verdeling roerend zonder notaris

KatjaDV
Topic Starter

verdeling roerend zonder notaris

#1 , 13 feb 2015 19:01

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de verdeling van roerende goederen. Mijn moeder is overleden, de nalatenschap is reeds ingediend en SSR zijn betaald. De roerende goederen (vrij veel aandelen ter waarde van ongeveer 500.000 euro!) worden gesplitst in vruchtgebruik voor mijn vader en naakte eigendom voor mij en mijn zus.

We zijn allemaal nog vrij jong (vader is 56), dus we zouden dat vruchtgebruik willen opheffen zodat we dat geld nu kunnen gebruiken. De notaris stelde voor dat hij dit regelt en een akte opstelt van wie wat krijgt. Hij rekent hiervoor 2000 euro. Ik vind dat veel geld, en ik lees nergens dat je een notaris nodig hebt voor roerende goederen (er is geen onroerend goed in het spel!), dus ik zou dat liefst zonder notaris doen. De notaris zegt dat we in dit geval onderling een document moeten opmaken en alledrie tekenen, en dat we niet mogen afwijken van de sterftetabellen. Ongeveer 50% voor mijn vader en 25% voor mij en mijn zus elk. Anders kan de fiscus bezwaar hebben als mijn vader overlijdt (zegt de notaris).

Hoe moet ik zo een document nu juist opstellen? Is er hier informatie over te vinden online? Ik vind zelf niets, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen...
En hoe zit dat met de banken? Gaan die akkoord gaan en de aandelen direct splitsen als wij hen dit document tonen? Voorlopig wacht de bank nog tot de notaris zegt dat het geld in naakte eigendom / vruchtgebruik gesplitst moet worden en dan staat het vast...

groetjes
Katja

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 feb 2015 19:19

Katja, je kan dit idd doen zonder tussenkomst van de notaris. De bank moet één en ander regelen zoals de erfgenamen dat vragen.
Bij effectieve afkoop van het vruchtgebruik is sinds kort een officiëel barema afgekondigd. Voor een man van 56 jaar is de coëfficient 49,47 %. Op dit bedrag stelt een rechter en de fiscus zich in. Kleine afwijkingen, vb. praktische afrondingen kunnen.
U maakt wel een onderling document op : wie is betrokken, wat wordt verdeeld, hoe wordt het verdeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KatjaDV
Topic Starter

#3 , 14 feb 2015 18:43

Hallo wanton,

super bedankt voor het vlugge antwoord! Dus in dit document schrijf ik gewoon op wat we verdelen en aan wie, er zijn bijvoorbeeld geen officiële standaarddocumenten of layout regels die ik moet volgen? Bijvoorbeeld

Ondergetekende X, Y en Z verklaren dat ze de aandelen van de nalatenschap van XX als volgt verdelen:
Eerst opsomming van alle aandelen in de nalatenschap.
Dan opsomming van aandelen naar X. Totale waarde 25%.
opsomming van aandelen naar Y. Totale waarde 25%.
opsomming van aandelen naar Z. Totale waarde 50%.
Tenslotte handtekeningen

Is dat genoeg?

groetjes
Katja

Reclame

wanton

#4 , 14 feb 2015 20:14

Inderdaad : iets in die aard zodat alle nodige elementen vermeld zijn. Datum niet vergeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”