Onterven bij geen respect voor ouders? Via sms uitgescholden

Fabi
Topic Starter

Onterven bij geen respect voor ouders? Via sms uitgescholden

#1 , 17 feb 2015 13:45

Hallo,

Ik kom even mijn licht opsteken, indien je een dochter hebt waar je altijd problemen mee had, (verleden van diefstal, slagen bij leerlingen, minderjarig zwanger, leugens bij politie van misbruik thuis ed) gewoon om even te schetsen.
Maar moeder en vader altijd alles gedaan om haar uit de penarie te halen, liefde gegeven, mee gepraat, zelfs financieel een gans huurhuis borg met meubels uit ikea betaald enz....
Nu komt het, de dochter vroeg vorige week , nogmaareens , 1000€, ze had nog geen verjaardagscadeau gekregen en wist wat ze wou, maar zou het haar zelf kopen. :roll:

Moeder weigert, en vraagt waar haar verstand zit! Moeder werkt in Delhaize en papa op fabriek, geen miljonairs hé!

Nu dreigd ze naar de ouders haar nooit meer gaan zien, en dat ze moeten opletten als ze haar tegenkomen, want anders....
En nog een heleboel lelijke woorden (te erg om hier neer te pennen)en verwijten. Die stuurde ze al een paar keer en midden in de nacht. Ook bellen(net of ze dronken is) rond 2 u in de nacht.
Ze hebben een baby'tje en ik denk amai, wat gaat daarmee gebeuren, maar mijn vraag is nu, kunnen de ouders op basis van die bewijzen de dochter onterven? Of alles aan hun kleinkind schenken?

Het is hartverscheurend als je zo een kind hebt. Natuurlijk zullen er nog zo mensen zijn, dus graag je verhaal of wat je ermee gedaan hebt aub.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 feb 2015 08:41

Je kan een kind niet onterven, dat is momenteel nog altijd onmogelijk.

Je kan wel de erfenis zo klein mogelijk maken. Hoeveel kinderen hebt u?

Fabi
Topic Starter

#3 , 18 feb 2015 13:31

Hallo, er zijn 5 kinderen.
Wat als je kind je fysiek aanvalt. Kan je dan echt niks ondernemen?

Bedankt!

Reclame

giserke

#4 , 18 feb 2015 13:49

Onterven wordt moeilijk.
Best is zorgen dat er niet veel te erven valt.

Bijvoorbeeld door te zorgen dat de woning verkocht is voor een van de 2 partners overlijdt, en een kleinere flat huren. Misschien een lugubere opmerking maar het is zo.

JPV

#5 , 18 feb 2015 20:38

idd, een van de technieken die hier beschreven staat:
http://trends.knack.be/economie/finance ... 15577.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zorg wel ervoor dat de situatie duidelijk is, enkele van die technieken zijn dus niet aan te raden. Je wil zeker niet dat de andere kinderen ruzie zouden hebben doordat ze partij moeten kiezen bij een eventuele rechtzaak. Niet enkel "tegen" het andere kind, maar ook over de manier waarop ze het aanpakken (liegen, keihard via de rechtbank, minnelijke regeling, ...).

duma

#6 , 02 mar 2015 10:46

Je kan sowieso het erfdeel van het kind wel beperken en enkel het resevataire deel toekennenen het vrije deel over de andere kinderen verdelen.
Dat doe je bij testament.

willyboy

#7 , 05 mar 2015 13:43

Ouders kunnen voor 33 procent van hun totaal vermogen kinderen onterven met een testament .Het is hun vrij beschikbaar gedeelte.Als ze meer dan 33 procent weggegeven hebben ,dient de boedel terug bij een gebracht worden bij de notaris (bij erfenis) EN DAN BEGINT DE MISERIE.Notaris vind dat te veel werk ...Legt het dossier in zijn onderste kast .Er zijn gevallen gekend die 30 jaar aansleepten .

Rica

#8 , 05 mar 2015 13:50

Willyboy, het vrij beschikbaar deel is afhankelijk van het aantal kinderen. Als er vb slechts 1 kind is dan is het vrij beschikbaar deel de helft. Vanaf 4 kinderen is het vrij beschikbaar deel 1/4. In casu: 5 kinderen, dus 1/4 deel (25%) vrij beschikbaar.

roharro

#9 , 05 mar 2015 14:03

Ouders kunnen voor 33 procent van hun totaal vermogen kinderen onterven met een testament
Waar komt die onzin vandaan?
Hangt af van het aantal kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rica

#10 , 05 mar 2015 15:01

(Mijn berichtje hierboven even type-fout corrigeren: vanaf 3 kinderen (niet vanaf 4) is het vrij beschikbaar deel 1/4. Sorry!)
Dus i.g.v. 1 kind: vrij beschikbaar deel is 1/2; i.g.v. 2 kinderen: 1/3 en i.g.v. 3 of meer kinderen: 1/4.

Lancelot

#11 , 05 mar 2015 16:05

Je kan een kind wel onterven, maar dat is niet zo eenvoudig. In dit geval moet je naar de strafrechtbank en daar argumenteren en bewijzen dat je kind "onwaardig" is om te erven. Wel even goed nadenken alvorens zo een procedure op te starten.

willyboy

#12 , 05 mar 2015 17:13

Ging van mijn praktijk geval uit (2 kinderen)Had het moeten vermelden .Het is niet enkel bij erfenis .Maar ook handgift tijdens hun leven .Bv Ouders hebben huis van 200.000 euro +100.000 cash .Die 100.000 zijn mogelijk weg te geven voor hun dood .Ik heb dit geval zelf meegemaakt.(TWEE KINDEREN)

willyboy

#13 , 05 mar 2015 17:21

http://www.mensenrecht.be/node/735" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”