#1 , 12 feb 2015 01:37
Ik had mijn huurcontract opgezegd en moest normaal gezien voor 1 januari uit mijn appartement zijn. Door omstandigheden had ik tegen die datum geen ander appartement. Ik stapte tijdig naar het OCMW en zij "zorgden" ervoor dat ik nog wat langer mocht blijven ( en heb nog een maand extra betaald tot en met 31 januari dus). Uit angst heb ik met nieuwjaar paar dagen in opvangcentrum gezeten, maar het OCMW heeft me verzekerd: je mag nog even terug naar dat appartement.
Feit is wel dat er normaal gezien op 1 januari nieuwe huurders kwamen in dat appartement en die waren natuurlijk boos. Voor hen was het evenwel makkelijker om opvang te vinden dan voor mij.
Goed, een week nadien ontvang ik een brief van het vredegerecht dat ik binnen de maand het appartement moet hebben verlaten.
Midden januari vind ik een kleine studio en verhuis ik al een paar basisspullen.
Vermits ik de maand januari al betaald had en op die brief van de uitdrijving stond dat ik nog een maand de tijd had.
Ik zou de 26ste de grote verhuis doen, maar de 24ste wil ik dat appartement binnen gaan en merk ik dat de sloten zijn veranderd. Ik bel aan en de nieuwe huurders zitten er al. Ik probeer een gesprek met die nieuwe huurder aan te gaan, maar ze barst uit in een colère. Dat het mijn schuld is dat ze nog weken bij haar broer heeft moeten wonen en dat ik haar leven hierdoor heb kapot gemaakt.
Ik zei haar: maandag verhuis ik mijn spullen ( bijna al mijn kledij, tafel, stoelen, zetel, huishoudspullen, dingen met een emotionele waarde zoals foto's albums,....) waarop ze zei: ik heb alles met een camion laten ophalen. Dat is uw straf. Ik kan begrijpen dat de dame niet blij was met wat er is gebeurd, maar ik had nog wel degelijk een maand betaald ( wschl had zij januari ook al betaald) en via dat officiële uitdrijvingsdocument kreeg ik toch wel te lezen dat ik nog de tijd had om de verhuis te doen binnen die termijn.
Ook de verhuurder reageert van: je moest maar sneller zijn.
Hadden zij echt het recht om dit te doen omdat ik niet tijdig een appartement had?