Een tijd terug heb ik ondoordacht een pand willen bekijken om misschien te kraken voor een vzw. Ik heb een slotenmaker betaald om overdag het slot te openen. Ik heb aan hem een blad laten zien met informatie over werken die gedaan moesten worden aan een ander adres, maar ik schreef er het adres van het pand op. Het alarm is afgegaan en toen heeft de slotenmaker ons verteld dat hij de politie moest bellen en we in het gebouw moesten blijven. Mijn moeder was erbij. Mijn moeder heeft er niks mee te maken, maar ik vroeg haar mee te komen met bouwvakkerskledij voor het hele bouwwerken verhaal. Die kleding is van haar man, mijn stiefvader. Vraag mij niet hoe ik zo idioot heb kunnen zijn dat van haar te vragen, hier heb ik diep spijt van. De politite kwam en heeft ons gearresteerd en wij zijn eventjes in het gevang geweest. We mochten na een verhoring weer naar huis. Het leek mij geen ernstig misdrijf. Ik blijk zeer naïef en crimineel tegelijkertijd te zijn. Nu is er een tweede verhoor geweest op een ander bureau. Beide keren was zonder advocaat, wij dachten die niet nodig te hebben. Wij hebben geen strafblad en hier komen wij waarschijnlijk met een waarschuwing van af dacht ik. Nu blijkt dat wij zullen worden berecht voor het beschadigen van een slot van een leegstaand pand, maar dat is inbraak en valsheid in geschrifte. Ik heb hier en daar wat gelezen op dit forum over de ernst van valsheid in geschrifte en ben nu enorm geschrokken. Dat ik dit mijn moeder heb kunnen aandoen. Dat ik word berecht daar kan ik mee leven, maar dat mijn moeder voor crimineel wordt aangezien, neen. Dit is een surreële nachtmerrie geworden. Echter, dit is niet alles. Ik heb gelogen tegen de verhoorder(?). Ik zei namelijk dat ik het contract voor werken van een verlaten bouwwerf heb, maar het is van mijn stiefvader. Een overbodig contract voor werken die niet zijn uitgevoerd op een ander adres. Moet ik dit zeggen of maakt dat het enkel erger? Wij hebben 2 identieke brieven ontvangen over dat wij zullen worden berecht voor die misdaden. Wij hebben geen inkomen, ik weet zeker dat dit voor de rechter een merkwaardig feit is dat onze zaak niet ten goede zal komen.
1: Is het te laat om alsnog een advocaat te nemen en zou dat baten? Bij het eerste verhoor bij de arrestatie was er een verklaring van een regel of 3 genoteerd, met enkele onwaarheden, maar de politieman was een beetje intimiderend dus heb ik dat niet recht kunnen zetten. De politieman die ons de 2e keer verhoord heeft, heeft dat vreemd gevonden dat dat het hele verhaal was.
2: Als ik vertel dat ik het document van thuis heb, maakt dit de zaak nog strafbaarder?
3: Gevangenis. Hoe erg heb ik het gemaakt denken jullie? Zullen/kunnen wij worden opgesloten?
4: Kan ik mijn moeder op één of andere manier nog ongeschonden uit dit hele debacle halen? Zij is meegegaan zodat ik niet alleen was, ik vroeg haar mee.
5: Ik weet het niet, wat kan ik nog doen om deze situatie te verzachten?