Overnemen of verkoop vennootschap na echtscheiding?

vraaggraag
Topic Starter

Overnemen of verkoop vennootschap na echtscheiding?

#1 , 10 feb 2015 13:42

Ik ben al even verwikkeld in een echtscheiding, maar het einde is in zicht...
Er rest evenwel nog de verdeling te gebeuren.
Tijdens het huwelijk heb ik een vennootschap gestart waarin enkel ik werkzaam ben. Destijds niet al te slim geweest, want nu blijkt dat de vennootschap in de huwelijksgemeenschap zit, ook al heeft mijn ex-partner moreel gezien er niets mee te maken.
Soit, da's mijn fout.
Maar omdat ik ook de woning ga overnemen, weet ik niet of ik ook de helft van de waarde van de aandelen van de vennootschap ga kunnen betalen.

Kan men mij verplichten mijn ex-partner uit te kopen? Of kan ik dan ook aan de notaris vragen om de vennootschap dan maar te verkopen?
Een revisor gaat de waarde moeten bepalen indien ik mijn ex uitkoop, maar hoe zit dat dan bij verkoop? Wordt daar gewoon de opbrengst gesplit?

Ik heb die vraag ook al aan mijn raadsman gevraagd, maar vang links en rechts andere signalen op...

Heeft er hier misschien iemand een overtuigde mening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 feb 2015 11:58

“Art.249.§ 1.Onverminderd strengere bepalingen in de statuten mogen de aandelen van een vennoot, op straffe van nietigheid, niet worden overgedragen onder de levenden en ook niet overgaan wegens overlijden dan met instemming van ten minste de helft van de vennoten die ten minste drie vierde van het kapitaal bezitten, na aftrek van de rechten waarvan de overdracht is voorgesteld.”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).
Deze bepaling geldt voor de BVBA.Voor andere vennootschappen vermeldt voornoemd wetboek gelijkaardige bepalingen.

“Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...“(B.W.).

Door uw echtscheiding is uw ‘gemeenschappelijk vermogen’ omgezet in ‘onverdeeldheid‘.

‘Art.815 B.W. is niet van toepassing op de vrijwillige onverdeeldheid in hoofdzaak‘(Cass. 20 september 2013,R.W.2014-15,618-624,Noot DE KEYSER,L.,Hoe vrijwillig zijn vrijwillige onverdeeldheden?)
Mijns inziens vormen uw beider aandelen in uw vennootschap een vrijwillige onverdeeldheid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

vraaggraag
Topic Starter

#3 , 23 feb 2015 10:51

“Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...“(B.W.).

Door uw echtscheiding is uw ‘gemeenschappelijk vermogen’ omgezet in ‘onverdeeldheid‘.
Ik snap inderdaad dat de aandelen nu een "onverdeeld" bezit is, maar deze kan m.i. opgelost worden door zowel het totaal te verkopen als dat ik mijn ex-partner uitkoop.

Mijn bezorgdheid is dat een rechter mij het laatste zou verplichten...

Reclame

vcvloerbehandelingen

#4 , 06 nov 2015 18:35

beste,

hier identieke situatie waar ik vragen over heb,

bvba opgestart in huwelijksfase zonder huwelijkscontract, ondanks het feit dat mijn ex geen klop heeft gedaan voor de bvba, schijnt dat ze 50% van de firma kan opeisen ter vergoeding, zon 50.000€

allemaal heel onredelijk en oneerlijk, zoals we in belgie dus gewent zijn

Terug naar “Echtscheiding”