innemen van iemand anders grond

jani
Topic Starter

innemen van iemand anders grond

#1 , 15 feb 2015 16:53

Naar aanleiding van een topic dat gaat over gebouwen die op iemands anders grond staan heb ik volgende vraag.
We hebben een stuk land met daarnaast een doorgang. Dit moet altijd vrijblijven omdat boeren er gebruik van maken om op het achterliggende land te komen. Dit perceel met doorgang loopt uit op een spie.
Het naastgelegen stuk grond werd bebouwd maar omdat de eigenaars hun garage naast die doorgang plaatsten hebben zij hun oprit aangelegd over onze grond, dus over die spie.
De beste oplossing was gewoon eisen dat ze hun garage zouden plaatsen zoals op hun bouwplan en dus de oprit laten opbreken. Om dan hun garage te bereiken moesten ze een weg maken door hun voortuin. De spie is eigelijk wel een stuk dat niet gebruikt kan worden omdat er een kapelltje opstaat.
Om geen ruzie te maken hebben we dit dan maar zogelaten (het kwaad was al geschied) maar we hebben wel een huurcontract opgesteld. Dit met het oog op verjaring en dergelijke.
Hebben wij hier goed aan gedaan of kunnen wij toch nog dit stuk grond verliezen?
De huurders betalen jaarlijks een bedragje (peanuts). Indien dit ok is wat mag er eigenlijk gevraagd worden voor zoiets als vergoeding.
Alvast bedankt voor reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 feb 2015 21:36

Belangrijkste is hier om de verkrijgende verjaring te voorkomen, dus met dit huurcontract denk ik wel dat dit goed zit. Om er helemaal vanaf te zijn zou ik wel overwegen om dit stukje grond te verkopen aan hen.

limelight

#3 , 16 feb 2015 10:30

Is die garage bereikbaar via hun eigen grond? Ik bedoel zoals ze nu ingeplant is? Of is het door de inplanting onmogelijk, en is die enkel bereikbaar via uw grond? Met de wagen wel te verstaan.
Indien het laatste geval zou ik toch opletten. Ik zit met een dergelijk probleem en die buur eist nu uitweg via de rechtbank omdat een garage het stallen van een wagen impliceert, en de garage naar bestemming ingesloten is. Ik heb toch een 3 tal precedenten gevonden waarin de rechter meegaat in deze logica.

Reclame

jani
Topic Starter

#4 , 16 feb 2015 18:21

De garage is bereikbaar via hun eigen grond maar daarvoor moeten ze een oprit aanleggen over hun voortuin en dat siert hun mooie villa niet.
Heb het misschien niet duidelijk omschreven in het begin maar hun garage staat volgens plan gebouwd maar de oprit ernaartoe niet. De garage staat links van de woning en nu kunnen ze vanop de straat er recht in rijden. Maar zonder onze grond zouden ze verder moeten oprijden en in S-vorm moeten binnenrijden. Hierdoor zou hun voortuin ontsierd worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2015 18:32

Hebben zij hun oprit op UW grond gelegd en dat zonder vragen ?
Dan is bij mij optie één al onbestaand. optie twee verhuur al evengoed en wordt de zaak gewoon afgesloten - oprit is wel van u.
Dat is lef hebben zou ik zeggen.
Als zij de grond willen dan zal het tegen een prijs zijn om u tegen te zeggen.

jani
Topic Starter

#6 , 16 feb 2015 21:19

Ja, ze hebben dit allemaal uitgevoerd zonder vragen. Ze dachten waarschijnlijk dat wij niet wisten hoe onze grond liep. Als repliek antwoordde hij dat het nu mooier is om naar te kijken want anders was het maar gras voor een kapel.
We hebben hiervan wel een kadasterplan. Het enige dat me ook verontrust is dat hij dus jaarlijks contant betaald.
We hebben wel zelf een huurcontract opgesteld waarin er verklaard wordt dat hij dit enkel mag gebruiken. Moeten wij ons indekken met een bepaalde clausule of is dit contract op zichzelf voldoende?

:

Franciscus

#7 , 16 feb 2015 21:45

En dat zal het ook nog zijn en zal Jani de boete en de verwijdering moeten betalen en het stuk grons terug in originele staat brengen... kan veel geld zijn.

mava105

#8 , 17 feb 2015 11:04

contract ook best laten registreren, en iedere betaling schriftelijk bevestigen via mail. Krijgt hij een ontvangstbewijs bij iedere betaling?
Heb 40 jaar geleden ook iets dergelijks voorgehad. Open bebouwing met telkens 3 meter tussen de huizen. Van die 3 meter is er telkens 2.5 meter eigendom en 0.5 meter is eigendom van de buur. Om deftig in mijn garage te kunnen had ik een akkoord met de oude buurman om een kleine spie te mogen gebruiken (1.5 m²) om over te rijden. Stond op papier en ik betaalde ieder jaar 10 Bef (tien frank) hiervoor als huur. Buur kwam te overleiden en zijn kinderen erkenden de overeenkomst niet. Ben uiteindelijk verplicht geweest om het hele stuk te kopen (7.5 M²) Landmeterskosten alleen al hebben me toen 40.000 Bef gekost, meer dan de grond zelf, maar ben nu 100 % gerust.

Terug naar “Andere”