verhogen vaste kosten voor de vervaldatum

peter2peeters
Topic Starter

verhogen vaste kosten voor de vervaldatum

#1 , 12 feb 2015 10:13

Mijn contract 3-6-9 begon op 1 mei 2012
Nu 1 februari 2015 heb ik de huurovereenkomst opgezegd met einddatum 1 mei 2015
Plots krijg ik een aangetekend schrijven met een verhoging van de vaste kosten met 10 euro met als startdatum 1 maart.
Verder krijg ik ook een afrekening van de vaste kosten voor 2 jaar, periode ( 1 maart 2013 - 28 februari 2015 )
Nu is mijn vraag,
- kan hij dit zomaar?
- mag hij voor de verjaring van 3 jaar dit bedrag zomaar verhogen
- hoe kan hij weten wat ik heb verbruikt voor water als de einddatum 28 februari 2015 is ?
- kan hij een afrekening opmaken die over 2 jaar gaat?
Ik ben naar de huurdersbond geweest en daar zou alles normaal zijn, ik vraag me dus of dit allemaal correct is.
Eigelijk heb ik al veel zin om zomaar te vertrekken met de noorderzon, ik moet nog 2 maanden betalen, maart en april en hij heeft mijn waarborg van 2 maanden om daarvoor te gebruiken.
Ik hoop dat ik dit weekend een nieuw appartement heb om dit te kunnen doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 feb 2015 10:21

Hoe staat het beschreven in het huurcontract over die vaste kosten. Hoeveel is de afrekening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2015 10:27

Eigelijk heb ik al veel zin om zomaar te vertrekken met de noorderzon, ik moet nog 2 maanden betalen, maart en april en hij heeft mijn waarborg van 2 maanden om daarvoor te gebruiken.
Ik hoop dat ik dit weekend een nieuw appartement heb om dit te kunnen doen.
Als u dat doet gaan we u waarschijnlijk hier als vaste klant mogen verwelkomen.

Reclame

Franciscus

#4 , 12 feb 2015 10:40

Vermoedelijk ook bij de rechtbank en bij de deurwaarders.
Het is niet wettelijk de waarborgsom (zonder akkoord) als huur te gebruiken.

mava105

#5 , 12 feb 2015 11:41

Wat staat er in uw huurovereenkomst over die kosten? Indien het vermeld is in de huurovereenkomst mag hij de kosten aanpassen aan de werkelijke noden (Uw loon stijgt toch ook ieder jaar)
Wat staat er in de afrekening? Staan hierin hoeveelheden vermeld? of enkel maar de vaste kosten. Gezien het dan om VASTE kosten gaat, kan een afrekening perfect, gezien de vaste kost voor de maand februari gekend is. De syndicus zal zijn jaarlijkse afrekeningen afsluiten op einde februari. Je zal dan waarschijnlijk nog een afrekening ontvangen voor de maanden maart en april (mogelijks pas in februari 2016)

peter2peeters
Topic Starter

#6 , 12 feb 2015 12:39

Hartelijk dank iedereen voor de reacties, nee ik wil hier zeker geen vaste klant worden maar na 3 jaar ongenoegen zit het mij toch hoog.
De eindafrekening gaat over 240 € voor die 2 jaar, er is geen onderverdeling, daar heb ik reeds een brief voor verstuurd.
Maandelijks betalen alle huurder (4) in dat gebouw 35 euro voor de vaste kosten, het gebouw heeft geen lift.
In het huurcontract staat geschreven dat als het niet voldoende is om de kosten te betalen, de verhuurder zijn bedrag mag verhogen.
Mijn vragen bovenaan zijn enkel om de wettelijkheid van dit aan te kaarten, niet zozeer de verhoging, dat begrijp ik ook maar het tijdstip en de manier waarop ... is dit normaal?
Stel, ik blijf er wonen, dan kan ik begrijpen dat vanaf de 1é mei 2015 ik meer moet betalen, ik kan dit zelf begrijpen moest het ieder jaar gebeuren maar hij doet het nu voor iedereen op hetzelfde moment, zonder rekening te houden wanneer de contracten starten.
In mijn ogen is het een moderne huisjesmelker die mooie appartementen aanbied maar de gebreken worden nooit hersteld, daar moet de huurder maar voor opdraaien en dan is heel deze toestand er net iets te veel aan.

sloeberken

#7 , 12 feb 2015 12:45

Even dit eens lezen, alles hangt af of het forfaitaire kosten zijn of niet.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... en_lasten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peter2peeters
Topic Starter

#8 , 12 feb 2015 13:31

Sloeberken, ik zal deze avond het contract nog eens goed nalezen maar dit kan ik reeds zeggen
- bij Forfaitaire kosten lees ik dit : De huurder en verhuurder kunnen wel op ieder ogenblik aan de vrederechter vragen om het bedrag van de forfaitaire kosten en lasten te herzien, dit is niet gebeurt, enkel aangetekende brief door de verhuurder nadat ik de opzeg aangetekend heb gegeven...
- bij Niet-forfaitaire kosten zie ik De verhuurder moet de bewijsstukken hiervoor aan de huurder voorleggen. Is ook niet gebeurt, daarom de brief
- ten laatste zie ik onderaan : Verplichte vermelding van de huurprijs en de lasten
De verhuurder is verplicht om in elke officiële en publieke mededeling het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke lasten te vermelden. Als de verhuurder dit niet doet, riskeert hij een boete die varieert tussen 50 en 200 euro.
Dit is ook niet gebeurt dus daarom mijn vraag naar de wettelijkheid van zijn plotselinge actie.

Terug naar “Huren”