (1000 euro/maand) of een loonsverhoging toe te kennen en dan maar aandelen aanbiedt in ruil ?
Hoe lang bestaat het bedrijf al ? Hoeveel zijn die aandelen waard ?

Tenzij het een startup zou zijn dat een revolutionair product op de markt wil brengen, zou ik de gok niet wagen.

Redrum

#6 , 03 feb 2015 09:31

Je moet het ook zo zien: als het niet goed gaat met je werkgever gaat dat a) slecht zijn voor uw werkzekerheid e.d. b) ook slecht zijn voor de waarde van uw aandelen. Ik vind zoiets een risico, maar of u dat risco al dan niet wil nemen is geen juridische beslissing maar een persoonlijke.

RG_Haacht
Topic Starter

#7 , 04 feb 2015 19:30

Het gaat idd om een start-up. We zijn nu 1,5 jaar bezig. Geen beursgenoteerd bedrijf.
Cijfers zijn OK, maar om een of andere reden vinden ze een auto of loonsverhoging te duur.

Omdat ik mee aan de opstart heb gestaan en veel energie erin heb gestopt willen ze me die aandelen geven.
Maar ik heb inderdaad ook een wrang gevoel erbij.

Vandebos

#8 , 04 feb 2015 21:44

hou het dan eenvoudig, ga naar de website van de Nationale Bank, http://www.nbb.be" onclick="window.open(this.href);return false; en vraag de neergelegde balansen op. Neem deze mee naar een boekhouder, zal je een paar euro kosten en vraag deze zijn professionele mening.

Het kan de deal van je leven zijn (cfr Apple of Microsoft) maar denk aan Lernout en Hauspie....

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2015 21:59

Ze zijn nog maar een 1,5 jaar bezig en daar zijn hoogst waarschijnlijk nog geen neergelegde jaarrekening.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#10 , 04 feb 2015 22:45

Dan kan hij nog altijd vragen of de boekhouder/accountantskantoor inzicht wil geven in de voorlopige cijfers, zo moeilijk is dat niet, tegenwoordig. Daar kan hij zelfs meer uit leren dan uit de balansen die officieel neergelegd worden. Maar het blijft wel vreemd.

Vandebos

#11 , 05 feb 2015 00:46

Bij een startup er tevens rekening mee houden dat liquiditeit vaak een even groot probleem is als water in woestijn vinden (zeker in deze periode). Vanuit dat aspect is het voorstel niet zo dom of byzonder.

Bart 01

#12 , 05 feb 2015 09:36

Zeker nakijken of het kapitaal reeds volledig volstort werd.

RG_Haacht
Topic Starter

#13 , 05 feb 2015 12:07

Bedankt allemaal voor jullie geweldige tips.
Lijkt me dus idd opportuun om eens langs een boekhouder te gaan.

Terug naar “Andere”