meest complexe situatie ooit? verkopers in gebreke?

CCdarwin
Topic Starter

meest complexe situatie ooit? verkopers in gebreke?

#1 , 17 feb 2015 22:39

Ikzelf (25%), mijn vriending(25%) en mijn vennootschap (50%) hebben op 1 september 2014 een aankoopcompromis ondertekend voor de aankoop van een woning voor een bedrag van 425.000 euro.
De verkoper is Mevrouw XX.
In de compromis is er geen vermelding van een 2de eigenaar. Pas na 1 maand kom ik via de notaris te weten dat er een 2de eigenaar is, namelijk mijnheer YY
Mevrouw XX heeft wel een notariële volmacht voor de verkoop van de woning.
Op de dag van de ondertekening van de compromis heb ik volgende betalingen uitgevoerd: 40.000 euro naar de Notaris als voorschot voor de aankoop van de woning.
Bij het opstellen van de compromis was geen makelaar of notaris betrokken.

Eind september kom ik via de notaris te weten dat er een tweede eigenaar is, namelijk mijnheer YY en dat deze persoon met heel veel schulden zit.
De notaris start de procedure om van de verschillende schuldeisers een akkoord te krijgen om de verkoop te laten doorgaan.

Eind oktober bekom ik de goedkeuring van de bank voor de financiering van de woning. De kredietbrieven werden opgemaakt en naar de notaris verstuurd.

Begin november heeft de notaris goedkeuring van alle schuldeisers om de verkoop te laten doorgaan.

13/11/2014 onderteken ik een sleutelovereenkomst met Mevrouw XX en mag ik de woning betreden.

Eind november krijg ik op een vrijdagavond bericht van de notaris dat één van de schuldeisers van Mijnheer yy aan de notaris heeft laten weten dat mijnheer sinds 14/11/2014 in collectieve schuldbemiddeling zit.
De Schuldbemiddelaar bevriest de aankoop van de woning. Volgens deze persoon moet de rechtbank hem de volmacht verlenen om de aankoop te kunnen laten doorgaan.
Aangezien door deze procedure de aankoop pas na 1 januari kan uitgevoerd worden verlies ik een deel van de woonbonus.

Tijdens de maand december probeer ik een voorstel uit te werken waarbij ik mijn geleden schade kan terug krijgen via een verlaagde aankoopprijs.
Echter zonder succes.

op 26 december 2014 heb ik aan de notaris het volgende gemaild.
“Gelieve de aankoop te laten doorgaan.
Wel zo snel als mogelijk want mijn krediet voor de vennootschap vervalt op 01/03/2015.”

Uiteindelijk krijg ik vandaag te horen dat deze zaak pas begin maart voor de rechtbank kan komen. Doch volgens de schuldbemiddelaar is dit louter een administratief gegeven.
Ongeveer 1 maand later zal het vonnis ons toegestuurd worden. Dit is dan begin April.

De notaris liet mij weten dat als deze formaliteit achter de rug is hij opnieuw de procedure moet opstarten om het akkoord te krijgen van alle schuldbemiddelaars.
Normaal zou deze laatste procedure niet nodig zijn maar omdat enkel mijnheer yy in schuldbemiddeling zit en mevrouw xx niet is dit nodig en is er bijgevolg nog steeds geen zekerheid.
Er is reeds in november een akkoord geweest van alle schuldeisers maar blijkbaar is er nu 1 schuldeiser bij die deze keer niets krijgt waarbij er in oktober wel gemeld werd dat hij een deel ging krijgen. onzekerheid dus.

Ondertussen zijn er ook in het huis verschillende verborgen gebreken naar boven gekomen zoals 2 defecte pompen in de verwarmingsinstallatie, de motor van een garagepoort is defect. De pomp van de waterput is defect en de motor van een elektrische rolluik is defect.
Tevens is gebleken dat er een kleine bouwovertreding is gebeurd, ons tuinhuis staat namelijk tegen de gevel van onze buurman, over de scheidingslijn dus en deels op zijn grond. Na opzoeking blijkt inderdaad dat een strook van 1m lang over de hele lengte van de grond niet bij het huis hoort maar bij dat van de buren. Doch is alles aangelegd alsof het van ons. Zelf de aangelegde vijver loopt langs deze scheidingslijn met technische installatie die door de grond van de buurman loopt.

Gelet op het feit dat:
- De termijn van 4 maand om de akte te laten verlijden voorbij is
- De onzekerheid dat de aankoop alsnog kan doorgaan
- De verborgen gebreken en de bouwovertreding waardoor ik niet zoveel meer wenst te betalen voor de woning
- Dat ik reeds schade heb geleden (woonbonus)
- het niet vermelden van de tweede eigenaar in de compromis (mevrouw had wel notariële volmacht)
- het niet toevoegen van stedenbouwkundige informatie of grondattest

Hebben wij besloten dat we de aankoop van deze woning willen annuleren.
We hebben op 13/11/2014 een sleutelovereenkomst getekend en de woning bewoont. Echter verhuizen we deze week al naar een huurwoning.
Ik heb dit vandaag zo doorgegeven aan de notaris die dit op zijn beurt heeft besproken met de schuldbemiddelaar.

De schuldbemiddelaar is echter niet bereid om over te gaan tot een minnelijke ontbinding en heeft laten weten dat we hiermee naar de rechtbank moeten gaan.

Mijn inzien ben ik hier op zijn minst gezegd een benadeelde partij ?
bestaat er een kans dat we zo iets verliezen voor de rechtbank? want 10% boete is namelijk veel geld ....

Graag jullie opinie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 feb 2015 22:58

Wat staat er in de compromis ivm het verlijden van de akte? Welke termijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

CCdarwin
Topic Starter

#3 , 18 feb 2015 00:40

De partijen zullen uiterlijk 4 maanden (er stond 3 maar werd manueel doorstreept en veranderd naar 4) na de verkoopsovereenkomst voor de notaris verschijnen om over te gaan tot de ondertekening van de notariêle akte.

eind december heb ik wel akkoord gegeven om de procedure te starten zodat de schuldbemiddelaar de aanvraag kon indienen bij de rechtbank. wel met een maximum termijn van 2maand (deadline 01/03/2015).
dit zal uiteraard niet gehaald worden.

Reclame

CCdarwin
Topic Starter

#4 , 19 feb 2015 12:17

blijkbaar een moeilijk vraagstuk ...

Terug naar “Kopen”