verhuren bovenverdieping als gehandicapte

christine58
Topic Starter

verhuren bovenverdieping als gehandicapte

#1 , 01 feb 2015 13:59

Ik ben uitkeringsgerechtigde invalide, alleenwonend.Door mijn ziekte lukt het me niet goed meer om trappen te doen en ik zou dan ook mijn benedenverdieping willen aanpassen. Van de berging een badkamer maken, van de garage een slaapkamer maken….Daardoor zou de bovenverdieping vrij komen te staan en zou ik die willen verhuren als kantoorruimte. Ik ging als eens langs bij stedebouw en het zou eventueel wel mogelijk zijn om daarvoor toelating te verkrijgen. Er is parkeermogelijkheid, mogelijkheid tot aparte voordeur….Ik heb een nummer bij het VAPH.Kan iemand me helpen bij mijn vraag hoe ik dit best aanpak? Er is geen aparte water- en gasmeter boven? Hoe bereken ik de huur? Kan ik huur ontvangen zonder dat mijn uitkering wegvalt?Wordt de huur bij mijn inkomsten gevoegd bij de belastingen?Kan ik eerst een dossiertje opmaken met offertes en met deze raming naar de bank gaan om zo een lening te krijgen die dan kan vereffend worden met de inkomsten van de huur?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2015 00:27

Is het huis geregistreerd als twee woongelegenheden? Verbouwvergunning?
Twee brievenbussen - water en gas en elektriciteit , aparte meters?

christine58
Topic Starter

#3 , 02 feb 2015 10:58

Het is de bedoeling dat de bovenverdieping een eigen huisnummer krijgt. Als woongelegenheid zal ik er geen vergunning voor krijgen maar wel als kantoorruimte. Er zijn geen aparte water- en gasmeters!

Reclame

Mariette

#4 , 02 feb 2015 16:10

Uw invaliditeitsuitkering wordt berekend op basis van uw laatste loon. Indien U een pand verhuurt heeft dat geen invloed.

Franciscus

#5 , 02 feb 2015 17:44

Kantoorruimte IN een woongelegenheid....
Hou dan maar rekening met een belasting van zo'n 30% + opzegmogelijkheden zijn tgo verhuren veel en veel minder.

christine58
Topic Starter

#6 , 02 feb 2015 19:50

Bedankt voor de reacties, zijn er nog zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

krisje1973

#7 , 02 feb 2015 20:42

Het VAPH heeft niets te maken met je inkomen.

Houd rekening met de instantie die je invaliditeits uitkering uitbetaalt.

Franciscus

#8 , 02 feb 2015 22:08

Best bij de gemeente gewoon eens navraag gaan doen.
Dat kunnen algemene vragen zijn.... mak ik een woonst verdelen in/ mag daar een kantoorruimte worden ingericht enz ...
U hoeft niet direct te zeggen wie u bent en trouwens info is gratis.

christine58
Topic Starter

#9 , 03 feb 2015 09:25

En zou ik een kamer boven ter beschikking mogen stellen voor een familielid die nu de opleiding volgt voor psychotherapeute en die dit als bijberoep zou willen doen vooraleer ze volledig op zelfstandige basis begint?

Mariette

#10 , 07 feb 2015 10:32

En zou ik een kamer boven ter beschikking mogen stellen voor een familielid die nu de opleiding volgt voor psychotherapeute en die dit als bijberoep zou willen doen vooraleer ze volledig op zelfstandige basis begint?
In dat geval wordt U als samenwonend beschouwd en is uw uitkering afhankelijk van de inkomsten van de persoon die U huisvest.

Ik kan zelfs mijn dochter niet in mijn huis huisvesten, want dan vermindert mijn uitkering drastisch.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”