Kapotte verwarmingsketel

fanny
Topic Starter

Kapotte verwarmingsketel

#1 , 06 feb 2015 19:20

Sinds zaterdag is onze verwarmingsketel kapot (onderhoud nog maar van september ongeveer gedaan). Na de basis controles zoals ontluchten, water bijvullen toch maar de volledige ketel uitgezet. Maandag is er direct iemand langs gekomen om de ketel te controleren en die liet weten dat de ketel vervangen zou moeten worden en zeker niet meer mocht worden aangestoken. De bewindvoerder moest contact met hen opnemen en ze zouden een offerte opmaken om alles zo snel mogelijk in orde te brengen. Met het verslag van deze persoon hebben we de bewindvoerder van onze huisbaas gecontacteerd die het nodige zou doen.
Vandaag de bewindvoerder opgebeld om te horen hoe ver hij stond. Ik kreeg als antwoord dat hij het besluit van deze firma niet vertrouwde (nochtans een heel bekende hier in de streek) en hij een andere firma had gecontacteerd. Deze firma kan helaas pas dinsdag komen en dan zou besloten worden wat de volgende stappen waren.

Nu was mijn vraag hoe ik hier op moet reageren. Ik ben kwaad, logisch, het is koud en ik kan de verwarming niet opzetten en dan hoor ik plots dat het nog langer gaat duren eer er iets aan gedaan zal worden.
Ik heb 2 elektrische blazers aangeschaft om het toch wat warmer te maken maar veel hoger dan 16,5 graden kreeg ik het niet in de woonkamer. Van een kennis hebben we gisteren een gaskachel te leen gekregen waarmee we het toch al tot 18 graden kunnen verwarmen :)
's avonds zet ik dan 1 van die blazers een tijdje op mijn zoon zijn kamertje zodat die toch in een aangename temperatuur kan slapen.
Kan ik huurvermindering vragen ivm verminderd huurgenot? Die elektrische blazers heb ik speciaal moeten aankopen en zijn in verbruik ook niet het goedkoopste, een gasfles is ook niet gratis... Kan ik dit doorrekenen aan de bewindvoerder?
Ik wil niet inhalig lijken maar het is allesbehalve een aangename situatie en dit zijn kosten die ik helemaal niet voorzien had en ook echt niet kan gebruiken :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2015 20:06

Heb je de verhuurder al AANGETEKEND in gebreke geteld? Indien niet, onmiddellijk doen.
Wat was er vermeld op het onderhoudsverslag van de ketel in september? Waren er daar opmerkingen i.v.m. de staat van de ketel? Welk was het verbrandingsrendement van de ketel (laatste regel van het rechtse tabel). Hoe opud was de ketel? gas of stookolie?

fanny
Topic Starter

#3 , 06 feb 2015 21:29

Nee, nog niet in gebreke gesteld. Wou eerst hier even horen, de brief ligt wel al klaar.
Ketel is op gas van 1999, op het formulier van nu staat:
onherstelbaar + slechte staat
installatie niet veilig, oorzaak: elektrisch niet aan te sluiten - schoorsteen rookgassenafvoer - stookplaats - binneninstallatie vermoedelijk waterlek

Geen idee waar het vorige formulier is, mijn man heeft deze weggelegd en die is niet thuis natuurlijk;

Reclame

mava105

#4 , 07 feb 2015 11:17

Dat lijken me allemaal dingen die de verhuurder zou moeten oplossen. Ketel is al rond de 15 jaar oud. Werd hij regelmatig onderhouden? Hoelang wonen jullie er al?
Maar wat stond er op het formulier van de onderhoudstechnicus in de maand september?
Je kan in uw aangetekende ingebrekestelling een huurvermindering vragen, evenals een vergoeding van uw kosten. Maar of verhuurder daar zal op ingaan is een andere kwestie. Indien hij niet wil, zal je via VR moeten gaan.

fanny
Topic Starter

#5 , 10 feb 2015 16:39

De bewindvoerder en de hersteller van zijn gekozen firma zijn net terug buiten. Er is blijkbaar toch een (groot) waterlek in 1 van de enige nog ondergronds liggende leidingen. Hoe kan het ook anders :roll:
Verder is de ketel niet conform en ook helemaal niet veilig.
De snelle oplossing van de hersteller is: installeren van een CO-melder, het deel van de leiding waar het lek zit afsluiten (de enige nog onverwarmde ruimte zou onze slaapkamer zijn dan), een extern expansievat aansluiten en de ketel weer aansluiten.
In THEORIE zou de ketel deze zomer dan vervangen moeten worden en ofwel op een veiligere plaats geïnstalleerd worden ofwel op een veilige manier op de huidige plaats.
Een lichtje aan het einde van de tunnel want donderdagmiddag zou de verwarming dus weer moeten werken.

Maar toch enkele bedenkingen:
1. Welke zekerheid heb ik dat de ketel ook wel degelijk deze zomer zal verwarmd worden?
2. Wat doe ik met de hoge waterfactuur? Vandaag alleen al meer dan 60l in de ketel gepompt in nog geen uur en volgens de hersteller zou het om een groot lek gaan die er al een tijdje is (dat zou ook de hardnekkige schimmel in onze slaapkamer voor een deel verklaren, dit probleem is nu wel 'verholpen' door inspuitingen en een soort afzuig/zuiveringsinstallatie).
Kan ik (een deel) op de verhuurder verhalen of niet? Ik weet dat je als huurder het pand moet behandelen als een goede huisvader, maar dit is een lek die we nooit opgemerkt hebben. Zelfs toen we zochten naar het schimmelprobleem is het niet boven gekomen.

Ik las hier dan dat je alles een beetje in het oog kunt houden door de meterstanden op te nemen. Allemaal goed en wel maar hoe doe je dat als je met gezamelijke tellers zit?
'Onze' teller is de hoofdteller en daarachter zitten de tellers van de 3 andere huurders. Zowel van de waterteller als de gasteller. Hoe de berekening wordt gemaakt? De tellers van de andere huurders worden opgenomen en dat totaal wordt van het cijfer van de hoofdteller afgetrokken; Dat bedrag is dan voor ons.

We hebben trouwens de indruk dat er ergens een verlies op het gas moet zitten ook gezien we altijd een heel hoge rekening hebben. Vorige afrekening was om en bij de 2000 euro terwijl we elke maand al een voorschot betalen van 150€.
We hebben de gastellers van iedereen opgenomen maar 1 huurder haar teller zit bij haar in huis en die wou de cijfers niet doorgeven. Dus zelfs met dit voorval, dat de gas uit stond, kunnen we nog niet controlleren of er een lek zit...

mava105

#6 , 10 feb 2015 19:53

Gevaarlijk systeem van verrekenen. De hoofdteller is gewoonlijk geijkt door de nutsmaatschappij, en zal daarom om de x aantal jaren vervangen worden dor en nagekeken meter. Tussenletters zijn dat dikwijls niet. Opnamemaatschappijen zoals ISTA of CALORIBEL vervangen ook om de X jaren hun tussenmeters.
Deze maatschappijen zullen steeds het totaal van alle tussenmeters verrekenen met de hoofdmeter, en het verschil, dat er ALTIJD is, wordt dan evenredig verdeeld over de mede-eigenaars.
Bij privaat aangekochte meters, die waarschijnlijk nooit worden geijkt, kan er een groot verschil opzitten. Ook kunnen meters blokkeren.
Dat waterlek, was dat aan een sanitaire warmwaterbuis of aan een leiding van de centrale verwarming. Voor dit laatste dien je water bij te laten op de installatie, en dat zie je dan toch onmiddellijk.

fanny
Topic Starter

#7 , 10 feb 2015 20:11

Dat van die meters is interessant. Dat zou betekenen dat wij misschien al 5 jaar iets te veel betalen? Ik ga de maatschappij eens contacteren om te vragen hoe het met die ijking enzo zit. De hoofdmeter is van de maatschappij, de tussenmeters zijn privé.

Zit op de leiding van de centrale verwarming. Wij staken vroeger af en toe wel eens iets bij, maar op zich vonden we dat niet zorgwekkend gezien er lucht in de leidingen kan zitten enz. Het is pas de week voor we de ketel uit hebben gezet, dat we dagelijks moesten bij steken en dat we begonnen te vermoeden dat iets niet klopte. Nu, u heeft een punt, op dat vlak hadden we het kunnen zien.
Dan zal dat lek er mss toch nog niet zo lang zitten als dat de hersteller vermoedde...'k zou het begot niet meer weten.

Lanox

#8 , 11 feb 2015 10:09

Geen juridische waarde, maar ik heb zo mijn bedenkingen bij die "oplossing". Een CO-meter dient om te detecteren of een ketel onveilig zou zijn, niet om een onveilige ketel toch nog te laten werken. En waarom zou u moeten wachten tot de zomer voor een definitieve oplossing?

Terug naar “Huren”