Niet betalen achterstallige alimentatie - deurwaarder?

An.Oniem
Topic Starter

Niet betalen achterstallige alimentatie - deurwaarder?

#1 , 09 feb 2015 14:00

M'n ex komt sinds 5j de kinderen niet meer ophalen zoals voorzien in de EOT. Ook zijn er een aantal omstandigheden buiten mijn wil gewijzigd. Omwille van deze gewijzigde situatie ben ik 3.5j geleden een procedure gestart, die na lang aanslepen en talloze keren uitstel een aantal maanden geleden in beroep is uitgesproken - mn ex moet nu 450€ alimentatie betalen (bijzondere kosten inbegrepen) ipv de 200€ van voordien. Hij dient een totaal van om en bij de 10.000€ achterstallige alimentatie te betalen. Meneer doet alsof z'n neus bloedt, en betaalt "netjes" zoals voordien het maandelijks bedrag van 200€. M'n advocaat heeft laten weten dat er bij niet betaling tegen eind vorige maand, een gerechtsdeurwaarder zou ingeschakeld worden.
Hoe verloopt die procedure precies? Wat zijn de verschillende stappen en hoe lang moet ik er op rekenen vooraleer ik effectief m'n centen in handen zal hebben? Ik word er zo moedeloos van dat die miserie maar blijft en blijft aanslepen...
Alvast dank voor de input

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 feb 2015 11:08

“Art.1386.Vonnissen en akten kunnen alleen ten uitvoer worden gelegd op overlegging van de uitgifte of van de minuut, voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging dat de Koning bepaalt.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
Het is mogelijk dat uw eindvonnis ‘voorlopige tenuitvoerlegging’ toestaat. Onderzoek dit in uw vonnis

Onderzoek of uw schuldenaar onroerende goederen bezit en/of een inkomen heeft(dat in dit geval onbeperkt beslagbaar is). Deel dit dan mee aan uw gerechtsdeurwaarder.

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken. Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Ger.W.).
Vraag uw gerechtsdeurwaarder toepassing het onderlijnde.

“Art.391bis Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden...wordt gestraft hij die,na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer open staat,te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot,aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of opgaande lijn,meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten..."(Strafwetboek=Sw.).Zie ook art.490bis,Sw.
Leg onverwijld strafklacht neer bij de politie zodra hieraan voldaan is en stel u desnoods burgerlijke partij bij de onderzoeksrechter indien de procureur des Konings niet vervolgt.

Voor meer juridische informatie raadpleeg : http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”