Politie neemt gsm in beslag zonder bewijzen

qds345
Topic Starter

Politie neemt gsm in beslag zonder bewijzen

#1 , 08 feb 2015 17:06

Dag,
Ik woon in België en heb gisteren avond het volgende meegemaakt: Ik stapte uit de auto van een vriend en toen ik weg stapte werd ik plots tegen gehouden door 2 agenten in burger (aka bobkes). Ze vroegen me wat ik bij hem in de auto deed. Ik vertelde aan hun dat ik daar was om voor 10 euro cannabis te kopen dus vroegen ze me om al mijn persoonlijke spullen op de auto neer te leggen en mijn paspoort boven te halen. Vervolgens zeiden ze dat ik mee moest naar het politie bureau. Eens aangekomen op het politie bureau word ik gefouilleerd door een agent. Uiteindelijk niets gevonden en ik zeg zeg hun dat ik dus bestolen ben door die kerel in de auto. Dat ik hem namelijk 10 euro had gegeven en dat hij toen weggedraaid van mij de cannabis in een grinder zou steken. Ik had dus enkele een lege grinder bij me die al eens gebruikt was maar voor de rest had ik niets op zak wat 'niet mag'. Ze hebben mij zo goed als verplicht om mijn gsm 'vrijwillig' af te staan om die volledig te controleren. Nu is mijn vraag hebben ze hiertoe het recht om mijn gsm toestel zomaar zonder enig bewijs in beslag te nemen? Ik ben 16 jaar oud.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 08 feb 2015 17:11

Je hebt als minderjarige toegegeven cannabis gekocht te hebben?
Ik vrees wel dat ze uw GSM mogen houden om te doorzoeken.

qds345
Topic Starter

#3 , 08 feb 2015 17:15

Heb op het moment zelf eerlijk toegegeven waarvoor ik in die auto zat maar achteraf hebben ze toch geen enkel bewijs dat ik dit gezegd heb want dit staat nergens genoteerd of is nergens opgenomen en dus nemen ze die in beslag zonder bruikbaar strafbaar materiaal? Of zit ik fout?

Reclame

BloodNight

#4 , 08 feb 2015 18:25

Bekentenis, materiële bewijzen ...

KrisP

#5 , 08 feb 2015 19:03

Heb op het moment zelf eerlijk toegegeven waarvoor ik in die auto zat maar achteraf hebben ze toch geen enkel bewijs dat ik dit gezegd heb want dit staat nergens genoteerd of is nergens opgenomen en dus nemen ze die in beslag zonder bruikbaar strafbaar materiaal? Of zit ik fout?
Je zit fout, héél erg fout.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2015 21:09

Heeft men foto's en vingerafdrukken van u genomen?
Van wie was die GSM - wie betaald de telefoonrekening?

Men zal op het bureau toch wel een verklaring hebben afgenomen of moet dat nog gebeuren?

qds345
Topic Starter

#7 , 08 feb 2015 21:19

Geen vingerafdrukken etc genomen maar hebben mijn gsm toestel dus in beslag genomen op basis van niets. Hebben geen illegale middelen of andere strafbare zaken bij me aangetroffen dus waarom zouden ze dan mijn gsm in beslag kunnen nemen alvorens ik een verklaring heb afgelegd? Ook hebben ze die verklaring afgenomen zonder dat 1 van mijn ouders aanwezig was. Dit kan toch allemaal niet omdat ik nog minderjarig ben?

Franciscus

#8 , 08 feb 2015 21:31

U hebt wel een aankoop gedaan van een drug voor € 10 en dat is nog altijd een strafbaar feit.
Dat de andere partij niet heeft ( kunnen) leveren wegens betrapt op heterdaad is een andere zaak.

Men had u wel moeten Fotograferen en vingerafdrukken afnemen is een administratieve maatregel.
Bent u al officieel verhoord?

PS u hebt het gezegd en dat zal wel zo in het PV staan.

qds345
Topic Starter

#9 , 08 feb 2015 23:51

Er zijn geen vingerafdrukken genomen en er zijn ook geen foto's gemaakt. Men heeft enkele vragen gesteld en dit neergeschreven maar zonder te waarschuwen dat er al een soort van verhoor werd afgelegd. Nu heb ik de drug dus nooit in mijn bezit gehad dus vraag ik mij af op basis van wat ze me dan oppakken en mijn gsm toestel afnemen. Is het ook niet zo dat de politie geen minderjarige mag verhoren zonder het bijzijn van 1 van de voogden?
Mvg

Meeboo

#10 , 09 feb 2015 07:51

kleine vraag; wat is een "grinder" ? Is dat een drugs attribuut?

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 09 feb 2015 08:13

dat is een soort van vermaler voor wiet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grinder_(gereedschap" onclick="window.open(this.href);return false;)

mava105

#12 , 09 feb 2015 10:58

TS waant zich blijkbaar al een grote crimineel. Goed bezig jongen.

BloodNight

#13 , 09 feb 2015 12:24

De politie mag u "aanhoren" (hetgeen ze ook gedaan hebben), dat is niet hetzelfde als verhoren.
Op een later tijdstip zal u een uitnodiging krijgen voor verhoor. Omdat u minderjarig bent kan u geen afstand doen van het recht om voor het verhoor een gesprek met een advocaat te hebben. Of dat u dat doet is u zaak, maar u moet de kans krijgen.
Op basis van wat u heeft gezegd heeft de politie meer dan genoeg... Op een later tijdstip zal de "dealer" ook verhoord worden. Het gsm toestel zal worden uitgelezen en daarin zal naar alle waarschijnlijkheid berichten genoeg staan ivm drugs. Anders zou u waarschijnlijk niet zo lastig zijn dat ze u gsm hebben afgenomen. Het is zelf mogelijk dat u het toestel nooit meer terugkrijgt.
Tijdens het verhoor heeft u het recht om niets te zeggen... Ouders/advocaat zullen tijdens het verhoor niet worden toegelaten. Enkel de politie en u.
Foto's en vingerafdrukken zullen op een later tijdstip worden afgenomen, ook daar heeft u geen keuze in. Het zal van moeten zijn, anders is er sprake van nog een strafbaar feit.
Denk eens goed na over hoe je bezig bent? Drugs, minderjarig....spijtig genoeg weet ik hoe veel van deze gevallen eindigen...in de goot.

BloodNight

#14 , 09 feb 2015 12:26

Ter info, het is nooit te laat om te veranderen. Fout inzien doet al veel, hulp zoeken is dan ook noodzakelijk. Is enkel maar goede raad, wat je er mee doet....is jouw zaak.

J.Danyi

#15 , 10 feb 2015 22:46

Ik vind het maar raar,
Ze nemen hem op basis wat hij zei en nemen zijn gsm af?
Wie zegt dat wat hij zei ook de waarheid is? En wie zegt
dat eventuele berichten in zijn gsm ook door hem geschreven zijn en ook iets zelf betekenen?
Zijn daar bewijzen naar? Dus als ik nu een bericht om te lachen naar een kameraad stuur met de vraag naar een drug
dan kunnen ze mijn gsm afpakken? Slaat nergens op. Daarbij kan hij altijd nog zeggen dat hij
de cannabis nooit wou kopen. Willen kopen is niet hetzelfde als gekocht hebben.
Wij de mensen geven teveel macht aan de politie en dan zitten we zelf in de shit.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”