wietplantage in huurhuis

miserie76
Topic Starter

wietplantage in huurhuis

#1 , 18 mei 2008 10:56

Hallo,

Mijn excuses dat ik niet weet waar ik mijn probleem/vraag moet plaatsen op dit forum én ook in het geval iemand dit probleem hier al heeft aangekaart.

Sinds juli 2007 verhuren wij een huis in België aan een Nederlands koppel. Onze huurders betaalden de huur altijd zéér onregelmatig (lees: altijd enkele dagen te laat) en sinds een paar maanden niet meer! Ze hebben ook nooit "echt" in het huis gewoond (ook geen domicilie).. We hebben al verschillende aanmaningen gestuurd en getracht contact op te nemen met hen, met het gevolg loze beloftes en leugens. Vorige week hebben we contact opgenomen met het vredegerecht en gevraagd of we een procedure tot verzoening konden starten. Maar dit weekend heeft de politie een wietplantage (planten waren verdwenen alsook de lampen en dergelijke, maar wel nog voldoende aanwezig dat wijst op de het feit dat er een wietplantage is geweest) ontdekt op de zolder van het huurhuis. We wachten nu op een gerechtelijk onderzoek, dat normaal morgen zal starten. We nemen terug contact op met onze advocate uiteraard, maar ondertussen zitten we toch met een heleboel vragen en onzekerheden.

Kan iemand me vertellen wat we mogen verwachten.. Hoe lang zou het duren vooraleer ons huis terug wordt vrijgegeven en we groen licht krijgen om het terug te verhuren. Zijn deze strafbare feiten voldoende voor een ONMIDDELLIJKE huisuitzetting en wat als onze huurders verdwenen zijn...

Dank u voor alle hulp en informatie die ik via deze weg kan bekomen..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 18 mei 2008 11:41

Ja, die Nederlanders en hun wiet.

Tussen haakjes alhoewel dit een Belgisch forum is dien je te weten dat de servers van dit forum in Nederland liggen.

Gezien zijn complexiteit denk ik dat dit eerder iets is voor j. de moor

MVG

j.demoor

#3 , 20 mei 2008 13:29

“Art.67.Als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft :...Zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen;Zij die, buiten het geval van artikel 66, § 3, met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die de misdaad of het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.”(Strafwetboek).

Uit wat u meedeelt blijkt uw medeplichtigheid niet.

“Art.1...§ 3. Deze afdeling(=Woninghuurwet) is niet langer van toepassing zodra het gehuurde pand niet meer tot hoofdverblijfplaats wordt bestemd.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Uit ‘Ze hebben ook nooit "echt" in het huis gewoond (ook geen domicilie)’ leid ik af dat de Woninghuurwet op deze huur niet (meer) van toepassing is.

Op grond van het niet gebruiken van de woning als hoofdverblijfplaats en van het niet betalen van de huur kan u deze door de vrederechter laten ‘ontbinden’.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt“(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van woonstattest zal u de zaak moeten inleiden bij dagvaarding door een gerechtsdeurwaarder.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

johan.antwerpen
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2016 12:39

Geachte,

Wij hebben een gelijkaardig voorval aan de hand. Gaan samen wonen en huisje verhuurd. Gaat om een rijwoning dat volledig werd ingericht als plantage, niet enkel zolder. Huishuur is tot op vandaag steeds correct betaald geweest, maar is blijkbaar ook nooit geen domicilie plaats gevonden.
Paar weken geleden de wijkagent aan de lijn gehad en nu is de politie binnengevallen en hebben ook de ganse boel ontruimd op een zeer onorthodoxe wijze.

sloeberken

#5 , 19 nov 2016 12:51

Huurcontract laten ontbinden door de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”